ימאהה טריסיטי 125 – מבחן דרכים (וידאו)

ימאהה לקחו את הקונספט של קטנוע תל"ג למקום חדש. לטריסיטי יש את כל היתרונות המוכרים של התלת-גלגליים, והחידוש שבו הוא המארז הקומפקטי והקל

ראשי|פוסטים|מבחני דרכים|ימאהה טריסיטי 125 – מבחן דרכים (וידאו)
By | 2017-06-20T08:49:19+00:00 04/05/2016|מבחני דרכים|0 תגובות

לפני מספר חודשים השיקה ימאהה את הקטנוע התלת-גלגלי הראשון שלהם – הטריסיטי 125. היינו בהשקה באמסטרדם והתרשמנו מתל"ג עירוני קטן, קל, ידידותי ונאה. כעת הוא נחת בארץ, ולקחנו אותו למבחן מקומי – לראות האם הרושם החיובי שלנו יישאר כזה גם בסביבה העירונית המוכרת שלנו.

התחושה הראשונה שמתקבלת עם היציאה על הטריסיטי לרחובות תל אביב היא שקל מאוד לשכוח שנמצא שם עוד גלגל מלפנים. המבנה של המתלה הקדמי יחד עם ממד הרוחב הצר שלו והמשקל הקל יחסית של הקטנוע, נותנים את ההרגשה הרגילה והמוכרת לנו מקטנועים רגילים. המידות שלו מזכירות את אלה של הקימקו מובי ושות', וכמוהם הוא מרגיש כמו דג במים בתנועה העירונית הצפופה. המשקל הגדול יחסית של החלק הקדמי יחד עם גלגלי ה-"14 הדקים נותנים תחושת היגוי טובה ואיזון מצוין, ומהבחינה הזו הוא מזכיר את קטנועי ה-"16 דוגמת הונדה SH וסאן יאנג HD. גם הצידוד מצוין, ואפשר 'לתפור' בין טורי המכוניות בפקק בלי הרגשת המסורבלות האופיינית לתל"גים הגדולים והוותיקים. בפניות הגלגל הנוסף לא מכביד על ההיגוי, אבל מוחשי באחיזה ובדיוק קו הפניה. צריך רק להיות מודע לכך שגם תלת גלגלי עלול ליפול בשלב מסוים, ולא להיכנס לשאננות או לבטחון עצמי מוגזם.

המנוע מפיק 11 כ"ס שצריכים להתמודד עם 152 ק"ג של משקל עצמי. בהשוואה לתל"גים המוכרים זה אמנם הרבה פחות משקל, אבל גם הרבה פחות כוח. הטריסיטי הוא קטנוע עירוני בהגדרתו, וקרוב בממדיו לקימקו מובי ודומיו – ובהשוואה הוא כבד ב-40 ק"ג, וחזק בשני כ"ס. בשקלול זה יוצא אפילו קצת נחות מהמובי, אבל כאן נכנסת לתמונה התמסורת הזריזה והאופי הנמרץ של המנוע שמספק את רוב הכוח שלו כבר ישר עם הזינוק. בשורה התחתונה מעטפת הביצועים של הטריסיטי נמצאת בליגה של המובי וחבריו, ומספקת בהחלט במרחב העירוני.

הבלימה טובה מאוד, חזקה ובטוחה בהרבה מזו של קטנועים רגילים, כך גם כושר הפניה וספיגת המהמורות. כשאחד הגלגלים הקדמיים נתקל במכשול, הוא מעביר את העומס אל הגלגל השני, וזה כל פעם מפתיע מחדש איך המערכת הזו מצליחה להעלים בורות ומהמורות שהיו מטלטלות חזק כל קטנוע רגיל. מצד שני – כשהגלגל האחורי פוגש את המהמורה שהפרונט בלע בלי לשהק לפני שניה, הוא מקפץ עליה כמו כל קטנוע אחר. טיפוס מדרכה עירונית מתבצע בקלילות יתרה, במיוחד כשניגשים אליה בזוית, והתכונה הזו מאפשרת לטריסיטי גם לרדת מדרגות באלכסון, מה שהיה גורם לכל קטנוע אחר להשתטח וליפול. הגורם המגביל בתעלולים האלה הוא הגלגל האחורי הבודד, וכמובן מרווח הגחון הקטנועי.

בהשקה בהולנד רכבנו על קטנועים חדשים לגמרי, ומחוץ לעיר לא הצלחנו 'לסגור' יותר מ-90 קמ"ש. קטנוע המבחן שלנו עבר כבר כאלפיים ק"מ, והמנוע כנראה כבר 'נפתח' קצת. כשיצאנו לנתיבי איילון הצלחנו לראות על מד המהירות את הספרות 100 (93 ב-GPS), ועם קצת ירידה, רכינה ורוח גבית גם עוד קצת מעבר לזה. בשימוש הגיוני ורגיל אפשר להגיד ש-90 זו המהירות המרבית – כשגורמים כמו עליה, הרכבה, או רוח נגדית, יגרעו גם מהנתון הזה. כבר בהשקה תהינו למה ימאהה לא סחטה מהמנוע עוד 2-3 כ"ס שהיו משפרים משמעותית את כושר התנועה הבינעירוני ועדיין משאירה אותו בתוך גבולות הקטגוריה. את התשובה לתהייה הזו קיבלנו כשהצלחנו להגיע עם הטריסיטי למהירות של 110 בסיוע רוח גבית. במהירות הזו הטריסיטי מתחיל לשדר רעידות קלות מהפרונט – מה שנובע כנראה מגמישות מסויימת של המתלה הקדמי הכפול.

