ימאהה איקסמקס 400 בהשקה עולמית מ-2013

החבילה של האיקסמקס 400 אמנם לא מלוטשת ומבריקה כמו של הטימקס, אבל הפשרות שהיא כוללת הן מינימליות ובהחלט שוות את ההפרש העצום במחיר

ראשי|פוסטים|מבחני דרכים|ימאהה איקסמקס 400 בהשקה עולמית מ-2013
By | 2017-06-20T08:49:31+00:00 08/01/2016|מבחני דרכים|0 תגובות

 אין-ספור מילים נכתבו על הטימקס מאז יצא לאוויר העולם ב-2001 ושינה את עולם הקטנועים לעד. הטימקס המציא את קטגוריית קטנועי העל, ייסד לעצמו בתוכה נישה ספורטיבית, והוא שולט בה מאז ביד רמה. לימאהה יש את זה בהיסטוריה שלהם: רוב הכלים שלהם טובים ברמה כזו או אחרת, אבל מדי פעם מתלבשת להם יציאה עם כלי אדיר שמכתיב תמורות בשוק ומשנה את כללי המשחק. הטימקס הוא אכן מכונה קרובה לשלמות, והחבילה שהוא מציע כמעט ואינה כוללת פשרות, אבל המחיר, אוי המחיר – יקר יותר ממכוניות קטנה.

משפחת מקס

ב-2005 הוציאה ימאהה את האיקסמקס 250, מעין בייבי טימקס עם תג מחיר הגיוני שנחשב לקטנוע מאוד מוצלח. התנהגות הכביש שלו מצוינת, יש לו את הלוק הנכון שמזכיר את האח הגדול שלו, והשימושיות מצוינת בזכות תא המטען הענק תחת המושב. שמונה שנים בחיי דו"ג זה המון זמן, ואכן רוב המתחרים כבר נטשו את קטגוריית רבע הליטר ותגברו את קטנועי הביניים שלהם בסמ"קים נוספים. נכון שיש לימאהה את המג'סטי 400, אבל הכיוון שלו הוא יותר לקטגוריית המנהלים, ובנוסף הוא כבר מתיישן וגם די יקר. הייתה אפשרות לערוך לאיקסמקס עוד שדרוג בנוסף לזה שעבר ב-2010, ולהגדיל מעט את המנוע כמו שכולם עושים, אבל בימאהה החליטו להוביל במקום להיגרר.

מזה כשנתיים עובדים ב-YME (ימאהה אירופה) על מתיחת המותג של הטימקס לכדי משפחה של קטנועי ספורט אלגנט, בה הטימקס ימשיך להיות האח הבכיר, והאיקסמקס בגרסאות ה-125 וה-250 ימשיכו להיות דגמי הבסיס והכניסה למשפחת ה'מקס'. מה שהיה חסר הוא דגם ביניים במשפחה הזו, קטנוע שימלא את החלל בין שני הקצוות. בשקט בשקט, בלי טיזינג או 'תצלומי ריגול' פיתחו בימאהה את האיקסמקס 400.

השלדה של האיקסמקס חוזקה וחודשה, וקלטה לתוכה את יחידת ההנעה של המג'סטי עם התאמות קלות. בין ההכרזה על האיקסמקס 400 לבין ההשקה העולמית שנערכה במילאנו השבוע, עבר פרק זמן קצרצר של שלושה שבועות בלבד. אנחנו לא יודעים האם זה לקח מהפלופ הגדול של הר הציפיות שבנו בזמנו במשך חודשים לסופר-טנרה החדש, או שפשוט ימאהה כל כך בטוחים במוצר החדש שלהם; מה שבטוח הוא שצריך ביצים גדולות כדי לתת לעיתונאים מכל העולם לרכב לראשונה על קטנוע חדש, דווקא על כבישי מילאנו. חלק די רציני מהכבישים במרכז העיר אינם סלולים אספלט, אלא מרוצפים אבנים עתיקות, כל אחת בגובה שונה מזו שלידה, בנוסף לכך שהן חלקלקות למדי. הרכיבה ברחובות האלה היא חוויה מטלטלת לכל כלי רכב, ובמיוחד לקטנועים. רכבנו במשך יומיים אינטנסיביים על האיקסמקס 400 החדש, בעיר ומחוצה לה, בפקקי תנועה צפופים, באוטוסטרדות מהירות וגם בכבישי הרים מפותלים, והגענו לכמה מסקנות.

