קטנועי 125 במבחן השוואתי מ-2011 – מעמד הביניים (וידאו)

בתוך המגוון הגדול של דגמים ומחירים - מתחנו קו משווה של תג מחיר, 14,000 ש"ח פלוס-מינוס - ובחרנו שישה קטנועים שמהווים לדעתנו מדגם מייצג למעמד הביניים של קבוצת ה-A2 הגדולה

ראשי|פוסטים|מגזין|קטנועי 125 במבחן השוואתי מ-2011 – מעמד הביניים (וידאו)
By | 2017-07-23T07:32:56+00:00 14/07/2013|מגזין|סגור לתגובות על קטנועי 125 במבחן השוואתי מ-2011 – מעמד הביניים (וידאו)

בוחנים נוספים: אלי לייבנר, אייל פרדר, שי טהר, אבי פרידמן, אסף זומר

בחברה האנושית המודרנית מעמד הביניים הוא הנושא העיקרי בעול של אחזקת החברה על כתפיו. הוא זה שבעצם מייצר את הכסף הגדול של העשירונים העליונים ותשלומי המס שלו תומכים בעשירונים התחתונים. קבוצת קטנועי ה-125 אחראים ליותר ממחצית המכירות של הענף הדו-גלגלי בישראל – ומהוים למעשה את הנדבך הבסיסי שלו. בתוך המגוון הגדול של דגמים ומחירים – מתחנו קו משווה של תג מחיר, 14,000 ש"ח פלוס-מינוס – ובחרנו שישה קטנועים שמהוים לדעתנו מדגם מייצג למעמד הביניים של קבוצת ה-A2 הגדולה הזו.
למרות תכונות דינמיות צנועות והיותם בסיסיים ולא מאוד נחשקים, שלא לומר משעממים… – הם מובילים במנוע החיפוש של האתר. עבר זמן רב מאז המבחן ההשוואתי האחרון והגיע הזמן לבחון מה השתנה בזירה החשובה הזו.

בלב המבחן עומדים שני קטנועים ותיקים, מוכחים – ובעיקר נמכרים. רצינו לבדוק האם המתחרים החדשים יחסית יכולים לאתגר את ההגמוניה של השניים האלה.
שני הוותיקים הם המובי של קימקו וה-VS של סניאנג – ומולם הצבנו טייוואני נוסף – הבולט של TGB. צירפנו אליהם את המתמודד החדש של הונדה על פלח השוק הזה – הויז'ן, והוספנו קצת שיק צרפתי עם ה-טוויט מבית פיג'ו, שמיד זכה לכינוי החיבה "טוויטו". שני האחרונים שייכים אמנם למותגים ממוצא יפני ואירופאי, שבאופן מסורתי גם יקרים יותר – אך מציגים תג מחיר אטרקטיבי בזכות ייצור במפעלים שממוקמים בסין.
קינחנו עם הצבעוני שבחבורה – הניפוניה ארטֶה המעוצב – מותג יווני עם שם יפני שמיוצר ב…סין. לקחנו את השישה ליום ארוך ומפרך שכלל מסלול עירוני ארוך, דרכים פרבריות וגם כמה עשרות ק"מ על כבישים מהירים – פנויים וגם פקוקים.
הסכמנו שחלק מהם פונה לקהל יעד אופייני – אבל אמות המידה הן קבועות ופשוטות: להחליט בסופו של מבחן – איזה קטנוע הוא הטוב ביותר מבין השישה.

ניפוניה ארטה:

הניפוניה6x125-test-1 "ארטה"

