Project Description
נתונים טכניים
- מנוע: 530 סמ"ק, טווין מקבילי, 8 שסתומים, הזרקת דלק, קירור נוזל (499 סמ"ק עד 2012)
- הספק: 47 כ"ס (40 כ"ס עד 2003, 44 כ"ס עד 2012)
- שלדה/מתלים: שלדת אלומיניום, בולם אחורי מרכזי, מזלג קדמי הפוך כפול משולשים (שלדת ברזל עד 2007, קדמי הפוך מ-2015)
- תמסורת: וריאטור ומצמד רטוב בתוך השלדה, העברת כוח לגלגל על ידי רצועה (שרשרת טבולה בשמן בתך הזרוע האחורית עד 2012)
- משקל: 222 ק"ג (217 עד 2003, 227 עד 2007)
- גלגלים: קדמי: "15, אחורי: "15 ("14 אחורי עד 2007, "14 גם מלפנים עד 2003)
- בלמים: קדמי: דיסק כפול, אחורי: דיסק, ABS, בלם חנייה (ABS אופציונלי 2008-11, דיסק קדמי יחיד 2001-3)
- מיכל דלק: 15 ליטר (14 ליטר עד 2007)
- צריכת דלק מדודה: 18.3 ק"מ/ליטר (2016)
- מהירות מרבית מדודה: 178 קמ"ש
- שינויים מהותיים לאורך השנים:
2001-3 טימקס הראשון עם 40 כ"ס, קרבורטורים, שלדת צינורות, גלגלי "14, ודיסק קדמי יחיד
2004-07 דור שני עם הזרקת דלק ו-44 כ"ס, גלגל "15 קדמי, ודיסק כפול מלפנים. נוסף בלם חנייה
2008-11 דור שלישי עם שלדת אלומיניום, ואופציה לABS
2012-14 טימקס 530 סמ"ק, 47 כ"ס, מעבר משרשרת לרצועת הנעה, ABS כסטנדרט
2014-17 דור חמישי עם מזלג הפוך קדמי, מפתח אלחוטי, ופנסי לד
מ-2017 – שדרוג כללי, מצערת חשמלית, בקרת אחיזה, ומתיחת מותג לשלושה דגמים: בסיסי, ספורטיבי, ותיורי
בקצרה
מלך מלכי הקטנועים.נקודה. ב-2001 ייצרה ימאהה את הטימקס ושינתה את עולם הקטנועים לעד. הטימקס הוא קטנוע העל הראשון עם מבנה אופנועי מתחת לפלסטיקה קטנועית. קטנוע ספורטיבי ושימושי כאחד שמצליח לשלב בצורה יוצאת דופן ביצועים ברמה גבוהה, התנהגות כביש מעולם האופנועים וקלילות תפעול קטנועית. העיצוב שלו מדליק ומעורר את בלוטות החשק, והמחיר שלו בהתאם. הטימקס נולד כיהלום, ועם השנים ימאהה מלטשת אותו עוד ועוד, מבלי לפגוע בקונספט המקורי. יש קטנועים גדולים וחזקים ממנו, אבל אף אחד מהם לא מצליח לייצר חבילה מוצלחת כמוהו. הטימקס איכותי ואמין מאוד, והוא כבר מזמן נחשב למיתוס שרק הולך ומשתבח עם השנים.
2017 – טימקס 530, SX ו-DX
הדור האחרון של הטימקס עבר מתיחת מותג לשלושה דגמים רשמיים שנבדלים בעיקר באבזור ובמחיר, וקיבל מקצה שיפורים מקיף שכולל שלדה חדשה, משקל מופחת, ועיצוב נקי יותר, אבל עדיין טימקסי למהדרין שאי אפשר לטעות בו. הטימקס נותר כשהיה – קטנוע על קומפקטי, ספורטיבי, ומושחז יותר מאי פעם, ומן הסתם ימשיך להוביל את הקטגוריה העליונה של קטנועי העל בהפרש אדיר מהמתחרים.
