יד שנייה – סוזוקי בורגמן 400

האמינות הבסיסית טובה, ובדרך כלל מי שקונה כלי יקר גם משקיע בטיפולים כמו שצריך וזהו מפתח מאד חשוב לאמינות בקטנועי הבורגמן

ראשי|פוסטים|מבחני יד שניה|יד שנייה – סוזוקי בורגמן 400
By | 2017-06-20T08:49:25+00:00 09/01/2016|מבחני יד שניה|0 תגובות

 תשאלו עשרה ילדים מי גילה את אמריקה, ותשעה מתוכם יגידו לכם "קולומבוס". הילד העשירי, בטח החנון של הכיתה, יגיד "אמריגו וספוצי" ושהיא אפילו קרויה על שמו. אם כל עשרת הילדים האלה היו שוקדים קצת יותר על שיעורי הבית, או מחפשים בגוגל עוד משהו מעבר לבובספוג או ציצים, הם היו יודעים שאת השניים האלה הקדימו בכ-500 שנה הוויקינגים שהשכילו לבנות כלי שיט שנקרא 'ספינה ארוכה'. היתרון המשמעותי של כלי השייט הזה לעומת ספינות אחרות של אותם ימים, היה היכולת שלו לצלוח נתיבי שייט ארוכים באוקיינוס.

תשאלו עשרה שליחים מי היה קטנוע העל הראשון, ותשעה מתוכם יגידו לכם "עזוב'תי באמא'שך" ויתנו גז. העשירי יגיד "טימקס" וייסע גם הוא לדרכו. אם החבר'ה האלה היו גולשים בקטנופדיה במקום באתרי פורנו, הם היו יודעים ששלוש שנים לפני פרוץ הטימקס לכבישים הייתה זו דווקא סוזוקי ששברה את מסגרת הגודל ונפח המנוע, ושחררה לשוק את קטנוע העל הראשון – הבורגמן 400. לפניו היו כבר כמה דגמים של קטנועי מנהלים, אבל לכולם היו מנועים בנפח של עד 250 סמ"ק ויכולת בינעירונית מוגבלת למדי. הבורגמן 400 הציע מושב מרווח ביותר, בגאז' שיכול לאחסן לווייתן בוגר, ובעיקר מנוע גדול וחזק, שיכול – כמו אותה ספינה ויקינגית ארוכה – לשייט בנתיבי מסע ארוכים באוטוסטרדות.

הבורגמן, כמו אותם ויקינגים עתיקים, לא זכה בתהילת חלוצים, אולי כי כמותם גם הוא לא הטביע חותם יוצא דופן מעבר לראשוניות. את התהילה גרפו כמה שנים אחריו הטימקס המיתולוגי, כמו גם אחיו העוד יותר מגודל ממנו, הבורגמן 650. ה-400 נשאר אפרורי בצילם, אבל נמכר לאורך שנים ואף שודרג כמה פעמים במהלכן.

גוונים של אפור

סוזוקי הציגה את ה-AN400 'בורגמן' ב-1998, ואלינו הוא הגיע שנה מאוחר יותר. ב-2003 קיבל הבורגמן את השדרוג הראשון עם המעבר להזרקת דלק, וב-2007 עבר מקצה שיפורים מקיף שכלל עיצוב חדש עם פנס חזית כפול, לוח מחוונים חדש ומודרני וסדרה ארוכה של שיפורים מכאניים מהותיים. אלה כללו דיסק בלימה קדמי כפול, אגזוז חדש, גלגל קדמי גדול יותר ומנוע חדש בנפח 399 סמ"ק עם גל זיזים עילי כפול שהחליף את יחידת הכוח הישנה (385 סמ"ק וגל זיזים יחיד). ב-2009 קיבל הבורגמן תמסורת חדשה, זריזה וחלקה יותר, וב-2010 נוספה אופציה ל-ABS. במקביל מוצע הבורגמן בגרסה מפוארת ויקרה יותר (ZA) שמציעה בנוסף ל-ABS עוד פינוקים כמו מגני ידיים, משענת גב לנוסע וחימום ידיות. את האביזרים האלה ניתן גם לרכוש בנפרד אצל היבואן.

