יד שנייה – סאן יאנג ג'וירייד

הג'וירייד הוא אולי הקטנוע הנפוץ ביותר בארץ וצריך להודות שיש בחבילה שהוא מציע משהו מאוד נכון ומתאים ללקוח הישראלי

ראשי|פוסטים|מבחני יד שניה|יד שנייה – סאן יאנג ג'וירייד
By | 2017-06-20T08:49:25+00:00 09/01/2016|מבחני יד שניה|0 תגובות

סאן-יאנג הוא יצרן קטן בקנה מידה עולמי, אבל בשוק הקטנועים המקומי שלנו הוא המותג הנמכר ביותר כבר שנים. מי שבעיקר אחראי למעמד הזה הוא הג'וירייד, שהגיע אלינו לפני כעשר שנים עם דגם ה-150. הג'וירייד הוא הקטנוע מקורר הנוזל הראשון שתוכנן כולו בסאן-יאנג, ומסמל את יציאתו של היצרן הטייוואני לעצמאות הנדסית לאחר שנים של ייצור קטנועים פשוטים שחלקם היה מבוסס על דגמי הונדה ישנים.

ב-2002 נחת כאן הג'וירייד 150 ומילא חלל גדול שהיה קיים בין קטנועי ה-50 וה-125 הבסיסיים לבין קטנועי ה-250 היפנים היקרים. הג'וירייד הציע חבילה קוסמת של ביצועים טובים ושימושיות מצוינת. מארז ה'מנהלים' הכל כך אהוב על הלקוח הישראלי יחד עם המחיר האטרקטיבי הפכו את הג'וירייד ללהיט מכירות, והוא שומר על המעמד הזה עד היום.

הדגמים

ה-150 נמכר אצלנו מ-2002 עד 2007, אז החליף אותו דגם ה-125 – בעקבות הרפורמה בדרגות הרישוי שנתנה עדיפות לנפח הזה. דגם ה-200 (172 סמ"ק בפועל) נמכר מ-2004 עד היום. ב-2009 עברו דגמי הג'וירייד מקצה שיפורים שכלל עיצוב חזית חדש עם פנס כפול במקום הבודד בדגם הישן, ומעבר לגלגל קדמי בקוטר "13 במקום "12 לטובת שיפור היציבות והתנהגות הכביש. לשני הדגמים נוסף הכינוי האופנתי 'Evo', כשדגם ה-200 החדש קיבל גם הזרקת דלק, בעוד ה-125 נשאר מוזן מאייד.

רוכבים וגנבים

פרופיל המשתמש של הג'וירייד רחב מאד: משליחים טוחני קילומטרים, דרך אנשי הייטק שנוסעים איתו לעבודה וחזרה, ועד אופנוענים שזקוקים לדו"ג פרקטי לצד אופנוע ספורט או שטח. המכנה המשותף שהביא את כל בעלי הג'וירייד לרכוש אחד כזה הוא המחיר, או יותר נכון – התמורה למחיר. בתמורה לעוד כמה אלפים בודדים של שקלים מעבר למחיר של קטנוע 125 בסיסי, מקבלים קטנוע 'מנהלים' בעל שטחי אחסון ונשיאה גדולים, עם ביצועים טובים ויכולת בינעירונית שכמעט ולא קיימת בקטנועים הקטנים.

שמירת הערך סבירה יחסית על דפי המחירון, אבל בשטח יש היצע עצום של כלים מכל השנתונים, רובם ככולם נסחרים מתחת למחירון, כך שכמעט בכל תקציב נתון אפשר למצוא ג'וירייד מתאים. הסחירות של הג'וירייד טובה מאד כשמדובר בכלים שמורים מהשנתונים האחרונים. כלים ישנים יותר נסחרים הרבה מתחת למחירון, בתלות במצב ובקילומטרז' שהם עברו.