בעיר

את מנוע הסינגל 400 סמ"ק של ימאהה אהבנו כשהוא היה במג'סטי, וגם כאן, אחרי התאמות של מפת ניהול המנוע ומיתון קל של ההספק לטובת עיבוי רצועת הכוח, הוא עושה עבודה מצוינת. התמסורת נטולת השהיה כמעט לחלוטין ומשגרת את האיקסמקס הגדול קדימה בצורה מיידית וחזקה. תנוחת הישיבה גבוהה, זקופה ושולטת, ההיגוי זריז ומלא רגש, וההתפתלות בתנועה שקולחת במהירויות עירוניות של עד כשמונים קמ"ש נעשית בקלילות של קטנוע קטן. יש הרבה מומנט שנותן דחף חזק בסל"ד נמוך ובינוני, ולא פחות חשוב לציין שהוויברציות של המנוע כמעט ולא מורגשות, וזה ממש לא דבר מובן מאליו כשמדובר בבוכנה בודדת בעלת נפח גדול.

רכבנו בעיר על אותם כבישי אבן איומים שיכולים לעשות בית ספר לכל כביש משובש אצלנו, והמסקנה שלנו מתחלקת לשני חלקים. המתלים מכוילים על הצד הקשיח, במיוחד האחורי, ומעבירים את החבטות שהם חוטפים למטה הישר אל הרוכב, ואז הנוחות נפגעת. אבל, אם פותחים גז ומגבירים מהירות על כביש כזה – אפשר מיד להיווכח שחוסר הנוחות הוא רק אצל הרוכב. המתלה הקדמי הרך יותר מצליח לייצר עקיבה טובה של הצמיגים, ושומר על היגוי טוב מאוד למרות החבטות מלמטה, ואילו האחורי הקשיח יותר, תומך היטב ומחזיק את הגלגל האחורי במקום. מה שצריך לעשות הוא פשוט להעביר מעט משקל אל הרגליים ולפתוח גז. הטלטולים האלה הם ברמה כזו שיכולה לפרק קטנוע, ובאמת, בעקיפות שמענו לא פעם קטנועים מקומיים מקרקשים, נחבטים ו'סוגרים' מתלה, בעוד המקס 400 מרגיש מוצק ומהודק ללא שמץ של רשרוש.

כשיוצאים מהעיר לכביש שמקשר בין הפרברים, שם המהירות גבוהה יותר, התמסורת מרגישה לינארית מדי. זה אומר שגם אם מושכים חזק את המצערת, אין קפיצת סל"ד לתחום הגבוה, ותאוצות הביניים במהירויות שבין שמונים למאה נעשות עדיין בסל"ד הביניים בו המנוע עדיין לא מפיק את מלוא הכוח. כל עוד היה מדובר במג'סטי, זהו אופי מתאים ומקובל בקטנוע מנהלים, אבל ברגע שהאיקסמקס לובש בגדי ספורט ושואף לכיוון של הטימקס, זה מעט מאכזב. אפשר להבין שכשהיצרן מכייל וריאטור, יש לו גם אילוצים של רגולציה שהוא חייב לעמוד בהם, אבל עדיין היינו מצפים ליותר חיוּת בתחום הזה מחבר במשפחת הטימקס. וריאטור משופר או אפילו גרם או שניים פחות במשקל הרולים יכולים לחולל פלאים בתחום הזה, ומתוך הניסיון עם שני האחים האחרים במשפחה, זה עניין של זמן קצר עד שחברות כמו מלוסי, ג'יי-קוסטה, או פוליני, יציעו שיפורים כאלה בשוק האפטר מרקט.

במהיר

בימאהה עשו מחקרים ושרטטו פרופיל של הלקוח הטיפוסי. הגיל הוא בין 35 ל-49, בעל אורח חיים פעיל ועם חוש אופנתי, בעל קטנוע, שנוסע מהפרברים אל העיר ובחזרה. בדרך שלו יש כביש מהיר בו מהירות השיוט גבוהה, והוא רוצה להשיג אותה מבלי להחזיק את המצערת פתוחה עד לעצר כפי שקורה עם קטנוע 250. המהירות המרבית המוצהרת של האיקסמקס 400 עומדת על מאה וחמישים קמ"ש, ובאמת באוטוסטרדה ראינו על מד המהירות גם 170 בשיפוע קל. ל-150 הוא מגיע די בקלות, כך שהשיוט במהירויות החוקיות (110-130) נעשה בנחת ובסל"ד שרחוק מהקו האדום. את כל זה מציע גם קטנוע 400 מקטגוריית המנהלים, אז אפשר לסמן V על הסעיף הזה, לרדת מהכביש המהיר אל כבישי ההרים המפותלים, היכן שאותו קטנוע מנהלים יעדיף להתנהל בנחת ולצפות בנופים המדהימים, ואילו זה הספורטיבי יכוון את המבט אל קצה הפניה שלפניו ויתכנן מיד איך הוא תוקף כבר את זו שבאה אחריה.