עד 2007 אופי הפעולה של המנוע והתמסורת היה עצל ואיטי מאד. ההיגוי היה מעורפל ולא ברור בגלל ממד אורך גדול שנתמך על ידי גלגלים קטנים בקוטר "13, וגם הבלימה הייתה חלשה עם הדיסק הבודד מלפנים. דגמי 2007 ומעלה נהנים ממנוע חזק יותר, ומהתנהגות כביש ובלימה עדיפים בזכות הגלגל הקדמי הגדול יותר והדיסק הנוסף שעליו. ב-2009 נמחק סופית האופי העצל של הבורגמן כשהוא קיבל תמסורת חדשה וזריזה יותר וסנדלי סחיבה משופרים שמעבירים טוב יותר את הכוח לגלגל. הבורגמן לדורותיו מציע מושב גדול, נוח ומרווח מאד, יחד עם שטחי אחסון גדולים תחת המושב ובחזית. גובה המושב נמוך מאד ומתאים לרוכבים נמוכים. לגבוהים יותר יש שפע של מקום למתוח רגליים קדימה. קיים גם 'מועדון הבורגמן' שפועל בחסות היבואן, ומארגן מפגשים, טיולים ופעילות חברתית. באתר המועדון יש פורום תמיכה לחבריו, והם גם זכאים להנחות בחלפים וטיפולים במוסך המרכזי.

בורגני מפונק

כחדש הבורגמן 400 עולה כ-45 עד 50 אלף שקל בהתאם לדגם. במחירון ירידת הערך שלו סבירה, כ-12 אחוזים בשנה, אבל השוק השחון של הקטנועים הגדולים והיקרים מזמן כבר מתייחס אל המחירון כאל נקודת מוצא ממנה רק יורדים. הדגמים החדשים מבוקשים יותר, בעוד הישנים יכולים לשבת חודשים ארוכים בלוחות המכירה או בסוכנויות התיווך, וה'גמישות' במחיר שלהם יכולה להגיע גם למחצית מהנקוב במחירון, בהתאם למצבם.

האמינות הבסיסית טובה, ובדרך כלל – מי שקונה כלי יקר גם משקיע בטיפולים כמו שצריך, וזהו מפתח מאד חשוב לאמינות בקטנועי הבורגמן. הבעיות מתעוררות בכלים הישנים יותר, שמחיר השוק שלהם מפתה גם כאלה שאין להם אפשרות כלכלית או מודעות להשקיע בטיפולים סדירים. בורגמנים ישנים שמתוחזקים ב'תחזוקת שבר', יפרצו מהר מאד את מעטפת האמינות הבסיסית, ויכולים להפוך לתיבת פנדורה של תקלות יקרות לתיקון. רשימת הרגישויות ארוכה: קליפר הבלם האחורי שהפינים שלו נשחקים ורועדים בתוך התושבות שלהם; סנדלי הסחיבה בדגמים הישנים (3 סנדלים שנגמרים מהר לעומת 5 בחדשים); גיר ההפחתה רגיש; אגזוז בעייתי שנוטה להתפרק ולהרעיש; בעיות כרוניות של הצתה ותזמון בכלים מסוימים; וקרבורטור שיוצא מכיוון בגלל הוויברציות החזקות, בדגמים של עד 2003. דווח לנו גם על רגישות בבית המצערת שדורשת החלפה יקרה, ועל תקלה אופיינית בסוויץ' שנובעת ממנגנון פתיחת המושב, ולעתים דורשת את החלפת החלק כולו בעלות די גבוהה. כלים שעברו שימוש אגרסיבי שלא מתאים לאופי הקטנוע יסבלו מאכילת שמן גבוהה ומתקלות מכניות, ויסיימו את חייהם מוקדם מהמצופה. למתלים יש נטייה לשקוע עם השנים, מה שגורם לכלי הנמוך מאד מלכתחילה להיות מאד רגיש בגחון כשעולים על מדרכה למשל.

טיפולים נערכים כל 6,000 ק"מ, כשטיפול גדול בו מוחלפים גם רכיבי התמסורת נדרש כל 18 אלף ק"מ. הבורגמן חסכוני למדי בצריכת הדלק, ובעלים של כלים כאלה מדווחים על כ-25 ק"מ לליטר בשיוט בינעירוני רגוע, ועל כ-20 קמ"ל בשימוש עירוני. עלות הפלסטיקה והחלפים גבוהה, אם כי לא שונה מהמקובל בקטגוריה. באחד המוסכים ראינו בורגמן 400 מודל 2007 שהושבת בגלל תאונה קלה שגרמה לו ליפול על צידו. עלות חלקי הפלסטיקה שניזוקו הגיעה ל-12 אלף שקל, כשישים אחוזים ממחיר המחירון, וחברת הביטוח של הרכב הפוגע נאלצה להשבית קטנוע תקין לגמרי מבחינה מכאנית. קטנועים כאלה, ואחרים שהושבתו בגלל תקלות שלא מצדיקות את מחיר התיקון, מפורקים לחלקים שנמכרים במחיר מוזל. כדאי רק לוודא שהחלק המשומש אינו בלוי בעצמו.

