פיאג'ו MP3-500 בהשקה עולמית (2014)

המהפכנות של ה-MP3 לא נמצאת בראשוניות של הרעיון, כי תלת-גלגליים היו קיימים גם קודם לכן בשלל וריאציות, אלא בתכנון המתקדם ובביצוע המוצלח

ראשי|פוסטים|מבחני דרכים|פיאג'ו MP3-500 בהשקה עולמית (2014)
By | 2017-06-20T08:49:28+00:00 09/01/2016|מבחני דרכים|0 תגובות

 "מה הביג דיל?" שאלנו את עצמנו כשקיבלנו את ההזמנה להשקה העולמית של ה-MP3-500 החדש בפריז. הרי את סדרת קטנועי ה-MP3 של פיאג'ו אנחנו מכירים כבר מזמן, ודגם ה-500 שלהם אמנם לא הגיע אלינו, אבל קיים באירופה. אלינו הגיע ה-MP3-400 והוא אף נבחן כאן בפול גז במבחן ארוך טווח. את מנוע ה-500 שלהם זכינו להכיר בפואוקו של ג'ילרה, המותג הספורטיבי של פיאג'ו. אז מה בעצם כל כך מיוחד כאן שמצדיק השקה בינלאומית מושקעת? ולמה משיקים קטנוע איטלקי דווקא בפריז?

מרבולוציה לאבולוציה

mp3-500-1ואולי התשובה נמצאת בכלל בשאלה עצמה. כשיצאה פיאג'ו עם ה-MP3 הראשון ב-2006 ובישרה לעולם שהיא בעצם המציאה את הקטנוע מחדש, הרבה גבות הורמו בתמיהה והרבה מילים של ספק ולגלוג נכתבו באתרי הרשת והודפסו במגזינים. שמונה שנים אחר כך – חלק מהמגזינים האלה כבר לא קיימים, אבל קטנועי ה-MP3 מהווים חלק בלתי נפרד מהנוף הדו-גלגלי באירופה ואצלנו. המהפכנות של ה-MP3 לא נמצאת בראשוניות של הרעיון, כי תלת-גלגליים היו קיימים גם קודם לכן בשלל וריאציות, אלא בתכנון המתקדם ובביצוע המוצלח. כיום, עם פלח שוק שנושק ל-13 אחוזים מכלל מכירות הקטנועים באירופה (מעל 125), ה-MP3 כבר מזמן לא נחשב נישה או 'מוטציה לחריגים', אלא ענף מרכזי במיינסטרים של הקטנועים – וכאן כנראה נמצא אותו 'ביג דיל' שחיפשנו. יצרנים מתחרים עדיין מגששים את דרכם לפלח השוק הזה, ואילו פיאג'ו כבר נמצאת כמה צעדים קדימה – בשלב של אבולוציה מתקדמת. ה-MP3-500 עושה צעד קדימה באבולוציה הזו ומתווה את הדרך לשאר הדגמים. את השאלה השנייה הפנינו לאנשי פיאג'ו:

פול גז: מדוע בחרתם דווקא בפריז להשקה של קטנוע איטלקי?

דניאל טורזן, קצין העיתונות של פיאג'ו: קטנועי ה-MP3 הם להיט מכירות בצרפת. מאה וחמישים אלף קטנועים כאלה יוצרו מאז 2006, ושבעים אלף מתוכם נמכרו רק בצרפת. ב-2013 עמד פלח השוק שלהם על קרוב לשלושים אחוזים מקטגוריית הקטנועים מעל 125, לכן היה זה צעד מתבקש עבור פיאג'ו לערוך את ההשקה בפריז.

דומה אבל שונה

במבט חטוף ה-MP3-500  נראה דומה מאוד לקודמו, אבל במבט בוחן מסתבר שנעשו בו הרבה מאוד שינויים. 80 אחוזים ממנו, על פי אנשי פיאג'ו, הם חלקים חדשים שתוכננו במיוחד לדגם החדש. השינויים הבולטים הם גלגלי "13 מלפנים במקום "12, מערכת ABS שפותחה במיוחד לתצורה התלת-גלגלית, ומערכת בקרת אחיזה לגלגל האחורי המכונה ASR. המצערת בדגם החדש חשמלית, וישנן שתי מפות ניהול מנוע לבחירה – 'חיסכון' ו'סטנדרט'. שינויים ושיפורים נעשו גם במנוע ובתמסורת על מנת לקבל יותר כוח בסל"ד נמוך, פעולה שקטה וחלקה יותר וצריכת דלק מוצהרת טובה ב-15 אחוזים לעומת הדגם הקודם. בנוסף חוזקה השלדה והוקשחו המתלים.