במתפתל

כבישי ההרים של צפון איטליה בואך אגם קומו הם מקום מסוכן. פיתול רודף פיתול בקצב שלא מוכר לנו כאן, האספלט מצוין רוב הדרך, התנועה דלילה, והאיקסמקס הגדול משתף פעולה ומוכן לרדת עד הרגליות, להזדקף מיד ולעוט על הפניה הבאה. אז למה מסוכן אם זה נשמע כמו חלום רטוב? כי יש את הנוף זה מסביב, כל כך מדהים וציורי שהעיניים זזות הצידה כל הזמן. נו טוב, שאלה יהיו הצרות שלנו… מגבירים מהירות, האדרנלין עולה וממקד את הריכוז בכביש. פניה רודפת פניה והתובנות מתחילות להצטבר ולהתבהר: האיקסמקס הוא לא טימקס. המגבלות שלו קרובות יותר, וזה גם די צפוי בגלל המבנה הקטנועי שמחזיק המון משקל מתחת למתלים בצד האחורי (כל יחידת המנוע – תמסורת – גלגל אינה נתמכת מתלה), ומלפנים המזלג בעל משולש ההיגוי היחיד (בניגוד לכפול כמו בטימקס ובאופנועים) גמיש יותר ונכנע מוקדם יותר לעומסים. עדיין, רוכב ברמה ממוצעת יכול ליהנות מאוד מהתכונות הספורטיביות שמספקת החבילה שמגובשת באיקסמקס הגדול.

המתלים הקשים שקצת הפריעו לנו בעיר מתגמלים כאן בגדול, וגם כשמגיעים לקצה של גבולות היכולת שלו, הנדנודים שמתחילים להופיע משמשים כמעין תזכורת לכך שאנחנו רוכבים על קטנוע ולא על אופנוע ספורטיבי. מי שאחראי לתחושות הברורות כל כך הוא ההיגוי המצוין, וכאן אפשר להגיד שנמצאת ההברקה הגדולה של האיקסמקס 400. הוא זריז מאוד בעיר, יציב בכביש המהיר במהירות גבוהה, ואינפורמטיבי מאוד כשלוחצים בכביש המפותל. רוכב בוגר שמכיר את יכולת הרכיבה שלו ימצא באיקסמקס פרטנר מתגמל ומשתף פעולה, וידע גם לזהות בקלות מהם גבולות היכולת של הקטנוע עליו הוא רוכב.

נקודה נוספת של מצוינות היא הבלמים. דיסק כפול מלפנים ואחד מאחור שעושים עבודה פשוט מעולה. זוג הדיסקים הקדמיים מייצר עצמת בלימה מצוינת מבלי להיכשל בנשיכה חזקה מדי שעלולה להכשיל רוכב לא מיומן שנכנס לפניקה ולוחץ חזק מדי, וגם האחורי נושא היטב בנטל של המשקל שנמצא עליו, לא מתרגש כשכל המאסה הכבדה שמתחת למתלים מקפצת יחד איתו, והוא לא ממהר להינעל בשום מצב, כולל גם באותם כבישים עירוניים אכזריים. בכביש המפותל נדרשת אמנם משיכה חזקה של מנופי הבלמים כדי לייצר עצמה מוחצת, אבל זו גם תכונה שמזכירה לנו שהכלי שאנחנו רוכבים עליו הוא עדיין קטנוע במהותו, כך שלדעתנו יש דווקא בגרות הנדסית בתכנון מערכת בלימה בצורה כזו. הדבר היחיד שחסר כדי להפוך אותה למושלמת הוא כמובן ABS, אופציה שלדברי אנשי ימאהה תוצע בהמשך.