הג'וירייד מחזיק בתואר המפוקפק של כלי הרכב הנגנב ביותר בארץ, כולל מכוניות. ב-2010 נרשמו מעל 1,200 גניבות של קטנועי ג'וירייד, יותר משלושה ביום בממוצע. מי שרוכש כלי כזה, כדאי לו מאוד לקחת בחשבון את העובדה הזו ולדאוג שהקטנוע יהיה קשור כל הזמן. בזמן הרכישה מומלץ לבדוק היטב שלא נעשתה 'השתלת איברים' לא חוקית בחתן המיועד, ולוודא התאמת מספרי מנוע ושלדה לרישיון הרכב. כמו כן יש לחשוד בכלים ישנים שנראים כמו חדשים, כי יש לא מעט כלים שעברו 'הלבשה' עם חלקים של קטנוע אחר. מעבר לתמיכה בתעשיית הגניבות והפירוקים, קיים חשש שעבודת הפירוק וההרכבה לא נעשתה בצורה מקצועית, ויש כאן פתח לבעיות בעתיד.

סיבה למסיבה

הג'וירייד הוא אולי הקטנוע הנפוץ ביותר בישראל, ולמרות הנטייה לזלזל ולספר שוב על אפקט העדר ועל חוסר הבינה המוטורית של הקטנוען הממוצע, צריך להודות שיש בחבילה שהוא מציע משהו מאוד נכון ומתאים ללקוח הישראלי. לשימושיות שלו כמעט ואין מתחרים, בזכות תא מטען גדול תחת המושב ומדרס רגליים שטוח ורחב. מנוע ה-125 מרגיש חזק יחסית למתחרים, ומנוע ה-172 של דגם ה-200 כבר מציע ביצועים שקרובים יותר לקטגוריית ה-250. המושב מרווח וממוקם נמוך, כך שרוכבים נמוכים יגיעו בקלות עם שתי הרגליים לקרקע. באותה מידה הוא גם מתאים לרוכבים גבוהים שיכולים למתוח את רגליהם לאורך המדרס הגדול.

הג'וירייד הוא קטנוע חסכוני למדי, ועל פי סקר שערכנו בין כמה עשרות רוכבים – צריכת הדלק הממוצעת היא 26 ק"מ/ליטר בשימוש שגרתי המשלב רכיבות עירוניות ובינעירוניות. דגם ה-200 המוזרק יכול לתת צריכת דלק טובה יותר מהממוצע הזה, ולרוב הוא גם מעט יותר חסכוני מדגם ה-125 שאינו מוזרק.

בעיר הג'וירייד משתחל בקלות עם זווית צידוד כידון מצוינת ומרכז כובד נמוך, ואפשר לצאת איתו גם לכביש מהיר, שם יש עדיפות לדגם ה-200 החזק יותר. המושב הנמוך אמנם מרווח ונוח, אבל כופה על הרוכב תנוחת ישיבה כורסתית שעלולה להעיק על הגב ברכיבות ארוכות. המתלים רכים וסופגים היטב מהמורות קטנות, אבל כשהעסק הופך למשובש יותר, החבטות כבר עוברות אל הרוכב. התנהגות הכביש של הג'וירייד עלובה למדי בדגמים הישנים, וקצת יותר סבירה בדגמי 2009 ומעלה. את ה-Joy שב-Ride עדיף לחפש במקומות אחרים.

אפטר-פארטי

ג'וירייד שמור ומטופל נותן תמורה מצוינת למחיר, אבל כשמדובר בכלי משומש צריך לשים לב שלא הגענו למסיבה מאוחר מדי, כשהכוח לריקודים כבר נגמר לו. ג'וירייד מוזנח או 'קרוע' עלול לתת לנו שעור כואב, וללמד אותנו דרך הכיס שאנחנו לא מספיק עשירים כדי לקנות בזול. איכות החלקים של הג'וירייד בינונית מאד, והעמידות שלהם קשורה גם לאופי השימוש. כלים שעברו שימוש אגרסיבי או כאלה שחיפפו אותם בטיפולים, יכולים מהר מאוד להפוך לנבלה חובבת מוסכים. החלפים אמנם זולים יחסית, אבל מחיר העבודה במוסכים גבוה, והשורה התחתונה עלולה להיות יקרה מאוד. בנוסף לכך יש גם לא מעט כלים שטופלו כמו שצריך ובכל זאת סובלים מבעיות ותקלות. מרווח הטיפולים בקטנועי הג'וירייד צפוף, והנחיית היבואן היא לטיפול קטן כל 3,000 ק"מ ולטיפול גדול בו מוחלפים גם רכיבי התמסורת – כל 12,000 ק"מ.