שינוי מהותי ובולט יותר לעין הוא המושב החדש ותא המטען שמתחתיו. בפיאג'ו החליטו סוף סוף לזנוח את התצורה של תא המטען עם הפתח האחורי, ירושה מה-X8\EVO שעליו התבססו הדגמים הראשונים ושמקורה עוד בהקסגון העתיק. המושב מתרומם כולו, נתמך בעזרת שתי בוכנות הידראוליות נסתרות וחושף חלל אחסון ענק שמכיל בקלות שתי קסדות מלאות גדולות. הגישה נוחה מאוד, והרוחב של התא מאפשר להכניס אליו לפטופ ארוז בתיק נשיאה. בעקבות השינוי הזה גדל שטחו של המושב כולו, וכעת יש שפע של מקום גם למורכב שנהנה מרגליות נשלפות ונוחות לעומת מושב צפוף ומדרסים בדגם הקודם. בנוסף ישנן משענות לרוכב ולמורכב, וסבל מקורי שמאפשר התקנה קלה ופשוטה של ארגז, עוד נקודה בעייתית של הדגם הקודם שנפתרה כאן.

mp3-500-2עיצוב יחידת הזנב חדש ומודרני, כולל שני פנסי לד מאורכים בדומה ל-X10, ומזכיר קצת חלק אחורי של… מכונית. עיצוב הפרונט כמעט זהה לדגם הקודם, על מנת לשמור על 'הקרבה המשפחתית', ומגן הרוח גדל במימדיו ומאפשר לבחור בין שלוש נקודות עיגון שונות בגובהן. לוח המחוונים דומה מאוד לזה של ה-X10, וכחלק מהקונספט מעוצב בצורה שמזכירה לוח של מכונית, עם מדי מהירות וסל"ד אנלוגיים גדולים וביניהם צג דיגיטלי עם שפע של מידע. מעל לוח המחוונים יש תא לאביזרים קטנים שנפתח כלפי מעלה ובתוכו שקע טעינה, ומתחת לכידון על הפאנל הקדמי יש שורה של מתגים ונוריות – לפתיחת המושב, לביטול בקרת האחיזה ולאיתותי חירום.

ה-MP3-500 משווק בשתי גרסאות – 'ביזנס' ו'ספורט', עם הבדלים זעירים בסכמת הצביעה. המחיר באירופה עומד על כ-9,600 אירו, שזה כעשרה אחוזים פחות ממה שעולה שם טימקס 530, אם לחפש מדד מוּכָּר להשוואה. היצע הצבעים עומד על שלושה: לבן, שחור, וכחול – כשבדגמי הביזנס המושב חום ובספורט הוא שחור.

פול גז: אצלנו בישראל הקטנועים דחקו את האופנועים, והם אחראים ליותר מ-95 אחוז מהמכירות. האם גם באירופה ניכרת מגמה כזו?

דניאל טורזן: לא באחוזים קיצוניים כאלה, אבל בהחלט כן. הקטנועים לוקחים היום נתח של כשבעים אחוז מסך כל מכירות הדו"ג, בעוד השוק כולו הצטמק בכחמישים אחוז בשש השנים האחרונות. פיאג'ו מהבחינה הזו שוחה נגד הזרם ומצליחה להגדיל מספרי מכירות. בעשור האחרון ייצרנו מעל 1,300,000(!) קטנועים. המצאת ה-MP3 היא דוגמה מצוינת לחשיבה מקורית שממציאה קונספט חדש ונכון לתקופתו, בדיוק כמו שהווספה המקורית עשתה בזמנו את פריצת הדרך, ולמעשה המציאה את מה שהתפתח היום לקטנוע המודרני.

פול גז: יש לכם להיט מכירות שאתם משביחים אותו עם השנים, אבל עם הזמן יצרנים נוספים נכנסים לפלח השוק הזה. פיג'ו כבר שם עם המטרופוליס וימאהה יצאו בהצהרה על ה'טריסיטי' שבקרוב יצא לשוק. מה התוכניות שלכם לעתיד בכדי להמשיך ולהוביל, אולי קטנוע עם ארבעה גלגלים?

דניאל טורזן: אתה ראית כבר את הימאהה הזה? כי בינתיים רק רואים תמונות ושומעים דיבורים. אבל נכון – אנחנו כבר מתכננים את העתיד, וקטנוע עם ארבעה גלגלים הוא בהחלט אופציה שעומדת על הפרק. כמו שזה נראה היום, הכיוון של הקטנועים הוא לנגוס בשוק של המכוניות הקטנות ולהיות כלי עירוני אולטימטיבי, ולפיאג'ו – כמו שאתם רואים, יש ב-DNA את הגנים שיוצרים מהפכות בשוק.

