קטנועי ה-250 בישראל תופסים כ-25% משוק הקטנועים כולו, וזוהי תופעה ייחודית לנו כי בעולם כבר עברו מזמן לנפח 300 סמ"ק בקטגוריית הביניים. הגורם להחייאה המלאכותית הזו הוא כמובן ביטוח החובה שלנו שמתייקר משמעותית מעל 250 סמ"ק. כמו סוג של כוח טבע שמסרב ליישר קו עם הרפורמות ברשיון הנהיגה, מתעלם מההתקדמות הטכנולוגית, ואפילו שם קצוץ על הבטיחות, כשהוא מעדיף כלים מיושנים על פני קטנועים חדישים, מתקדמים, ובטיחותיים יותר.
ABS = בטיחות!
בטיחות היא נקודת התורפה של כל כלי דו גלגלי. בתחום הפסיבי אין הרבה מה לעשות למעט מיגון הולם לרוכב, אבל הבטיחות האקטיבית בקטנועים משתפרת באופן עקבי עם השנים. מערכת ABS היא אחד העוגנים הבטיחותיים המשמעותיים ביותר לכל דו-גלגלי, ונמצאת כיום ברוב המוחלט של קטנועי ה-300 סמ"ק ומעלה. קיומה של מערכת ABS או העדרה צריך להיות שיקול משמעותי ביותר בהחלטה על רכישת קטנוע.
אמנם היצרנים הגדולים כבר לא מפתחים קטנועי רבע ליטר חדשים, אבל עבור הטייוואנים שמובילים כאן את המכירות אנחנו עדיין מספיק חשובים בכדי להתאים עבורנו במיוחד גרסאות 250 של קטנועי ה-300 שלהם.
שלושה דגמים של קטנועי 250 כוללים ABS:
סאן יאנג ג'וימקס 250Xi ספורט – מחיר: 27,529₪ (על הכביש) קימקו דאונטאון 250i – מחיר: 29,700₪ (על הכביש לדגם הרגיל. היחיד שכולל ABS כסטנדרט) ימאהה איקסמקס 250 איירון מקס – מחיר: 34,029₪ (על הכביש) מבין השלושה האלה, סאן יאנג ג'וימקס נותן את התמורה הטובה ביותר למחיר, ובהיבט הצרכני הוא הבחירה המועדפת. עבור מי שמוכן להתפשר על ביצועים תמורת ABS במחיר נמוך, החל מהחודש (4/2017) משווקת גרסת ה-S המשודרגת של סאן יאנג ג'וירייד 200 הוותיק עם 17 כ"ס ומחיר של 22 אלף שקלים על הכביש. |
כל קטנועי ה-250 החדשים: (המחירים בקירוב 'על הכביש', נתוני צריכת דלק ומהירות מדודים במבחני דרכים)
קימקו דאונטאון 250i ABS – מחיר: 29,700₪, 23 כ"ס, 192 ק"ג, 22 ק"מ/ליטר, 125 קמ"ש (115 GPS)
ה-250 זהה בכל לדגם ה-350 המוצלח למעט נפח המנוע המוקטן. קטנוע איכותי, מודרני ומתקדם, עם מערכת ABS שמגיעה כסטנדרט. המנוע והתמסורת מתפקדים מצוין, התכונות הדינמיות טובות מאוד, והנוחות טובה מאוד למרות תנוחת הישיבה המקובעת. תא המטען גדול, לוח המחוונים מפורט וקריא, המראות מצויינות, העיצוב נאה והגימור ברמה גבוהה.
המינוס הבולט וכמעט היחיד של הדאונטאון 250 הם נתוני מהירות מרבית וצריכת דלק נחותים מעט משל המתחרים.
סאן יאנג ג'וימקס 250Xi – מחיר: 26,500₪ (27,500 ל-ABS) 23 כ"ס, 190 ק"ג, 23 ק"מ/ליטר, 140 קמ"ש (126 GPS)
"הדור החדש" של הג'וימקס הוותיק נכנס לשנתו החמישית, וימשיך כנראה להימכר אצלנו כשאת דגם -300 שלו יחליף בקרוב הקרוז-סים החדש. הלוק המודרני במקור מרגיש כבר קצת מיושן, אבל התמורה למחיר עדיין מצויינת. המנוע הוותיק שמגיע מהדור הקודם עושה עבודה טובה, הזריזות העירונית מצויינת, התנהגות הכביש טובה, הנוחות והשימושיות טובות מאוד למעט מראות לא יעילות. בסך הכל הוא עדיין מספק ומתגמל, אם כי גם אפרורי ומשעמם. מערכת הבלימה משולבת, ובתוספת מחיר קטנה אפשר לקבל את גרסת ה'ספורט' המומלצת שכוללת ABS ושיפורים קוסמטיים קלים. הג'וימקס הוא קטנוע ה-250 הנמכר ביותר בהפרש גדול מהמתחרים, הוא מבוקש כמשומש, אבל במקביל גם מועד לגניבה.
