ימאהה Nmax 125 – השקה בפורטוגל

ה- Nmax נולד במוחם של אנשי ימאהה-אירופה, כתשובה הכרחית ל-PCX של הונדה, אבל בימאהה יפן החליטו שלקטנוע כזה יש גם פוטנציאל גלובלי, והפיתוח שלו לכן נעשה ביפן

ראשי|פוסטים|דף ראשי, מבחני דרכים|ימאהה Nmax 125 – השקה בפורטוגל
By | 2017-06-20T08:49:19+00:00 14/06/2016|דף ראשי, מבחני דרכים|0 תגובות

פקקי תנועה אינסופיים ומצוקת חניה מאפיינים את הערים הגדולות, והופכות את התנועה אליהן ובתוכן לסיוט ארוך ומתמשך. במצב שלכאורה אמור היה לעודד רבים לעבור לקטנוע – המציאות מראה מגמה הפוכה. באירופה אין סימנים של חזרה למספרי המכירות שלפני 2007, אז צנח שוק הדו"ג כולו בכחמישים אחוזים, ואצלנו – למרות מזג האויר הנוח רוב ימות השנה, השוק מדשדש כבר שנים וקפוא על מספרי מכירות מגוחכים.

מירוץ החימוש

בכדי לשבור את הקיפאון ולהגדיל חזרה את מספרי המכירות, היצרנים חייבים להכניס רוכבים חדשים למעגל הלקוחות. קהל היעד הוא צעירים שיתחילו עם קטנועים ואופנועים קטנים ויתקדמו הלאה, וכן נהגים שישאירו את הרכב בבית ויסעו לעבודה ולסידורים עירוניים עם קטנועים. התחרות בין היצרנים עברה אם כך מאופנועי הקצה היוקרתיים והיקרים, אל הלחם והחלב של אופנועי הביניים השפויים, וכמובן אל הקטנועים. חסכון בדלק, בטיחות, אופנתיות, ומחיר רכישה זול, הפכו לגורמים משמעותיים בפיתוח של דגמים חדשים.

את התהליך הזה מניעות בעיקר שתי הענקיות הגלובליות – הונדה וימאהה, ולשתיהן יש כיום ליין חדש של אופנועי ביניים חסכוניים וזולים יחסית. בתחום הקטנועים מצטרפת אליהן גם פיאג'ו האיטלקית שהמציאה את התלת-גלגליים, ומתחה את המותג המיתולוגי 'וספה' לסדרת קטנועים מודרניים ואופנתיים. הונדה הוציאה לפני מספר שנים את ה-PCX, קטנוע 125 קטן, חסכוני ואופנתי, שמוביל את העידן החדש של קטנועים עירוניים. ה-PCX הפך תוך זמן קצר לרב מכר באירופה, ובבריטניה הוא נמצא בראש טבלת מכירות הדו"ג כבר כמה שנים רצופות. ימאהה הציגה בשנה שעברה את קונספט ה"ניו מוביליטי" עם הטריסיטי – קטנוע עירוני תלת-גלגלי, קטן, קל וזול, ובשבוע שעבר השיקה את ה- Nmax – קטנוע עירוני קטן ומתקדם, ששם במוצהר את ה-PCX במרכז הכוונת שלו, ומבטיח להיות טוב יותר וגם זול יותר ממנו.

קשה באימונים

בימאהה שמים את האצבע על שלושה גורמים שמהוים לדעתם את החסמים עיקריים לכניסת צעירים ונהגים למעגל הרוכבים – בטיחות, תדמית, ומחיר. את הבטיחות הם בחרו לשפר על ידי ציוד ה- Nmax במערכת ABS (למניעת נעילת גלגלים בבלימה) כסטנדרט – לראשונה בקטנוע 125. לטובת התדמית הם מיצבו את ה- Nmax כאח קטן של הטימקס והאיקסמקס, כשבנוסף לשם המשפחה קיבל הרך הנולד גם כמה קוי עיצוב דומים. את ה'שיק' ספורטיבי הם מגבים בשלדה קשיחה, גלגלי "13 עם צמיגים שמנמנים, והצהרה של טכנולוגיה מתקדמת בצורת מנוע עם תזמון שסתומים משתנה לטובת שיפור הביצועים – גם כאן לראשונה בקטנוע 125 ובקטנועים בכלל. צריכת דלק המוצהרת עומדת על 45 ק"מ לליטר, בדומה ל-PCX, והמחיר נמוך יותר מזה של ההונדה הפופולרי, ועומד על פחות משלושת אלפים יורו באירופה, ופחות מעשרים אלף שקלים אצלנו.

