פיאג'ו מדלי 125 – מבחן דרכים

הפיאג'יו הקטן משופע בטכנולוגיה משובחת: גלגל "16 מלפנים ו-"14 מאחור, בלמי דיסק בשני הצדדים עם ABS כסטנדרט, ומערכת סטרט/סטופ עם מתג ניתוק

ראשי|פוסטים|מבחני דרכים|פיאג'ו מדלי 125 – מבחן דרכים
By | 2017-10-24T20:04:21+00:00 18/06/2017|מבחני דרכים|0 תגובות

צילום: נטע ציאון 

יורו-4 והעידן החדש

זהו. תם העידן של קטנועי ה-125 הפשוטים. הקומבינציה של מנוע פשוט עם קרבורטור וקירור אויר כבר לא עוברת את תקנות יורו-4 שנכנסו לתוקף השנה. לקטנועים העירוניים של העידן החדש יש הזרקת דלק, קירור נוזל ו-ABS או מערכת בלימה משולבת. הטכנולוגיה המתקדמת הזו לא מנוצלת לסחיטת יותר כוח וביצועים מהמנוע, אלא לטובת פעולה שקטה, נקיה וחסכונית. החלוץ בקטגוריה החדשה הזו הוא ה-PCX של הונדה שהקדים את התקנות בכמה שנים טובות, אחריו הציגה ימאהה את ה-NMAX, פיאג'ו את המדלי – שניהם עם ABS כסטנדרט, ושאר היצרנים הולכים בעקבותיהם. אצלנו נמנים על הקטגוריה הזו גם סאן יאנג ג'ט 14 החדש ודיאלים סטיזר שגרסת יורו-4 שלו עם ABS כבר משווקת בחו"ל.

בייבי בוורלי 

המדלי דומה מאוד לבוורלי, ובמבט חטוף ממש קשה להבדיל ביניהם. מסיבות שיווקיות הוא לא ממותג כבוורלי 125, אבל הוא תופס את מקומו בליין הדגמים של היצרן האיטלקי הגדול. למדלי יש את מנוע ה-iGet החדש (Italian Green Experience Technology) שמפיק 12 כ"ס, גלגל "16 מלפנים ו-"14 מאחור, בלמי דיסק בשני הצדדים עם ABS כסטנדרט, ומערכת סטרט/סטופ (עם מתג ניתוק) שמכבה את המנוע בעצירה ומתניעה אותו מחדש עם משיכת המצערת. הסטרטר חרישי ללא צליל ההתנעה האופייני, והמנוע פועל בקול בס שקט ונעים.
קטנועים גדולי גלגלים (High Wheels) פופולריים מאוד באירופה, ויש להם יתרון בספיגת מהמורות, בלימה, והתנהגות כביש, לעומת קטנוע מקביל עם גלגלים קטנים יותר. אצלנו הם עדיין לא פרצו לתודעה, אולי בגלל תדמית של 'טוסטוס', ואולי בגלל החסרון המסורתי של תא מטען קטן תחת המושב. המדלי (כמו עוד קטנועים מודרניים מסוגו) מוחק את שני החסרונות האלה עם עיצוב מושקע ואלגנטי, ועם תא מטען גדול בכל קנה מידה קטנועי.

פרקטי ואלגנטי

תא המטען של המדלי ענק ומסוגל להכיל שתי קסדות מלאות עם עוד מקום לתיק קטן או כפפות באמצע, ומאחור יש סבל מקורי שמתאים להתקנת ארגז קטן. פתיחת המושב חשמלית מהכידון, ומתחתיו יש וו תליה גדול ויעיל שמתקפל פנימה בצורה אלגנטית, ותא כפפות ננעל עם שקע USB. פתח התדלוק נגיש ונוח לשימוש וממוקם במרכז השדרה עם מכסה קפיצי בתוכו שמונע דליפה של אדי דלק לאויר, עוד סממן של תקנות היורו-4. איכות החלקים וההרכבה משובחת, וברמה מאוד גבוהה בכל קנה מידה. העיצוב כמו שהאיטלקים יודעים – אלגנטי עם קוים זורמים ונעימים לעין.