בפרקטיקה

בקטנועים תמיד יש בעייתיות בשילוב בין קוטר הגלגל האחורי לבין נפח תא המטען. תכונות דינמיות טובות דורשות גלגל גדול, ואילו תא מטען גדול מחייב גלגל קטן. האיקסמקס 250 הצליח לרקוד על שתי החתונות ולשלב גלגל "14 אחורי יחד עם תא מטען ענק שמכיל שתי קסדות מלאות פלוס עוד מקום ביניהן. האיקסמקס 400 מקטין מעט את הגלגל האחורי ל-"13, ירושה שמגיעה כנראה יחד עם כל מכלול ההנעה מהמג'סטי, ומצליח אפילו להגדיל בעשרה אחוזים את נפח האחסון תחת המושב. יש שם מערה ענקית שמכילה בקלות שתי קסדות מלאות עם די הרבה מקום נוסף. פתיחת המושב נעשית בצורה השגרתית מהסוויץ', והמושב כולו עולה מעלה מעדנות על קפיץ שמשולב בציר, כך שאין זרוע תומכת שתופסת מקום בעצמה. קפיץ קטן שמקפיץ את המושב עם סיבוב המפתח בסוויץ' היה חסר בקטנועי ההשקה, שהם מסדרת טרום ייצור, והובטח שיהיה קיים בייצור הסדרתי. בחזית יש שני תאי כפפות קטנים ושימושיים, אחד מהם ננעל, והסגירה אלגנטית וטובה.

את תנוחת הישיבה הזקופה הזכרנו קודם, ונזכיר שוב שהאיקסמקס קיבל אוריינטציה ספורטיבית, כך שהוא אינו ספה מתנייעת, אבל גם אינו כופה על הרוכב רכינה קדימה כמו בטימקס. המושב הרחב מאוד ממשיך את הקו הזה עם ריפוד קשיח יחסית, אבל תומך ונעים מאוד. גם אחרי שעות של רכיבה רצופה לא הורגשה שום תלונה מצד הגב או הישבן, ורק הרגליים היו שמחות לעוד קצת מרחב תנועה, תכונה אופיינית לאיקסמקס שדווקא השתפרה מעט בשדרוג האחרון של האח הקטן. ישנו מדרס משופע קטן לטובת מי שירצה בכל זאת לשלוח רגליים לפנים, אבל אז הברכיים כפופות מדי. קצרי רגליים שבכל זאת ימצאו את המדרסונים האלה נוחים, יהיו מן הסתם נמוכים מדי מכדי להגיע עם רגל בוטחת לקרקע. המושב של האיקסמקס 400 גבוה ורחב, וצריך גפיים ארוכות למדי אם רוצים להניח את שתי הרגליים על הקרקע. ההערה העיקרית שלנו בנושא הנוחות מופנית אל המתלים, או למעשה ישירות אל המתלה האחורי. עם כל הכבוד לאוריינטציה הספורטיבית, לדעתנו לחבילה קטנועית ברמה הזו מגיע כיול מושקע יותר שיהפוך את הרכיבה העירונית למעט יותר מפנקת. המורכבות של ימאהה העידו על נוחות מצוינת (אלא מה?!) גם כשהכביש קופצני והמתלה האחורי בועט, ומצד הרוכב לא הורגש כל שינוי או השפעה על ההיגוי. המושב האחורי רחב ונוח מאוד גם הוא, יש רגליות נשלפות וידיות אחיזה נוחות. מיגון הרוח המקורי עושה עבודה טובה מאוד, בלי מערבולות אויר מטלטלות קסדה.

לוח המחוונים מעוצב לפי הקווים של זה של הטימקס, עם מסגרת המעוינים, התצוגה ברורה וקריאה עם שני מדים אנלוגיים למהירות וסל"ד, וצג דיגיטלי במרכז עם שאר האינפורמציה המקובלת. מה שחסר לנו כאן הוא חיווי לצריכת הדלק, פיצ'ר די חשוב ללקוח הטיפוסי לפי איך שימאהה מגדירים ואנחנו מכירים. מתגי השליטה והתפעול סטנדרטיים, איכותיים ומאורגנים נכון, תפעול רגלית האמצע קליל ונוח לביצוע ויש גם ג'ק צד יעיל. הערה אחת יש לנו לגובה (או נומך) הכנף שמחפה את הגלגל הקדמי ונחבטת גם כשיורדים ממדרכה לא מאוד גבוהה.