הבחירה של ימאהה בליסבון להשקה של ה- Nmax מעידה על בטחון מלא במוצר שלהם. אפשר להגיד שהאספלט העירוני הממוצע אצלנו מרגיש כמו שטיח פרסי לעומת כבישי האבנים הלא ממש משתלבות שיש שם בחלקים ניכרים של העיר. תוסיפו לכך מסילות חלקלקות של 'טראמס', עליות וירידות תלולות, ותחזוקה לקויה – ותבינו למה לתת לעיתונאים לרכב על קטנוע חדש דווקא שם, זה הימור די מסוכן.

קל בקרב

אתר הצילומים הראשון הוא שדרה רחבה עם כביש צר ומשובש משני צידיה. במהירות אטית הטלטולים מרעידים את הקטנוע כולו ואת הרוכב יחד איתו, מה שמהווה מבחן דרכים גם לסתימות שבשיניים. הפתרון הוא להגביר מהירות, מה שמאתגר עוד יותר את המתלים הפשוטים, וכאן ה-Nmax הקטן מפתיע ועובר למוד של גיהוץ. הטלטולים נעלמים, היציבות נשמרת בצורה מרשימה, וגם הבאמפרים האכזריים שמקפיצים את הקטנוע כולו, לא מסיטים אותו מקו הנסיעה. מערכת ה-ABS לא מתבלבלת מהשיבושים ונכנסת לפעולה רק מתי שבאמת צריך, כך שעוצמת הבלימה המצוינת בפני עצמה לא נפגעת גם על כביש משובש מאוד.

אתר הצילומים השני מתקיים בכיכר ענקית, עם אספלט סלול היטב לשם שינוי. הכביש סביב הכיכר מורכב מארבע ישורות קצרות ופניות של תשעים מעלות ביניהן. הכביש רחב, התנועה דלילה, ואפשר לפתוח גז ולהשכיב חזק בפניות. ה-Nmax משתף פעולה ומפגין התנהגות כביש מצוינת ואפילו מהנה. הקשיחות של השלדה והמתלים יחד עם הצמיגים האוחזים מאפשרים להשכיב עד הרגליות, עם הרבה פידבק מהפרונט וללא הרגשה של 'נפילה' לתוך הפניה.

בין לבין רכבנו במשך מספר שעות בכל תוואי עירוני אפשרי, כולל קטעי קישור מהירים בסגנון נתיבי איילון שלנו. בקטעים המהירים ה- Nmax משיג בקלות את מאה הקמ"ש המוצהרים, ומוסיף עוד לצבור מהירות. אנחנו ראינו 112 קמ"ש על הצג הדיגיטלי ועדיין לא פגשנו את מנתק ההצתה, כך של- Nmax בהחלט יש גם כושר בינעירוני מסוים. את הצ'ק-ליסט שבטבלה למטה ה- Nmax צולח עם ציונים גבוהים יחסית בכל הפרמטרים, אבל מה שיותר חשוב הוא החיבור של כל הסעיפים האלה לכלל חבילה אחידה של מכונה מתפקדת, וגם כאן הציון גבוה מאוד. התמסורת מתרגמת באופן מיידי כל משיכת מצערת לתנועת גלגל, ללא השהיה מוחשית, והסחיבה אחידה וחזקה לאורך כל קשת הסל"ד. בעליות התלולות הוא לא מאבד נשימה, בפניות הוא יציב מאוד, ואת הפקקים הצפופים הוא צולח עם צידוד כידון מצוין ואיזון מרשים בזחילה אטית.

תנוחת הישיבה מרווחת מאוד, וגם רוכבים מעל 1.80 מ' לא ירגישו צפיפות על ה- Nmax. מצד שני המושב הנמוך והמשקל הקל ישרו בטחון על רוכבים מתחילים או נמוכים. המושב עצמו קשיח, אבל תומך ולא מעיק גם לאחר שעה רצופה ויותר של רכיבה, ותחתיו יש תא מטען שמכיל קסדה מלאה ועוד קצת. מלפנים יש תא פתוח שיכיל בקבוק שתיה קטן, ומה שבעיקר היה חסר לנו הוא וו תליה שימושי. אביזרים מקוריים קיימים ומוצעים בתשלום נוסף – ממגן רוח גבוה, דרך מושב משודרג ומגיני ידיות, ועד סבל גדול וארגז תואם.