קטנוע או מכונית? אירופה או ישראל?

mp3-500-3אחד השינויים המהותיים שנגרמו בעקבות כניסתם המוצלחת של דגמי ה-MP3 לשוק האירופאי, הוא שינוי בחקיקה שמאפשר לבעלי רישיון למכונית לרכב עליהם ללא צורך בהוצאת רשיון דו"ג. הדרישות הן מרחק מינימלי מסוים בין צמד הגלגלים הקדמיים ודוושת בלם שמפעילה סימולטנית את שלושת הבלמים. הדגמים הראשונים לא עמדו בתקנות האלה, לכן יצאו דגמים מקבילים שנקראו LT, עם דוושת בלם ורוחב מתאים. ה-MP3-500 החדש כבר מותאם מראש לתקנות, ומיוצר רק בגרסת LT. המשמעות היא שבחלק מארצות אירופה שאימצו את התקנות האלה, ניתן למעשה לרכב על קטנוע כזה – עם מנוע 500 סמ"ק ו-40 כוחות הסוס שלו – כבר מגיל 16, פשוט משום שברישיון הרכב הם מוגדרים כמכונית ולא כדו"ג. מעורר מחשבה אם הגדרה כזו הייתה מתקבלת כאן אצלנו – מה זה היה עושה לדמי ביטוח החובה. כנראה ששם סומכים על האזרחים יותר מאשר אצלנו. אם כבר נכנסנו לפינה הזו, אז ברשותכם עוד כמה מילים בכיוון: משרד התחבורה שלנו החליט לעודד קטנועים חשמליים ולהפחית את דמי הביטוח שלהם למינימום האפשרי – כלומר לקטגוריית ה-50 סמ"ק, למרות שמבחינת בטיחות אין להם שום יתרון מול קטנוע רגיל, ואולי ההיפך, כי רובם נחותים דינמית יחסית לקטנוע מקביל. לתלת-גלגליים יש עדיפות דינמית ברורה בזכות אחיזה ובלימה טובים משמעותית מקטנוע דו-גלגלי מקביל, אז מדוע שלא ייהנו גם הם מדמי ביטוח מופחתים?

MP3 מולטימדיה

פיאג'ו מציעים לרוכשי ה-MP3-500 סדרה של אביזרים ושיפורים. חלק הוא ציוד שגרתי כמו אגזוז תחליפי, ארגז תואם, משקף גבוה, מגן רגליים, ידיות מחוממות וכדו', אבל ישנן שתי תוספות ששוות אזכור מיוחד. בפיאג'ו פיתחו אפליקציה שנקראת PMP (Piaggio Multimedia Platform) שמאפשרת למחשב ניהול המנוע לתקשר בעזרת בלוטות' עם הסמרטפון, להציג את הנתונים על המסך בזמן אמת וגם להקליט אותם לזיכרון המכשיר. לאחר מכן ניתן לשלוח את הנתונים לאתר PMP של פיאג'ו ולקבל מפה עם מסלול הנסיעה, וכן טבלאות ודיאגרמות של כל פרמטר אפשרי –  מצריכת דלק, מהירות, סל"ד ומומנט, ועד זווית ההטיה המקסימלית, כוחות הג'י שפעלו על הקטנוע בזמן תאוצה או בלימה, והנקודות בהן בקרת האחיזה התערבה. אין ספק שהרבה מזה גימיק, אבל יש בזה גם הרבה מידע שימושי, ויותר מכל – זה פשוט מגניב!

תוספת נוספת ומגניבה לא פחות היא מערכת השמע האופציונלית. גם זו מתקשרת בעזרת בלוטות' עם הסמרטפון שמונח במתקן ייעודי במרכז הכידון ומאפשרת לשמוע מוזיקה והוראות ניווט קוליות ברמקולים נסתרים. הרמקולים הם לא בדיוק רמקולים, אלא מין לב של רמקול שמשתמש בפלסטיקה של הפאנל הקדמי בתור תיבת תהודה ובעצם גורם לקטנוע עצמו להיות רמקול. מבחוץ רואים מין בורג רחב – יש שניים בכל צד, וכשמניחים עליו את האצבע ממש מרגישים את הוויברציה של הקול. הסאונד עצמו מצוין וחזק למדי, אבל נסייג שהתרשמנו ממנו על קטנוע הדגמה שעמד בתוך האולם בו התקיימה ההשקה ולא בתנאי אמת של רכיבה.