[אמנות] מצדיק את שמו עם עיצוב רטרו-קלאסי מקורי וייחודי, כזה שאי אפשר להתעלם ממנו – והארטה אכן מושך מבטים וחיוכים מכל עבר.
עם כל הכבוד וההערכה לעיצוב המבריק – כשעולים על הכביש החוויה הופכת אפרורית, מאכזבת ובעיקר לא אחידה.
בצד החיובי נציין את המושב הנוח ואת תנוחת הרכיבה המרווחת, כמו גם התנהגות כביש, יציבות ובלימה ברמה סבירה ומקובלת – אבל מנגד יש מנוע שמרגיש חלש, עייף ומאומץ. המצערת קשה עם מהלך ארוך מדי והארטה מרגיש כבד ומסורבל בתנועה העירונית.
גם בגימור ניכרת חוסר אחידות: מצד אחד איכות הפלסטיקה וההרכבה עושים רושם טוב למדי, אבל יש כמה ליקויים שמעידים על תכנון גרוע ואיכות נמוכה – כמו רגלית הצד שמתחככת בכביש הרבה מוקדם מדי, נקישות מהמתלה הקדמי בבלימה ומפסקים זולים ועלובים שממוקמים בצורה לא נוחה לשימוש אינטואיטיבי.
השימושיות טובה, אבל חסר לנו וו תליה מעל המדרס השטוח. תא המטען תחת המושב עמוק, אבל לא מצליח להכיל קסדה מלאה. בחזית יש תא כפפות ננעל והארגז המעוצב ננעל גם הוא עם המפתח המקורי של הקטנוע. לוח המחוונים נאה וכולל מד מהירות קלאסי עגול וצג דיגיטלי עם מד-דלק, מד-טעינה ונורית לחץ שמן.
בהרכבה ההיגוי מתערפל ומאבד דיוק – והמורכב מדווח על מושב רחב אבל לא כ"כ נוח בגלל מבנה עגלגל.

בשתי מילים: חמוץ – מתוק.

סניאנג :VS

כשעוברים מהארטה ל-VS, מרגישים כמו סינדרלה שהופכת לליכלוכית. אנונימיות מוחלטת. העיצוב של ה-VS – שבזמנו היה מודרני, לא שורד את השנים ונראה היום אפרפר, סתמי ומיושן.
הנוחות טובה כל עוד הכביש סלול טוב וישר, אבל התנהגות הכביש שלו בפניות ובכביש מפותל או משובש עלובה למדי. השילדה גמישה, המתלים רכים – ובתמרונים מהירים ניכרת חוסר יציבות ומופיעים נדנודים לא נעימים.
בתוך החבילה הרופסת הזו נמצאת הנקודה החזקה של ה-VS, המנוע! – זה מרגיש חי וחזק, עולה מהר בסל"ד ומספק את המהירות המרבית הגבוהה במבחן. התמסורת מכויילת בול על המנוע ותורמת את חלקה ביעילות – הן בזינוק והן בתאוצות ביניים.
השימושיות מצויינת – תחת המושב יש תא מטען גדול שמכיל קסדה מלאה ומותיר מקום לעוד תיק גדול או קסדת 3/4. המדרס רחב ושטוח, קיים וו תליה פתוח, אבל הסבל המקורי מתאים בקושי לארגז קטן.
התפעול נוח והתדלוק נעשה בחזית, עם מכסה קפיצי שנפתח מהסוויץ'. לוח המחוונים בסיסי וכולל מד מהירות, מד-דלק וחלונית קטנה שמשנה את צבעה כשמתקרב המועד לטיפול.
תנוחת הישיבה נמוכה והמושב רך ושוקע. יש מקום לשלוח את הרגליים קדימה – ולרכב בתנוחת הבטטה המשתרעת, בדיוק מה שלא אהוב על צוות הבוחנים שלנו ודי להיט אצל רוכבים חסרי מודעות לשליטה נכונה בכלי דו-גלגלי…
בהרכבה הפרונט הופך קליל, ההיגוי מתערפל והתנהגות הכביש הופכת גרועה עוד יותר. המורכב לעומת זאת נהנה ממושב נוח, מיקום רגליות טוב ואחיזה נוחה בידיות.

בשתי מילים: נשאר כיתה.

TGB Bullet:

ה-TGB בולט מכוון בכינון ישיר אל הנישה של רוכבים בני-עשרה, שוחרי תדמית ספורטיבית – אבל חסרי תקציב.
הבולט6x125-test-2 מעוצב בקוים חדים, עטור בשלל מדבקות, עם מדרס מחופה באלומיניום כסוף, כנף קדמית בצביעה דמויית קרבון, קליפרים צבועים אדום – ובקצוות גם די מגזים עם ספוילר אחורי דמוי כנף קטנה ומד סל"ד גדול במרכז לוח המחוונים.
התנהגות הכביש טובה, ההיגוי זריז – והמתלים קשיחים יחסית, אבל קורסים תחת לחץ ולא תומכים ברכיבה ספורטיבית. הבלמים, דיסק משני הצדדים, מכויילים שונה מהרגיל – כשהאחורי הוא החזק והדומיננטי. זה נחמד כשרוצים להחליק זנב תוך כדי בלימה ויכול להיות בטיחותי לרוכבים בתחילת דרכם.
התדמית הספורטיבית נסדקת כשמתחילים בנסיעה ומגלים שילוב של מנוע חלש ורועש, יחד עם תמסורת מחוספסת ולא נעימה. התדמית הזו גם מתנפצת לבסוף מול תוצאות מבחני התאוצה והמהירות – בהם מתייצב הבולט במקומות האחרונים.
המושב קטן ולא נוח – אבל יש אפשרות למשוך את הרגליים לאחור לתנוחת ישיבה ספורטיבית וחובקת, במגבלות המבנה הקטנועי כמובן.
השימושיות בינונית כי ארגז לא בא בחשבון בגלל הספוילר והתדמית – ולמדרס יש שידרה במרכזו, אבל את הקסדה המלאה נוכל להכניס תחת המושב ויש גם וו תליה גדול ושימושי בחזית.
לוח המחוונים מוקדש ברובו למד סל"ד גדול ומיותר – כשלצידו ומתחתיו יש צג דיגיטלי עם מד-מרחק מתאפס, שעון זמן, מד-דלק ומד מהירות.
בהרכבה הוא הופך צפוף עוד יותר לרוכב, אבל מטפל יפה במשקל הנוסף. המורכב מצידו דיווח על נוחות טובה.