עירוני פלוס 

המדלי הוא קטנוע גבוה. גובה המושב הוא 80 ס"מ, ורוכבים מתחת ל-1.70 מ' ייאלצו לגלוש מעט קדימה לחלק הצר של המושב בכדי להניח רגל בטוחה על הכביש. מעבר לגובה המדלי הוא קטנוע קומפקטי. המשקל ה'רטוב' עומד על 132 ק"ג, כשהמנוע ומיכל הדלק יושבים נמוך ותורמים להרגשה של כלי קליל ויציב. המושב רחב ומרווח עם משענת גב קטנה, ותנוחת הישיבה זקופה ונכונה ולא מאלצת כיפוף ברכיים מוגזם. מקום למתוח רגליים לפנים אין, ומרחב התנועה שלהן על המדרס קטן למדי, מחיר הגלגל הקדמי הגדול.

בתנועה עירונית צפופה המדלי מרגיש בבית. צידוד הכידון מצוין, הרוחב הכללי קטן, היציבות מצויינת גם במהירות זחילה, ומאוד קל להשתחל איתו בין המכוניות בפקקי התנועה. הביצועים העירוניים טובים מאוד, עם זינוק מיידי ותאוצות ביניים טובות בזכות תמסורת מצויינת, והמדלי מרגיש נמרץ עד כשמונים קמ"ש.

מחוץ לעיר הוא מגיע די בקלות ל-100 קמ"ש, וסוגר בקצה 105, אז ה-GPS מראה 100 קמ"ש אמיתיים. המהות של המדלי אם כך היא עירונית בעיקרה, עם יכולת לצאת פה ושם לרכיבות בינעירוניות קצרות. התנהגות הכביש מצויינת גם במהירות המרבית, ההיגוי יציב וזריז עם הרבה פידבק מהכביש לכידון, ספיגת המהמורות העירוניות מצויינת גם היא, ובכלל ההרגשה היא שהמדלי יכול לטפל גם בהספק מנוע גדול יותר בלי שום בעיה, ואכן – כמו לקטנועים רבים אחרים מסוגו יש גם למדלי גרסת 155 סמ"ק עם 15 כ"ס שדורשת כבר רשיון A1 (ואינה מיובאת ארצה). הסיבה לכך היא תקנות המחייבות נפח מנוע מינימלי של 150 סמ"ק בכדי לנוע בכבישים מהירים בארצות מסויימות.

כלכלי 

תכולת מיכל הדלק עומדת על 7 ליטרים בלבד, אבל צריכת הדלק חסכונית ומאפשרת כ-200 ק"מ בין תדלוקים. במבחן נמדדה צריכה של 28 ק"מ/ליטר עם הרבה כביש מהיר והרבה גז בעיר, כשבשימוש עירוני רגוע ניתן לעשות מעל 35 ק"מ/ליטר כפי שמעידים רוכבים באתר Fuelly.

מרווח הטיפולים גדול ועומד על עשרת אלפים ק"מ, קטן/גדול לסירוגין בעלות של כ- 1000-2000 שקלים בהתאמה על פי מחירון מוסך היבואן. היבואן מוסיף עוד כניסה למוסך בין הטיפולים לצורך בדיקה ללא עלות. המחיר – 19,950 'על הכביש', בין הגבוהים בקטגוריה והתמורה בהתאם.