לג'וירייד יש כמה נקודות רגישות שכשל באחת מהן גורר תגובת שרשרת שפוגעת גם במערכות אחרות. מערכת הקירור עדינה ורגישה. שימוש במי ברז או בנוזל קירור לא איכותי יגרמו מהר מאוד לירידה ביעילות הקירור ובעקבותיה להתחממות המנוע. אטם ראש המנוע עדין ורגיש גם הוא, והתחממות תגרום לפריצתו ולזליגת מים אל המנוע. מסבי גל הארכובה גם הם באיכות גבולית, רגישים מאוד למחסור בשמן וגם לפעולה בסל"ד גבוה לאורך זמן. כמות השמן במנוע קטנה ויש חשיבות קריטית אפילו לחוסר קטן בשמן. רגישויות נוספות קיימות בסלילים ובחיווט אל סליל ההצתה (קויל), במשאבת המים, בקליפר של הבלם האחורי ובאגזוז שנוטה להחליד ולהתפרק מבפנים. גם הפלסטיקה לא להיט ויש לה נטייה להתפרק ולקרקש. מגן הרוח השקוף ממשיך את קו הבינוניות ומצהיב תוך זמן קצר. המלצות שקיבלנו ממכונאים: לבדוק בכל טיפול את מצב נוזל הקירור ואת תקינות המערכת, ובטיפולים גדולים לבדוק גם את כיוון מרווח השסתומים. עוד נקודה קטנה שראויה לציון – הזמזום שנשמע מלוח המחוונים אינו תקלה, אלא פשוט ונטה קטנה שמקררת שם את העניינים…

רוכבים ונהנים

דוד סימנטוב, בן 33 מקרני שומרון רכש ב-2007 ג'וירייד 200 חדש לצורך עבודת שליחויות. הקטנוע שלו עבד קשה יום יום, ואפילו נגנב ונמצא במצב תקין אחרי חודשיים. 68 אלף ק"מ עברו תחת גלגליו ללא תקלות משמעותיות, ואז המנוע נחלש והתחיל לדפוק עד ששבק חיים. בוצע שיפוץ מנוע תחתון; העליון למרבה הפלא היה תקין לגמרי, והג'וירייד חזר לעבודה עם כוחות מחודשים. בסוף 2009 נמכר הקטנוע במצב מאוד עייף תמורת כרבע ממחיר המחירון, ומד המרחק שלו הראה אז את המספר המכובד של 103 אלף ק"מ. "מה הסוד?" שאלנו את דוד, "הג'וירייד שלך לא ידע שכלים טייוואנים אמורים להתפגר כבר בשליש הקילומטרז' הזה?". "עבורי הקטנוע הוא כלי עבודה", מסביר דוד. "הוא צריך להביא פרנסה ולא הוצאות, ואני מתייחס אליו בהתאם. לא מתפרע עליו ולא קורע אותו, מטפל בזמן ולא נוסע בפול גז בשום מצב. בעיר אני משתחל כמו כל שליח, אבל בלי גז וברקס חזקים כל הזמן, משתדל לרכב חלק. בבינעירוני אני לא עובר את המאה קמ"ש, למרות שאפשר למשוך גם עד 130. אני מעדיף לשמור עליו וזה מוכיח את עצמו. בסך הכל זה כלי מוצלח וקנייה מצוינת. הייתי מאד מרוצה ממנו ולא ציפיתי ליותר ממה שהוא – כלי שירות".