הטימקס 530 מגיע עם ABS ובקרת אחיזה, מצערת חשמלית, התנעה ללא מפתח, נעילת ג'ק אמצע ועוד.
לדגם ה-SX הספורטיבי יש בנוסף – בורר מצבי מנוע D-Mode, בלוטות' למחשב מנוע, וגימור ספורטיבי משופר.
לדגם ה-DX התיורי יש בנוסף להנ"ל – בקרת שיוט, מגן רוח חשמלי, בולם אחורי מתכוונן, וחימום ידיות ומושב. הטימקס החדש על שלושת גרסאותיו יגיע לארץ לקראת חודש אפריל 2017.
מחירים:
טימקס 530 82,985 (84,029 "על הכביש") (עד בואו של הדגם החדש – 79,985 לדגם הנוכחי)
טימקס SX 86,985 (88,029 "על הכביש")
טימקס DX 91,985 (93,029 "על הכביש")
מצב השוק
להיט. למרות מחיר הקניה הגבוה והתחזוקה היקרה, הטימקס נמכר אצלנו במאות יחידות לשנה, וגם באירופה הוא להיט מכירות גדול. השוק חזק ויש היצע גדול מאוד של טימקסים מכל השנתונים, והוא אחד הקטנועים היחידים שנסחר בסביבות המחירון פלוס-מינוס, בהתאם לרמת התחזוקה וההשקעה בכלי הספציפי. יש שוק עצום של שיפורים, מכניים וקוסמטיים, כשגם היצרן והיבואן משתתפים בחגיגה עם דגמים מיוחדים כמו 'בלאק' 'ברונזה' וכדו' עם קטלוג שיפורים מקורי מהחברה. כלים רבים נרכשים יחד עם חבילת שיפורים שמותקנת עליהם כחדשים, כשהאביזר הפופולרי ביותר הוא מפלט אקרפוביץ עתיר דציבלים שמנגן בקול רם את הסאונד המגניב שמוציא המנוע.
מעבר למחיר היקר אפשר לזקוף לגנותו של הטימקס את תדמית ה'פשע' שדבקה בו בגלל אופי מסוים של חלק מהלקוחות. עוד נקודה שלילית היא שהוא מבוקש מאוד אצל הגנבים, ובמקביל גם מעורר את חשדם של השוטרים בכל מקום בו הוא נוסע.
ברכישה של טימקס משומש חובה לבדוק היטב את המקוריות של הקטנוע, לוודא שהוא לא 'מולבש' עם חלפים גנובים, ולבדוק את הבלאי המצטבר שיכול להיות גדול במיוחד אם הותקנה עליו חבילת שיפורים צרחנית או מאולתרת שיכולה לפגוע באמינות הבסיסית המצויינת. הדגמים הישנים של עד 2004 הם שתיינים כבדים בדלק, וגם המאוחרים יותר לא ממש חסכוניים, נקודה שהשתפרה עם השנים והגיעה לרמה הגיונית יותר בדגמי ה-530.
בעד ונגד
בעד: אין כמוהו. קטנוע כמעט מושלם מכל הבחינות
נגד: תדמית בעייתית, גנִיבוּת גבוהה, מחיר יקר ברכישה ותחזוקה
קישורים ומבחנים
ימאהה טימקס 2016 – מבחן דרכים לקראת בואו של הדגם החדש ל-2017
טימקס 530 מול ב.מ.וו C600 ספורט – מבחן השוואתי
טימקס 530 מול הונדה אינטגרה – מבחן השוואתי
ימאהה טימקס 530 במבחן וידאו מ-2012 (אייל פרדר)
ימאהה טימקס 530 – השקה בישראל (וידאו)
מפול גז – טימקס 530 משופר בסיבוב התרשמות
השאר תגובה