ועדת חקירה

ה- Nmax נולד במוחם של אנשי ימאהה-אירופה, כתשובה הכרחית ל-PCX של הונדה, אבל בימאהה יפן החליטו שלקטנוע כזה יש גם פוטנציאל גלובלי, והפיתוח שלו לכן נעשה ביפן. הייצור נעשה במפעלי ימאהה באינדונזיה – בכדי להוזיל עלויות ובכוונה לשווק אותו משם לשוק האסייאתי. לשוק המקומי הוא מיוצר גם בנפחי 150-155 סמ"ק, משיקולי רישוי ומיסוי מקומיים, כשלאירופה ואלינו הוא יגיע רק בנפח 125 סמ"ק. בקרת האיכות נעשית על ידי נציגים של ימאהה-אירופה, וקטנועי המבחן היו מייצור סדרתי והרגישו איכותיים ומגומרים היטב.

המנוע חדש לגמרי, ומתוכנן לספק רמה גבוהה של ביצועים במקביל לצריכת דלק חסכונית במיוחד. הממדים קומפקטיים, וכמו בהונדה PCX, גם כאן הרדיאטור הקטן צמוד לצידו של המנוע, ולא תופס מקום בחזית. לדברי אנשי ימאהה נעשה תכנון מיוחד ושימוש בחומרים מתקדמים להפחתת חיכוכים פנימיים במנוע, והחידוש העיקרי הוא תזמון שסתומים משתנה שמתבצע על ידי סולנואיד חשמלי, שב-6000 סל"ד מסיט את גל הזיזים בכמה מעלות ומאפשר לו לעלות בקלות לסל"ד הגבוה. התוצאה היא מנוע שמרגיש חזק מיד מהזינוק, ולא מאבד אויר בחלק העליון של הסקאלה. צריכת הדלק האופטימלית המוצהרת עומדת כאמור על 45 ק"מ לליטר – כשבצג הדיגיטלי של קטנועי המבחן ראינו נתוני צריכת דלק ממוצעת של בין 33 ל-36 ק"מ לליטר, בתנועה עירונית מאומצת ואינטנסיבית. את הנתונים האלה נאמת במבחן מקומי לכשיגיע ה- Nmax לארץ בתחילת אוגוסט, וגם נעמת אותו במבחן השוואתי מול ה-PCX.

 

 

סעיף ציון הערות
מנוע 8 תפוקת כוח טובה לאורך כל קשת הסל"ד. מהירות מרבית מכובדת של מעל 110 על השעון.
תמסורת 8 חיבור מיידי בזינוק. תגובה טובה למצערת בכל מצב.
מתלים 8 מעט קשיחים אבל סופגים מהמורות בצורה מרשימה, ותומכים יפה בפניות. אין כיוון עומס קפיץ מאחור.
בלמים 10 פעולה חזקה ומדוייקת, עם ABS בטיחותי כסטנדרט לראשונה בקטגוריה
היגוי 9 פידבק מצוין מהכביש בפניות, אין הרגשה של 'נפילה' לתוך הפניה. צידוד מעולה בהשתחלות עירונית. התנהגות הכביש נהדרת יחסית לקטנועים בסדר הגודל הזה.
נוחות 8 המושב מעט קשיח, כך גם המתלים. מרווח הרגליים מצוין.
שימושיות 7 תא מטען גדול תחת המושב, ותא פתוח מלפנים. סבל מקורי בתוספת תשלום, וחסר לנו וו תליה מלפנים.
מחוונים ואביזרים 8 לוח מחוונים דיגיטלי קטן, עם תצוגה ברורה לקריאה. 4 מדי מרחק מתאפסים, קריאה של צריכת דלק רגעית וממוצעת, תצוגת 'סולם' לצריכת דלק, שעון זמן. אין מד סל"ד. לדים לתאורה ראשית ואחורית.
גימור 9 מרגיש מוצק ומהודק. פלסטיקה איכותית.
עיצוב 8 אולי לא בייבי-טימקס, אבל נאה עם שיק ספורטיבי.
צריכת דלק במבחן : 33 ק"מ/ליטר (ע"פ תצוגת לוח המחוונים)

 

I7J5400

Share

השאר תגובה