יונתן עמר, מדריך שייט בן 28 מחדרה, רכש לפני פחות משנה בורגמן 400 מודל 2003, מיד שלישית ועם 61 אלף ק"מ, ושילם עליו מעט פחות מהמחירון. "בחרתי בבורגמן בגלל המלצה של חבר שהיה לו אחד כזה, ובגלל הנוחות המצוינת. אני נוסע יומיום מחדרה למרינה בהרצליה ובחזרה, ורציתי כלי חזק לכביש המהיר". מאז הקניה אכל יונתן מרורים מהזוגיות עם הבורגמן, וחווה כמעט את כל התקלות האפשריות. הוא נתקע איתו בצידי הדרך קרוב לעשרים פעם, ונדרש לשירותי גרר ולתיקונים יקרים. בשבוע הראשון נקרעה לו רצועה שאמורה הייתה להיות חדשה, לאחר מכן היו כל מיני תקלות מכניות ובעיות חשמל, ולבסוף המנוע שבק חיים עוד לפני שמד המרחק סגר 70 אלף ק"מ. יונתן לא ויתר לבורגמן הסרבן והחליף לו את המנוע לאחד מפירוק בעלות של 6,500 שקל. "מאז ההחלפה אין בעיות במנוע, אבל דברים אחרים מסביב ממשיכים לצוץ. הגיר שבא עם המנוע החדש היה גמור ודרש שיפוץ שעלה עוד כאלף שקל, ובנוסף לכך היה צורך להחליף את צלחות הווריאטור". כעת סובל הבורגמן מתקלה של גמגום במנוע בזמן נסיעה וסל"ד לא יציב בסרק. "אני חונה על המזח במרינה, ולפעמים פשוט בא לי לדחוף את הקטנוע לים ולסיים עם הסיפור הזה", אומר יונתן שכבר השקיע בבורגמן שלו הרבה יותר כסף ממה שעלה לו הקטנוע עצמו. הוא עדיין משוכנע כי בעקרון הבורגמן כלי טוב ואמין, ושהוא פשוט חסר מזל שנפל על נבלה. יונתן מתכנן להחליף את הבורגמן שלו בקרוב "ובהחלט יתכן שאקנה בורגמן 400 אחר, שמור וחדש יותר".

דליה, מנהלת שיווק בת 50 מבאר יעקב, רכשה בורגמן 400 חדש ב-2007, החזיקה אותו במשך ארבע שנים ולאורך קרוב למאה אלף ק"מ. דליה רוכבת כבר 28 שנים ובעברה קטנועים רבים. "בחרתי בבורגמן בגלל הנוחות ובגלל תאי האחסון הגדולים. אין אף קטנוע אחר שמשתווה לבורגמן בתחומים האלה". דליה טיפלה בבורגמן שלה במוסך המרכזי של היבואן והייתה מאד מרוצה מהמקצועיות והשירות. "לא הייתה לי אף תקלה משמעותית בבורגמן מעבר לבלאי שוטף של צמיגים ובלמים, ואפילו המצבר החזיק אצלי יותר משלוש שנים. הכנסתי את הקטנוע לטיפולים לפי הספר, כל ששת אלפים ק"מ, והקפדתי לסדר ולהחליף בזמן את כל מה שהיה צריך". דליה מספרת שלמרות שהייתה מאד מרוצה מהבורגמן, היה לה קשה להסתדר איתו בעיר, בעיקר בתנועה צפופה ובפניות הדוקות. "עשו אותו נפוח מדי והוא גם מאד כבד וארוך, וזה גורם להיגוי בעייתי. יש הרגשה שהוא נופל לתוך הפנייה, וגם התגובה של המנוע עצלה ואיטית. בקורס רכיבה מתקדמת שעברתי היה לי מאד קשה לעשות איתו את מסלול הסלאלום הצפוף". גם הוויברציות החזקות של מנוע הסינגל הגדול הפריעו לה: "המראות היו רועדות והברגים משתחררים כל הזמן". דליה הייתה חברה במועדון הבורגמן שמארגן מפגשים וטיולים, ונעזרה בתמיכה הטכנית בפורום שבאתר המועדון. מאז הבורגמן החליפה דליה כבר כמה קטנועים, אבל עדיין שמורה אצלה חיבה והערכה גדולה לבורגמן 400 שהיה לה.