ברחובות פריז

mp3-500-4פריז היא עיר ענקית ועמוסה בתנועה. צמתים עם זוויות מוזרות, כיכרות מרובות נתיבים שמנקזים כבישים מכל הכיוונים, פניות שמאלה בלי רמזור כשלתנועה ממול יש ירוק, וים של קטנועים ששוטף בין אינספור מכוניות, מוניות ואוטובוסים. הזרימה טבעית ומעוררת קנאה, ועם ה-MP3-500 תוך חמש דקות אני מרגיש שם כמו בבית. תגובות הנהגים ברורות וצפויות, אופי הנהיגה החלטי ומתחשב, והדו-גלגליים מקובלים כשותפים שווי זכויות על הכביש. ה-MP3 על שלושת גלגליו מתנהג שם כדו"ג לכל דבר, למעט היגוי כבד כשמנסים איתו תמרוני השתחלות צפופים במיוחד, אבל ככה זה גם עם קטנועים גדולים אחרים. בכל שאר המצבים הפרונט כפול הגלגלים משרה המון ביטחון בפניות על מצע משובש או חלק, מאפשר להשכיב נמוך בלי חשש ולתת גז חזק ביציאה מהפנייה. כשמגזימים קצת עם הגז ביציאה מערכת בקרת האחיזה ממהרת להתערב וחותכת מיידית את כוח המנוע, אבל זו ניתנת לניתוק בלחיצת כפתור אם עוברים למוד רכיבה אגרסיבי. הבלימה חזקה, יציבה והחלטית, וה-ABS מתפקד מצוין.

הרבה מהקטנועים בפריז מצוידים במשקף גבוה וביריעת מגן לרגליים, מה שמעיד על הרבה ימי רכיבה גשומים. לרוכב הקטנוע מספיק מעיל גשם בכדי להגיע לעבודה או הביתה יבש, וה-MP3 שנועל חשמלית את הפרונט חוסך לו גם את הצורך להוריד רגל אל השלולית בזמן עצירה. המושב נוח ומרווח, אבל המרחב לרגליים מוגבל יחסית. בצד הימני של מדרס הרגליים נמצאת דוושת הבלם. התפעול שלה נוקשה מאוד, המהלך ארוך ובלימה אפקטיבית מתקבלת רק בקצה מהלך הדוושה. לדברי אנשי פיאג'ו אופי הפעולה הזה מתוכנן כך בכוונה, בגלל נטייה טבעית של הרוכב להניח את הרגל על הדוושה בזמן רכיבה. ידיות הבלם מתפקדות מצוין, אבל גם התפעול שלהן נוקשה והן ממוקמות מעט רחוק מהכידון. המתלים מתפקדים מצוין, סופגים היטב את מהמורות הכבישים המשובשים, ותומכים מצוין את הקטנוע הגדול.

סיכום

ה-MP3-500 הוא פרטנר עירוני מעולה ומהנה, ובתחושה יש לו מספיק כוח ויציבות בכדי לשייט במהירות באוטוסטרדות, אך את זה לצערנו לא הספקנו לבדוק במסגרת ההשקה. הנוחות טובה מאוד, גם לשני רוכבים, וחלל האחסון ענקי. הגימור מצוין כמו גם איכות החלקים וההרכבה, ויש אופציה לגאדג'טים מגניבים. הבטיחות האקטיבית שלו מצוינת בזכות המבנה המיוחד, ובדגם החדש מתווספים לחבילה גם ABS, בקרת אחיזה ומנוע חזק וטמפרמנטי. ה-MP3-500 מציע חבילה מלוטשת ובוגרת עם יכולות דינמיות גבוהות, והוא גם ידידותי מאוד לרוכב. התמורה שהוא נותן גבוהה מאוד ומחירו גבוה בהתאם.

גילוי נאות: הכותב היה אורח של חברת פיאג'ו בהשקה.


מפרט טכני

סעיף נתון
תצורת מנוע מנוע MASTER, צילינדר יחיד, 493 סמ"ק, 4 שסתומים, SOHC, קירור נוזל
הזנת דלק הזרקת דלק עם מצערת חשמלית
הספק 40.1 כ"ס (29.5 קו"ט) ב-7,250 סל"ד
מומנט 4.6 קג"מ (45.5Nm) ב-5,250 סל"ד
קוטר קדח, מהלך בוכנה 94.0, 71.0 מ"מ
יחס דחיסה
הילוכים תמסורת וריאטור
שלדה עריסה כפולה מצינורות פלדה
מתלה קדמי צמד בולמים הידראוליים עם נעילה חשמלית, מהלך 85 מ"מ
מתלה אחורי צמד בולמים עם כיוון עומס קפיץ, מהלך 108 מ"מ
צמיגים קדמיים: 110/70-13; אחורי: 140/70-14
בלמים קד': צמד דיסקים בקוטר 258 מ"מ; אחורי: דיסק בקוטר 240 מ"מ
מיכל דלק 12 ל'
אורך כולל 2,205 מ"מ
בסיס גלגלים 1,550 מ"מ
גובה מושב 790 מ"מ
משקל יבש
תצרוכת דלק מדודה
מחיר טרם פורסם מחיר בישראל
Share

השאר תגובה