בשתי מילים: כאילו כזה.

 6x125-test-3קימקו מובי:

ב-2005 המובי לקח מקום ראשון בהשוואתי. ב-2007 כבר נשאלה השאלה: "עבר זמנו?" וב-2009 כבר תבענו: "קימקו – מה עם מחליף?"
המובי הוא קטנוע מיושן, משווק כאן כבר כעשור – והשורשים שלו נטועים עוד עמוק יותר בהיסטוריה. הוא מבוסס על הג'וקי [והדיוק התואם] שהם השרידים האחרונים לתקופה בה קימקו וסניאנג ייצרו ברישיון דגמי הונדה ישנים.
למבחן הזה המובי הגיע כאנדרדוג, אבל הפתיע אותנו בשורה התחתונה…
המובי הוא אותו מובי מוכר – עם שימושיות מצויינת והתנהגות כביש סבירה – וגם בשאר הפרמטרים של נוחות, מתלים, בלימה, לוח-מחוונים, גימור – התוצאה דומה ומוכרת: בינונית וסבירה, גם בסולו וגם בהרכבה. אז איפה כאן ההפתעה?
מכירים אנשים אפורים כאלה שבגיל 60 נראים אותו-דבר ועושים בדיוק את אותם הדברים ובאותה היעילות שעשו בגיל 30 – אבל אז אנחנו מעריכים אותם הרבה יותר מאשר בצעירותם? – אז המובי הוא אחד כזה.
זיהינו בו תכונה מיוחדת וחמקמקה, שמהותה היא "שלם הגדול מסך כל חלקיו". קצת פואטי בהתייחסות לקטנוע אפרורי ומיושן – אבל מסתבר שהמובי עדיין רלוונטי, גם מול מתחרים מודרנים יותר – וכאילו שיני הזמן לא מזיזות לו בכלל. יש משהו נכון ושלם בפשטות היעילה שלו – משהו שמזכיר לנו כלים מיתולוגיים – יעילים, פשוטים וותיקים יותר, כמו הווספה והחיפושית – רק שהרזולוציה כאן היא מקומית ולא עולמית.

בשתי מילים: מיתוס בהתהוות. 

פיג'ו טוויט:

הט6x125-test-4וויט [שם חיבה: "טוויטו"] מתייצב על קו הזינוק עם גלגלי "16 גדולים, בעיצוב אירופאי קלאסי מעודן – ועם חיוך מקסים שסמל האריה במרכזו. "שיק צרפתי" "סטייל וקלאסה" – היו ביטויים שחזרו לא פעם בהתייחסות של הבוחנים.
המנוע מרגיש חזק וחי – והתגובה למצערת טובה מאוד. התמסורת יכולה היתה לעשות רושם הרבה יותר טוב אם לא היתה רועדת ומגמגמת במטר שניים הראשונים של הנסיעה – לדעתנו בגלל בעיה ספציפית בקטנוע המבחן. בכל מקרה, אחרי המטרים הראשונים כל העסק עובד מעולה.
המתלים בשילוב עם הגלגלים הגדולים עושים עבודה מצויינת ומספקים התנהגות כביש, כושר פניה והיגוי טובים מאוד – יחד עם ספיגת מהמורות טובה מאוד ועם פוטנציאל לרכיבה מפנקת ונוחה.
למה רק פוטנציאל? – כי המושב עצמו, למרות היותו נוח ונעים – מוטה קדימה בזוית כזו שגורמת לרוכב להחליק לפנים כל הזמן – וזה דבר, ש(תסלחו לי)מבאס את התחת… פשוטו כמשמעו.
בתחום השימושיות מתגבר טוויטו שלנו על אחד המינוסים של גדולי הגלגלים – נפח האחסון תחת המושב. בטוויט אמנם נמצא שם גם מיכל הדלק, אבל נותר חלל שמצליח להכיל קסדה מלאה, אם כי קצת בלחץ. המדרס שטוח ושימושי, עם וו תליה קטן מעליו ותא כפפות מפוצל וננעל.
יש קצת פינוקים בלוח המחוונים ובנוסף למדי מהירות ודלק – יש גם טריפ-מטר ושעון זמן. פתיחת המושב נעשית מהסוויץ', או חשמלית ע"י המתג שמשמש בד"כ להבהוב באור הגבוה.
בהרכבה שומר טוויטו על תכונות ההיגוי וההתנהגות – וגם המורכב מדווח על נוחות סבירה.