השימושיות של הטריסיטי טובה, ומקבילה בערך לזו של קטנועים קטנים אחרים. תחת המושב יש מקום לקסדה מלאה אחת, ומי שזה לא מספיק לו יוכל להתקין ארגז קטן על הסבל המקורי, או להשתמש במדרס השטוח ובוו התליה לנשיאת תיק או שקיות עם קניות. באגף הפינוקים אין לטריסיטי הרבה מה להציע מעבר לפתיחה סטנדרטית של המושב מהסוויץ'. לוח המחוונים הדיגיטלי מציג בצורה קריאה וברורה את הנתונים השגרתיים של מהירות, סל"ד, וחום מנוע, ומוסיף גם מד טפמרטורה חיצונית וארבעה מדי מרחק מתאפסים – שניים מהם למרווחי הטיפולים והחלפת רצועה, ושניים לשימוש חופשי. תנוחת הישיבה מצויינת ומתאימה לגבוהים וגם לנמוכים, והמושב עצמו נוח, אבל סובל מנטיה קלה קדימה שמעיקה קצת ברכיבות ארוכות. ההרכבה עליו נוחה, אם כי צפופה בהתאם לממדים הקטנים של הקטנוע כולו. לרכיבות עירוניות קצרות זה סביר לגמרי, רק צריך לקחת בחשבון ירידה קלה בזריזות ובביצועים. נעילת פרונט לא קיימת בטריסיטי, אבל יש רגליות אמצע וצד כמו בקטנוע רגיל, והתפעול שלהן קל ונוח. צריכת הדלק במבחן עמדה על 28.2 ק"מ/ליטר, ובהתחשב בכך שעשינו לא מעט ק"מ בהרכבה ועם גז פתוח עד הסוף – הנתון הזה רק יכול להשתפר באופי שימוש שגרתי ורגוע.

ימאהה לקחו את הקונספט של קטנוע תל"ג למקום חדש. לטריסיטי יש את כל היתרונות המוכרים של התלת-גלגליים, והחידוש שבו הוא המארז הקומפקטי והקל. עם מהירות מרבית של כ-90 קמ"ש הוא יכול לכסות מרחקים קצרים על כביש מהיר, אבל לא מעבר לזה. בתוך העיר לעומת זאת הוא זריז וקליל, ומתמרן כמו כל קטנוע 125 קטן אחר. הרכיבה עליו משרה בטחון בזכות האיזון, הבלימה, כושר הפניה, האחיזה, וספיגת המהמורות – שעדיפים משמעותית על אלה של קטנועים רגילים. הוא מתאים לרוכבים מתחילים, מהנה גם למנוסים, ומתאים לכל מי שמחפש קטנוע עירוני עם בטיחות אקטיבית משופרת. הגימור שלו טוב מאוד, העיצוב מדליק, ולמחיר – שמקביל לזה של קטנועי 125 פרמיום, הוא נותן תמורה מצוינת.

צריכת דלק במבחן – 28.2 ק"מ/ליטר

סעיף ציון הערות
מנוע 7 חזק ונמרץ בסל"ד נמוך ובינוני. חלש ואטי בכביש מהיר.
תמסורת 9 זינוק מיידי וזריז, חלק ונטול רעידות. תגובה טובה מאוד למצערת בתאוצות ביניים. מנצלת היטב כל בדל כוח שמפיק המנוע.
מתלים 9 האחורי שגרתי ומתפקד היטב, תומך ונוח – אבל מרגיש רך מדי בהרכבה (8)
המתלה הקדמי הכפול מתפקד מעולה בכל מצב עירוני (10)
היגוי 9 מדויק, עם תחושה ורגש טובים, ומשקל נכון שמעביר פידבק טוב לכידון ולא מרגיש כבד.
הקטנוע כולו מרגיש מאוד מאוזן ויציב, בפניות ובקו ישר. מעט רעידות מורגשות במהירות מרבית בירידות.
בלמים 9 מערכת משולבת שמתפקדת מצוין, ומנצלת היטב את צמד הגלגלים הקדמיים לבלימה בטוחה ויציבה.
נוחות 8 טובה מאוד יחסית לקטנוע קטן, נפגמת מעט עם מורכב כבד מאחור. נטיה קלה של המושב לפנים גורמת לאי-נוחות ברכיבות ארוכות.
שימושיות 8 קסדה מלאה נכנסת תחת המושב, מדרסון שטוח עם וו תליה, וסבל מקורי קטן.
מחוונים ואבזור 7 לוח מחוונים דיגיטלי קריא וברור, עם ארבעה מדי מרחק מתאפסים ומד טמפ' חיצונית. פתיחת מושב מהסוויץ'.
עיצוב 8 קוים נאים וזורמים, צביעה איכותית.
גימור 8 מרגיש איכותי ולא נחות מהמקובל בקטנועי הפרמיום.

 

Share

השאר תגובה