'צב', מהנדסת תוכנה בת 32 מכפר בלום, היא אופנוענית שנאלצה לעבור לקטנוע בגלל פציעה ברגל. צב רכשה לפני כחצי שנה ג'וירייד 200 מודל 2007 עם 48 אלף ק"מ, ושילמה עליו כ-40 אחוז מתחת למחירון. הקטנוע שלה אולי היה שוביניסט, או שסתם נבהל מהעליות של רמת הגולן, ותוך זמן קצר קרס המנוע. למזלה היא רכשה את הג'וירייד שלה בסוכנות תיווך שנתנה אחריות קצרה, והמנוע שופץ על חשבונם. "שילמתי רק על הגרירה, ומאז – כבר 12 אלף ק"מ, טפו טפו… לא היו בעיות. הפלסטיקה אמנם מתפרקת ומחוזקת באזיקונים, אבל המנוע סוחב יפה והוא מניע כל בוקר, בלי להתווכח". בתשובה לשאלה האם הייתה קונה שוב קטנוע כזה, או ממליצה לאחרים, מסכמת צב: "כן, הוא קטנוע מצוין. הוא עושה כל מה שהוא אמור לעשות, וזו לא אשמתו שהוא לא מעניין, הוא לא אמור להיות. הייתי ממליצה עליו למי שצריך קטנוע לשימוש מנהלתי. טיולים יכולים להיות כיפים יותר על כלי אחר…".

רועי, איש הייטק בן 30 מהוד השרון, רוכב כעת על ג'וירייד 125 חדש. לפניו היה לו ג'וירייד 200 ולפניו 150. "בחרתי בג'וירייד בגלל מדרס הרגליים הגדול שמתאים לרוכבים גבוהים כמוני, ובגלל תא המטען הגדול תחת המושב. הוא מאוד נוח לי". אצל רועי בחניה נמצאים גם סוזוקי R1000, סוזוקי GSX550 משנת 86', פיאג'ו C וגם קימקו אג'יליטי אחד שלא ברור בדיוק מה הוא עושה שם. מכל הדו"גיה הזו, הג'וירייד הוא סוס העבודה שמשמש לרכיבות מנהלתיות יומיומיות. "את הג'וירייד 200 הקודם שלי רכשתי כמשומש אחרי טיולים רבים בדרום ת"א ואחרי הרבה כלים הרוסים שראיתי". התקלות מהן סבל היו סלילים שהלכו ב-150 וקראנק שהלך ב-200 "עקב חוסר אחריות מצדי על שלא בדקתי שמן". רועי מרוצה מהנוחות, השימושיות והזריזות של הג'וירייד, ופחות מרוצה ממרווחי הטיפולים הצפופים ומחוסר האמינות בקילומטרז' גבוה. "אני מאמין שאמכור את הקטנוע הנוכחי כשתיגמר האחריות בעוד כשנה וחצי. גם את הקודמים מכרתי לפני שהגיעו ל-30 אלף ק"מ, כי זה בערך הזמן בו מתחילות הבעיות".

לסיכום

הג'וירייד הוא קטנוע שירות מצוין כשהוא תקין. איכות המכלולים בינונית, וככל שחולפות השנים ומתרבים הקילומטרים, כך גדל הסיכוי לתקלות וקלקולים. הביצועים טובים והשימושיות מצוינת, אבל התנהגות כביש רכרוכית ותנוחת ישיבה נמוכה ומשתרעת גורמים להנאה מהרכיבה להישאר בגבולות המדבקה שעל הדופן. הג'וירייד פופולרי מאוד ונמצא באלפים על הכביש, הסחירות שלו טובה ככל שהוא חדש ושמור יותר, וכל מוסך דו"ג מכיר ויודע לטפל בו. גם החלפים זמינים וזולים.

ההמלצה שלנו היא חד משמעית: יש עדיפות ברורה לקטנועים מ-2009 והלאה. העיצוב שלהם נאה יותר והתנהגות הכביש משופרת. עדיף להשקיע יותר בקניה של כלי משנתון מתקדם מאשר להמר על כלי ישן וזול – ולשלם אחר כך את ההפרש במוסכים. אם בכל זאת התקציב לא מאפשר שנתון מתקדם, לא לקפוץ על הג'וירייד הראשון שרואים. ההיצע גדול וכדאי לחפש כלי כמה שיותר שמור, עם תיעוד של טיפולים, ולהיזהר מקטנועים 'מקומבנים' או 'מולבשים'. מחיר המחירון של השנתונים הישנים הוא לא יותר מנקודת מוצא שממנה חותכים עשרות אחוזים, מעין ביטוח או חסכון לתקלה שבטח תגיע בקרוב. אחרי הרכישה צריך לקחת בחשבון שהג'וירייד מועד לגניבה ולקשור אותו גם בחניות קצרות. בכלים החדשים והשווים יותר כדאי לשקול גם ביטוח מקיף.