הגימור לא פחות ממצוין, והקטנוע מרגיש מוצק ומהודק גם כשמאתגרים אותו על אותם כבישים עירוניים בלתי אפשריים. לטובת הוזלת מחיר הטיפולים, נקודה כאובה בקטנועים גדולים, תכננו בימאהה גישה מלאה לכל מכלולי ההנעה על ידי הסרת יחידת המושב ותא המטען, מה שכרוך בהסרה של חמישה ברגים בלבד. החלפת שמן נעשית כל חמשת אלפים קילומטר, טיפול קטן כל עשרת אלפים, וגדול כל עשרים.

בימאהה החליטו לייצר גם אביזרים מקוריים, מה שבדרך כלל נעשה על ידי יצרני אפטר מרקט. ההיצע כולל מפלט אקרפוביץ' קצר יותר מהמקורי אך לא רועם כל כך, מגן רוח גבוה, מושב "נוחות" מעט נמוך יותר מהמקורי, ארגז עם לוגו ימאהה מתוצרת ג'יוי, מחזיק סמרטפון שמותקן במרכז הכידון יחד עם שקע USB, ומוגן ממים, ועוד כמה תוספות דקורטיביות.

העיצוב, כפי שמספרות התמונות, לקח לא מעט קוים אופייניים מהטימקס, מה שיוצר קטנוע שנראה נהדר לטעמנו, וההערה אולי היחידה שיש לנו מופנית לרוחב המוגזם לדעתנו של החלק האחורי התחתון, ובראשו, או בעצם בזנבו – המפלט הענקי והלא פרופורציונלי. לדברי אנשי ימאהה הגודל הזה קשור לתקנות היורו 5 וכו', אבל מספיקה הצצה קצרה במג'סטי 400 בכדי להבין שהאמא המפנקת הורישה את ירכתיה העבות לבן האתלט. מי שזה מאוד יפריע לו בעין מוזמן לפנות לדוקטור אקרפוביץ' ולהעביר את האיקסמקס שלו ניתוח אסטטי לקיצור הבעיה.

סיכום

החבילה של האיקסמקס 400 אמנם לא מלוטשת ומבריקה כמו של הטימקס, אבל הפשרות שהיא כוללת הן מינימליות ובהחלט שוות את ההפרש העצום במחיר, שיעמוד בארץ על ארבעים אלף שקלים. בסכום הזה מקבלים קטנוע שנראה נהדר למעט זנב תחתון מעט מסורבל לעין, חזק מספיק בכדי לשייט במהירויות גבוהות למרחקים ארוכים, וכשמגיעים לעיר הוא משתחל בקלילות בתנועה הצפופה, עם פשרה קלה בתחום הנוחות. השימושיות שלו מצוינת, ורוכב ממוצע יוכל ליהנות ממנו גם ברכיבה ספורטיבית בכבישים מפותלים, במגבלות המעטפת הקטנועית. בשורה התחתונה ימאהה איקסמקס 400 הוא קטנוע מצוין שמספק חבילה איכותית ומתגמלת, עם אופי ברור, ועם תמורה טובה למחיר.

הכותב היה אורח של ימאהה בהשקה.

סעיף נתון
תצורת מנוע צילינדר יחיד, 395 סמ"ק, 4 שסתומים, DOHC, קירור נוזל
הזנת דלק הזרקת דלק אלקטרונית
הספק 31.5 כ"ס (23.18 קו"ט) ב-7,500 סל"ד
מומנט 3.45 קג"מ (33.88Nm) ב-6,000 סל"ד
קוטר קדח, מהלך בוכנה 83.0, 73.0 מ"מ
יחס דחיסה 10.6:1
הילוכים תמסורת וריאטור
מתלה קדמי מזלג טלסקופי, מהלך 110 מ"מ
מתלה אחורי Unit Swing, מהלך 110 מ"מ
צמיגים קדמי: 120/70-15; אחורי: 150/70-13
בלמים קדמי: צמד דיסקים הידראוליים בקוטר 267 מ"מ; אחורי: דיסק הידראולי בקוטר 267 מ"מ
מיכל דלק 14 ל'
אורך כולל 2,190 מ"מ
בסיס גלגלים 1,565 מ"מ
גובה מושב 785 מ"מ
משקל מלא כולל נוזלים 211 ק"ג
מחיר כ-40,000 ש"ח
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Share

השאר תגובה