בשתי מילים: טוויטו הגבר. (שנשים אוהבות…)

הונדה ויז'ן:

על דף הנתונים הויז'ן לא כ"כ מרשים. קטנוע קטנצ'יק שמתהדר בשם יומרני, עם גלגלי "14 דקים ועם מנוע קטן יותר מהמקובל בקטגוריה – רק 110 סמ"ק… – ככה באים למבחן?!
עזבו את המספרים. כשמתיישבים על הויז'ן ומתחילים בנסיעה, מזהים בו מיד את אותה תכונה שהמובי הרויח נקודות בזכותה: השלם שגדול יותר מסך כל חלקיו.
העיצוב נאה – והתכנון, הביצוע והגימור טובים מאוד. הויז'ן בהחלט מרגיש כמו הונדה טיפוסי ואיכותי למדי – ומציע חבילה קומפקטית, יעילה, ידידותית ונעימה.
המנוע אמנם לא מרגיש חזק כ"כ, אבל הפעולה שלו חלקה ונעימה והתגובה למצערת החלטית וזריזה בזכות תמסורת מצויינת.
המתלים עושים עבודה טובה מאוד – והשילוב של הממדים הקטנים עם גלגלי ה-"14 מייצר התנהגות כביש מצויינת, משרת בטחון – ואפילו מהנה.
המושב מעט צפוף, אבל תנוחת הישיבה הזקופה נוחה ומרווחת – והוא יתאים גם לרוכבים קטנים כמו גם לגבוהים. פתיחת המושב לא כ"כ נוחה – עם מפתח בצד שמאל.
תחת המושב נמצא פתח התדלוק – ותא מטען שמתוכנן לקלוט קסדה מלאה, אבל בפועל הוא צפוף מדי. יש סבל מובנה רחב שמוכן לקלוט ארגז – ומדרס רגליים שטוח ומצומצם שמעליו וו תליה קטן ופתוח ושני תאים קטנים. לוח המחוונים נאה אבל קמצני למדי: מהירות, דלק, ביקורת הזרקה ו…זהו.
בהרכבה התכונות הדינמיות נשארות טובות מאוד, אבל מורגשת צפיפות וחולשה מצד המנוע.
בשתי מילים: חכם וצודק.

 סיכום:

אז מי 6x125-test-5באמת הוא הקטנוע הטוב ביותר מבין השישה? החלטה קשה…
היינו יכולים לעשות לעצמנו חיים קלים ולקבוע שהדירוג הנכון הוא יותר בצורת כוכב מאשר פודיום עם מנצח מובהק – כך שכל קטנוע יכול להיות מנצח עבור קהל יעד מסוים: הניפוניה ארטה ליאפים שוחרי אומנות; ה-TGB בולט – לנערים תפרנים שוחרי ספורטיביות; ה-VS לשוחרי מכוניות אמריקאיות ישנות… המובי לשליחים – וכן הלאה.
מכיון ש'פולגז' הוא מגזין דו-גלגלי, אמות המידה בחנו בראש ובראשונה איך כל אחד מהם מתפקד בתור כלי דו-גלגלי – וכאן העניינים התחילו להסתדר בצורה ברורה.