תכלס

המדלי הוא קטנוע עירוני מודרני ומשובח. הוא מרווח ונוח גם בהרכבה, ומספיק קטן להשתחל גם בתנועה הצפופה ביותר. התנהגות הכביש מצויינת, המנוע חסכוני ושקט עם מערכת סטרט-סטופ, והבלימה מצויינת ובטוחה עם דיסקים בשני הגלגלים ו-ABS כסטנדרט. המדלי גם שימושי מאוד עם תא מטען ענק תחת המושב, סבל מקורי קטן, ו-וו תלייה יעיל. העיצוב אלגנטי ונעים לעין, והגימור ואיכות החלקים ברמה מאוד גבוהה. החסרונות מינוריים – מהירות מרבית של 105 קמ"ש, ומושב גבוה יחסית. המחיר – כעשרים אלף שקלים, כמו המתחרים המקבילים מבית הונדה וימאהה.

טכני:
מנוע: 125 סמ"ק  iGet, עם 4 שסתומים, קירור נוזל, הזרקת דלק, מערכת  Start-Stop עם מתג ניתוק
הספק:  12.2 כ"ס
משקל: 132 ק"ג ('רטוב')
גלגלים: קדמי – "16, אחורי – "14
בלמים: קדמי – דיסק, אחורי – דיסק, ABS
מיכל דלק: 7 ליטר
צריכת דלק מדודה:  28 ק"מ/ליטר
מהירות מרבית מדודה:  105  קמ"ש (100 GPS)
מרווח טיפולים: 10,000 ק"מ, קטן/גדול לסירוגין
אבזור: שתי קסדות מלאות תחת המושב ועוד קצת מקום, פתיחה חשמלית למושב, סבל מקורי, וו תלייה, תא כפפות ננעל עם שקע USB לטעינה, שליטה מהכידון בצג הדיגיטלי בלוח המחוונים
מחיר: 19,950 כולל אגרות

 

טבלת צ'ק ליסט:

סעיף ציון הערות
מנוע 9 עם עוד קצת כוח היה יכול לקבל 10. פעולה חלקה עם צליל נעים, חסכוני, נקי ועדכני עם מערכת סטופ-סטרט ומתנע חרישי. מהירות מרבית של 105 מגבילה אותו בעיקר למרחב העירוני-פרברי
תמסורת 9 עושה עבודה טובה מאוד בסך הכל, השהייה מינימלית בזינוק, תאוצות ביניים טובות, פעולה חלקה ונעימה
מתלים 9 שילוב מצוין של נוחות ותמיכה, ספיגה מצויינת של מהמורות עירוניות
בלמים 10 עושים עבודה מצויינת, עם ABS כסטנדרט למניעת נעילת גלגלים במקרה חירום
היגוי 9 יציב וזריז עם צידוד מצוין, והרבה רגש בכידון בפניות
נוחות 8 המושב מרווח ונוח, תנוחת הישיבה זקופה וגבוהה (מתאים לבעלי גובה ממוצע ומעלה), מרווח רגליים סביר ללא אפשרות מתיחה לפנים. נוח להרכבה עם רגליות מורכב נוחות
שימושיות 10 2 קסדות מלאות גדולות נכנסות תחת המושב ויש עוד קצת מקום ביניהן, סבל מקורי, וו תלייה, תא כפפות ננעל עם שקע טעינה לנייד, תדלוק נוח, מרווח ויציב בהרכבה, מה עוד אפשר לבקש מקטנוע 125?
מחוונים ואביזרים 9 מחווני חום מנוע, דלק ומהירות אנלוגיים ברורים וקריאים, צג דיגיטלי נשלט מהכידון עם 2 מדי מרחק מתאפסים, מד טמפ' חיצונית, מד טעינה, ושעון זמן.
תא מטען ענק, פתיחה חשמלית למושב, שקע USB לטעינה, מתג ניתוק למערכת סטופ-סטרט
גימור 10 מוצק ומהודק, צביעה איכותית, ריפוד מושב איכותי. מרגיש לפחות כמו הונדה אם לא יותר…
עיצוב 9 אלגנטי איטלקי. פשוט נראה נהדר

 

 

Share

השאר תגובה