ר', צלם עיתונות מאזור המרכז, רוכב כעת על הבורגמן 400 השני שלו. את הבורגמן הראשון, מודל 2003 הוא קנה משומש ועשה עליו עשרות אלפי ק"מ. "האמינות שלו הייתה מאה אחוז, כמו שהייתי מצפה מכלי יפני. לקראת מאה אלף ק"מ המנוע כבר אכל הרבה שמן והרגיש חלש ועייף, וגם משאבת המים התקלקלה". ר' הכניס את הבורגמן למוסך לשיפוץ יזום של המנוע לפני שישבוק סופית. אחרי שיפוץ המנוע נסע עליו ר' עוד חמישים אלף ק"מ ולפני כשנה עשה טרייד-אין ורכש בורגמן 400 חדש. "יש לי הרבה מאד נסיעות ארוכות, והבורגמן עבורי הוא כמו אוטו על שני גלגלים. הוא מאד נוח, ובתא המטען הענקי שלו יש מספיק מקום לציוד הצילום שלי". ר' מעיד על הבורגמן החדש ש"המנוע שלו חלק וחזק יותר מהקודם והבלמים טובים יותר. הקודם הרגיש מאומץ כבר מעל 110, וזה החדש משייט רגוע גם ב-130-140". ר' רוכב בעיקר מחוץ לעיר, וכבר עשה על הבורגמן החדש שלו יותר משלושים אלף ק"מ ללא שום תקלה. "הוא גם חסכוני מאד ועושה אצלי 27 ק"מ לליטר מחוץ לעיר ובסביבות ה-23 בעיר". לשאלה האם אינו חושק בקטנוע אחר עונה ר': "הקטנוע עבורי הוא כלי ניידות נטו ואני לא צריך שום דבר יותר ממה שהבורגמן נותן לי. אני מרגיש עליו בבית".

המלצות לסיכום

למי שיש בכיס כמה אלפים בודדים של שקלים ונדמה לו שמצא מציאה בדמות בורגמן 400 ישן וזול, ההמלצה שלנו היא חד משמעית –  להתאפק ולדלג הלאה. רוב הסיכויים שהתקלות יעלו יותר ממחיר הקטנוע והזול ייצא יקר. למי שמחפש שמץ של התנהגות ספורטיבית או ביצועים מרגשים, הבורגמן הוא לא הכתובת הנכונה. הדגמים המומלצים הם מ-2007, וגם שם מומלץ לוודא שטופל כמו שצריך וחלקים שהתבלו אכן הוחלפו בזמן. חשוב (!) – לא לחסוך בבדיקה מקצועית ומקיפה לפני סגירת העסקה. בורגמן שמור ומטופל ממודל מתקדם יספק לבעליו אמינות טובה ונוחות ברמה גבוהה, בתנאי שאופי השימוש יתאים לאופי הרגוע של הקטנוע הזה.

למה כן

  • מנוע חזק לשיוט בינעירוני רגוע
  • אמינות טובה כשמטופל בצורה סדירה
  • מרווח מאד ונוח מאד, גם בזוג
  • שימושיות מעולה בזכות תא מטען ענק תחת המושב
  • שפע חלקי חילוף, מקוריים וגם מפירוקים
  • עיצוב נאה מ-2007 ומעלה
  • מתאים לרוכבים נמוכים
  • דגם עם ABS החל מ-2010
  • מועדון חברים תומך בחסות היבואן

למה לא

  • מנוע רועד ומווברץ
  • תמסורת עצלה ובעייתית עד 2007
  • רגישויות מכניות רבות ואמינות נמוכה בדגמים ישנים
  • עיצוב אפרורי ומיושן עד 2007
  • חלפים מקוריים יקרים
  • התנהגות כביש והיגוי גרועים עד 2007; סבירים בדגמים החדשים יותר

עלויות חלפים – דגם חדש

פריט מחיר למקורי
מסנן אוויר 157 ש"ח
מסנן שמן 59 ש"ח
מצת 81 ש"ח
סט מסבי היגוי 405 ש"ח
רפידות בלם קד' 299 ש"ח לזוג רפידות
דיסק בלם אחורי 1,190 ש"ח
רפידות בלם אח' 287 ש"ח
רצועת וריאטור 945 ש"ח
משקולות וריאטור 458 ש"ח
משולשי וריאטור 94 ש"ח
ידית בלם ימין 166 ש"ח
ידית בלם שמאל 166 ש"ח
מראה 548 ש"ח
משקף רוח 2,104 ש"ח
פנס ראשי 1,199 ש"ח
פנס אחורי 501 ש"ח
  • מחירי החלפים הם לפי מחירון עופר-אבניר, יבואני סוזוקי
  • כל המחירים כוללים מע"מ

צמיגים

דגם הצמיג עלות לסט – קדמי ואחורי
פירלי דיאבלו סקוטר 1,260 ש"ח
מישלין פיילוט פיור 1,260 ש"ח
מצלר פיל פרי ווינטק 1,300 ש"ח
ברידג'סטון 1,450 ש"ח

* כל המחירים הם מחירי שוק ריאליים בהם נמכרים הצמיגים, והם כוללים הרכבה ואיזון. תודה לאורן מ'צמיגי זיתוני' על הנתונים.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Share

השאר תגובה