הניפוניה ארטה היה יכול לנצח את המבחן הזה גם עם גלגל אחד קשור לעמוד חשמל – אילו אמת המידה העיקרית היתה אופנתית – עיצובית. כמה חבל שבניפוניה עשו חצי עבודה ומתחת למעטה האומנותי נמצא קטנוע בינוני ומטה. התנהגות הכביש והמתלים שלו אמנם טובים יותר מאלה של זה שמעליו בדירוג, אבל חויית הרכיבה עליו נחותה משמעותית. הוא בהחלט לא "זבל סיני", אבל יש לו עוד דרך לעשות כדי להגיע לרמת ההנדסה והאיכות ה… טייוואנית.
הניקוד המשוקלל שלו נמוך והוא אחרון במבחן – בהפרש די גדול מהבאים בתור.

במקום החמישי נמצא הסניאנג VS, שגם לו נקודה אחת מבריקה ועדיפה על רוב המתחרים: מנוע חזק – אבל הוא כושל ומיושן בסעיפים אחרים, בראשם התנהגות כביש ומתלים שכבר לא עומדים בסטנדרט של היום.
צמוד אליו במקום הרביעי נמצא ה-TGB בולט שמציע מתלים סבירים והתנהגות כביש לא רעה, אבל המנוע חלש, החבילה הכללית בינונית ומטה – ולפוזה הספורטיבית שלו אין כיסוי.

במקום השלישי – בהפרש גדול מאלה שאחריו, מתייצב בכבוד המובי עם חבילה מיושנת ודי בינונית, אבל לא כושל באף סעיף – ואפילו יש בו כמה יתרונות על השניים שמעליו בדירוג, בתחום השימושיות ובעיקר בכך שאחרי עשר שנים בשוק – הרוכש שלו יודע בדיוק מה הוא מקבל, כמה זמן הוא יחזיק מעמד וכמה יעלה לתקן מה שצריך אם בכלל. מצדיק את המעמד שלו כסוס עבודה נצחי.

לקו הגמר מגיעים הונדה ויז'ן ופיג'ו טוויט בקרב צמוד, כשטוויטו מכניס ימנית למפתח הלב של הויז'ן עם מנוע חזק ומגיב יותר – והויז'ן מחזיר שמאלית מדוייקת לאף עם תפעול חלק ונעים וביצועים שלא נופלים מהמקובל למרות נפח המנוע הנחות. בסופו של קרב ניצח זה שהחזיק יותר סיבובים על הזירה והפגין חבילה גדולה יותר ומהודקת יותר…
בסיבוב האחרון טוויטו איבד נקודות בגלל המושב המעצבן שלו ובגלל התמסורת הלקויה. גם אם נתעלם מאותה תקלת וריאטור, עדיין הויז'ן נותן תמורה עדיפה ברוב התחומים. גם הבוחנים שהעדיפו בשורה התחתונה את הטוויט על הויז'ן, הסכימו שהויז'ן נותן חבילה מצויינת – ובסיכום הכללי זה הספיק לו כדי לנצח את המבחן על חודה של נקודה.

טבלת שימושיות

 

הונדה ויז'ן

 

ניפוניה ארטה פיג'ו טוויט TGB בולט קימקו מובי סימ VS
קסדה מלאה מתחת למושב לא

3/4 – כן

לא

3/4 – כן

כן – בלחץ כן כן + עוד מקום   לתיק קטן או ק'3/4

 

כן + עוד מקום לתיק גדול או ק'3/4
מדרס רגליים שטוח קטן ומצומצם שטוח בינוני שטוח ורחב שידרה נמוכה שטוח רחב שטוח, רחב + מקום לפשוט רגליים

 

וו תליה קטן פתוח אין קטן פתוח גדול נסגר גדול נסגר גדול פתוח

 

תא קדמי שניים קטנים ופתוחים ננעל – מפוצל ננעל – מפוצל

 

אין קטן פתוח אין
סבל מקורי יש יש + ארגז מקורי [במבצע]

 

יש – קטן אין יש יש – קטן מאוד
פתח תדלוק תחת המושב תחת המושב תחת המושב תחת המושב בחזית ע"י מפתח בחזית – נפתח מהסוויץ'

 

פתיחת מושב מפתח בצד שמאל מהסוויץ' + חשמלי מהסוויץ' + חשמלי

 

מהסוויץ' מהסוויץ' מפתח בצד שמאל
לוח מחוונים מהירות; דלק;   ביקורת הזרקה מהירות; דלק; טעינה; לחץ שמן מהירות; דלק;   טריפ-מטר; שעון זמן מד- סל"ד;

מהירות; דלק;     טריפ-מטר

ק"מ – מייל

שעון זמן

 

מהירות; דלק;   התראת-טיפולים מהירות; דלק;   התראת-טיפולים