מחיר מבצע בחודש 5/17 – 25,000 לדגם הרגיל, ו-26,500 לדגם ה'ספורט' ABS
פיאג'ו איקסאבו 250 ספורט – מחיר: 27,280₪, 22 כ"ס, 168 ק"ג, 25 ק"מ/ליטר, 140 קמ"ש (130 GPS)
קטנוע וותיק מאוד שמיוצר ללא שינוי מהותי כבר יותר מעשר שנים. הוחלף ב-2012 על ידי ה-X10 אבל פיאג'ו ממשיכים לייצר ולשווק אותו לשווקים זרים. קטנוע מוצלח מאוד, אמין, ביצועיסט, זול לתחזוקה, והעיצוב הלא שגרתי שלו נראה לא רע גם היום. המנוע חזק וחלק, התמסורת מצויינת, כך גם התנהגות הכביש. הנוחות טובה לרוכב, אבל מושב המורכב קצר וצפוף בגלל פתח תא המטען האחורי. התקנת ארגז בעייתית בגלל אותו פתח, אבל תא המטען הגדול תחת המושב מפצה על כך. למרות השנים שחלפו והמתחרים שהתקדמו הוא עדיין מהנה לרכיבה. הסחירות טובה, מרווח הטיפולים גדול, והתמורה למחיר מצויינת. אין וכנראה גם לא תהיה אופציה ל-ABS.
ימאהה איקסמקס 250 – מחיר: 30,000₪ (34,000 לאיירון מקס ABS) 21 כ"ס, 178 ק"ג, 25 ק"מ/ליטר, 140 קמ"ש (130 GPS)
האיקסמקס 250 הוא קטנוע וותיק מאוד, אבל השדרוגים במהלך השנים שומרים אותו עדכני ומרשים גם היום. ליחידת ההנעה הוותיקה יש נתון הספק נמוך יחסית על הנייר, אבל בפועל הביצועים מצויינים. העיצוב ששודרג בשנים האחרונות קורץ בצורה ברורה ומוצהרת אל הטימקס, והאיקסמקס ממותג כקטנוע פרמיום עם נטייה ספורטיבית. הרכיבה עליו מהנה יותר מאשר על המתחרים, הלוק שלו נהדר, והשימושיות והנוחות טובות מאוד. גרסת הבסיס הוזלה לאחרונה בכעשרה אחוזים, אבל ABS ניתן לקבל רק באיירון מקס המפואר והיקר יותר משמעותית. הסחירות טובה, במיוחד לדגמים מהשנים האחרונות. מרווח הטיפולים צפוף (כל 3000 ק"מ) והחלפים יקרים. המחליף שלו בנפח 300 סמ"ק יגיע בקרוב.
קימקו ג'ידינק 250 – מחיר: 23,600₪, 21 כ"ס, 152 ק"ג, 25 ק"מ/ליטר, 140 קמ"ש (128 GPS)
הקטנוע הקומפקטי שבקטגוריה וה-250 היחיד בעל מדרס שטוח ורחב שמתאים למשימות עבודה. מיוצר בנפח הזה במיוחד עבור השוק הישראלי עם מנוע שמקורו באקסייטינג שכבר לא משווק כאן. כושר ההשתחלות העירוני שלו מעולה, היכולת הבינעירונית טובה בזכות מהירות מרבית גבוהה יחסית ומיגון רוח טוב. התנהגות הכביש טובה, הבלמים מצויינים, הגימור טוב מאוד, כך גם האמינות והעמידות שנבחנו אצלנו במשך שנה וכ-40 אלף ק"מ של שימוש תובעני ואגרסיבי. המושב המקורי רך מדי ושוקע תחת משקל של רוכב כבד. תא המטען קטן למדי, וכך גם מיכל הדלק שמכיל 9 ליטר בלבד ומחייב תדלוקים תכופים. המחיר הוא מהנמוכים בקטגוריה, הסחירות סבירה, ומרווח הטיפולים עומד על 4000 ק"מ. קטנוע פרקטי במהותו, עממי ולא מפנק, אבל נותן תמורה מצויינת למחיר.
דיאלים S3 250 אדוואנס – מחיר: 25,750₪, 25 כ"ס, 28 ק"מ/ליטר 150 קמ"ש (130 GPS)
ה-S3 הקוריאני נכנס לשנתו הרביעית ללא שינוי. קטנוע מרווח, חזק, חסכוני ומאובזר, מפנק עם מפתח חכם אלחוטי ופתיחה חשמלית למושב. התמסורת והבלמים המשולבים עושים עבודה מצויינת, והביצועים טובים מאוד. המתלה הקדמי מרגיש רך וקופצני גם אחרי השיפור שנעשה בשנה הראשונה לשיווקו. העיצוב נראה כבר קצת מיושן, והאיכות הכללית טובה אבל עדיין לא ברמה של היפנים והטייוואנים מהדור החדש.
המחיר גבוה יחסית וקרוב לזה של קימקו וסאן יאנג, אבל נמכר בשנים הראשונות במבצעי מכירות שהוזילו אותו מאוד בשורה התחתונה. יש היצע גדול של עשרות קטנועי S3 משומשים שנסחרים הרבה מתחת למחירון שבעצמו משקף ירידת ערך גדולה יחסית למתחרים.
וספה GTS 250 – מחיר: 28,770₪, 22 כ"ס, 24 ק"מ/ליטר, 130 קמ"ש (118 GPS)
קטנוע הרטרו הוותיק והמקורי של וספה משווק כאן גם השנה במקביל לדגם ה-SS300 ABS החדש, היקר והמתקדם יותר. קטנוע שעיקר הקסם שלו נובע מעיצוב הווספה האלמותי. המנוע הוא אותו קוואזר 250 שנמצא גם באיקסאבו. הממדים קומפקטיים, ועם גלגלי ה-"12 והיעדר מיגון רוח הוא מתאים בעיקר לשימוש עירוני, או לגיחות קצרות לכבישים מהירים. תא מטען קטן תחת המושב מגביל מעט את השימושיות, וארגז יפגום בעיצוב המקסים, כך שההצדקה העיקרית למחיר היא הסטייל והמותג.
השאר תגובה