למה כן?

  • מנוע חזק ותמסורת טובה
  • שימושיות מצוינת, מדרס שטוח וגדול
  • יכולת בינעירונית סבירה
  • מושב מרווח ותנוחת ישיבה שמתאימה גם לנמוכים וגם לגבוהים
  • היצע גדול של כלים למכירה וסחירות טובה
  • זמינות גבוהה של חלפים ומוסכים
  • צריכת דלק טובה
  • עיצוב נאה בדגם החדש
  • תמורה מצוינת למחיר

למה לא?

  • איכות חלקים והרכבה בינונית
  • אמינות נמוכה בכלים ותיקים, לא מוחלטת גם בחדשים
  • התנהגות כביש רופסת בדגם הישן
  • מנוע רגיש לרכיבות ארוכות עם גז פתוח לרווחה
  • סבירות גבוהה לתקלות מכניות בכלים שלא טופלו באופן סדיר
  • מרווח טיפולים צפוף
  • קטנוע מועד לגניבה

תודה על הסיוע בהכנת הכתבה: מירון דרויאן מ'גארד-רייסינג'; גילי ממוסך ושדי בהרצליה; אמיר ממוטורד; גולשי פורום פול גז; גולשי פורום קטנועים בתפוז.

עלויות טיפולים לפי המחירון הרשמי של היבואן

ק"מ ג'וירייד 125 ג'וירייד 200
1,000 ק"מ 434 ש"ח 434 ש"ח
3,000 ק"מ 228 ש"ח 228 ש"ח
6,000 ק"מ 451 ש"ח 482 ש"ח
9,000 ק"מ 228 ש"ח 228 ש"ח
12,000 ק"מ 1,350 ש"ח 1,415 ש"ח
15,000 ק"מ 228 ש"ח 228 ש"ח
18,000 ק"מ 451 ש"ח 482 ש"ח
21,000 ק"מ 228 ש"ח 228 ש"ח
24,000 ק"מ 1,591 ש"ח 1,655 ש"ח

* המחירים כוללים עבודה, חלפים ומע"מ, והם נכונים ליום פרסום הכתבה בלבד.

עלויות חלפים – ג'וירייד 200

פריט מחיר למקורי מחיר לתחליפי
מסנן אוויר 97 ש"ח 57 ש"ח
מצת 48 ש"ח
זוג מסבי היגוי 138 ש"ח
דיסק בלם אחורי 372 ש"ח
רפידות בלם אח' 121 ש"ח 85 ש"ח
דיסק בלם קדמי 565 ש"ח
רפידות בלם קד' 101 ש"ח 58 ש"ח
רצועת וריאטור 362 ש"ח
משקולות וריאטור 75 ש"ח
משולשי וריאטור 24 ש"ח
ידית בלם קד' 96 ש"ח
ידית בלם אח' 67 ש"ח
מראה 241 ש"ח
מגן רוח 813 ש"ח
מאותת קד' 240 ש"ח
פנס אחורי מושלם 1,028 ש"ח
פנס ראשי שלם 2,100 ש"ח
פיירינג קדמי 668 ש"ח
כיסוי קדמי תחתון 768 ש"ח
מע' פליטה מושלמת 5,402 ש"ח 1,829 ש"ח
קיט בוכנה וצילינדר 2,151 ש"ח
גל ארכובה 1,274 ש"ח
משענת למורכב 485 ש"ח
סבל 244 ש"ח
צמיג קדמי – DURO 300 ש"ח
צמיג אחורי – DURO 380 ש"ח

* מחירי החלפים המקוריים הם לפי מחירון מטרו, יבואני סאן-יאנג
* מחירי התחליפיים הם עבור חלקים מתוצרת אחרת, מייבוא של ארנב אנרגיה, אשר מתאימים לשימוש בקטנוע. ניתן לחסוך כאן עלויות אך שימו לב שלעתים קיים הבדל באיכות ובתפקוד החלקים. בדקו כל מקרה לגופו.
* כל המחירים כוללים מע"מ
* תודה לארז בן שלום ממחסן החלפים של מטרו ולאורן מצמיגי זיתוני על העזרה באיסוף הנתונים.

Share

השאר תגובה