קיצור תולדות הטימקס
רבולוציה
ב-2001 חל מהפך בעולם הדו-גלגלי. ימאהה שחררו לשוק את הטימקס 500 הראשון ופרצו את הגבול שבין עולם הקטנועים לעולם האופנועים. הטימקס שבר את הכלים והציג מכונה שלקחה את הטוב משני העולמות. פרקטיות ושימושיות של קטנוע עם ביצועים והתנהגות כביש של אופנוע.
עד אז, כדי להנות משני העולמות האלה היית צריך להחזיק שני כלים. הטימקס ייסד למעשה את קטגוריית קטנועי-העל. אחריו הגיעו הסילברווינג 600 של הונדה והבורגמן 650 של סוזוקי, אבל שניהם הלכו לכיוון התיורי והמפנק. ספורטיביות היא שפה זרה עבורם.
הטימקס נותר בודד בצמרת של קטנועי העל הספורטיביים. עם השנים קמו מתחרים חדשים שניסו לכרסם במעמדו, הציעו מאפיינים דומים עם מחיר נמוך יותר או מנוע חזק יותר, אבל לא הצליחו לגבש מוצר כל כך מוצלח ומגובש כמו הטימקס.
אבולוציה
2001 – הטימקס נולד בתור קטנוע שחמוש בכמה מאפיינים אופנועיים: מנוע דו-צילינדרי שמעוגן לשילדה יחד עם התמסורת, מזלג עם שני משולשי היגוי, ובולם אחורי מרכזי.
2004 – עדכון ראשון בו קיבל הטימקס הזרקת דלק, גלגל אחורי גדול יותר, ודיסק בלימה נוסף מלפנים.
2008 – הטימקס עובר מתיחת פנים עיצובית, מקבל מזלג קדמי עבה יותר, גלגל קדמי גדול יותר, ואת גולת הכותרת – לראשונה בעולם הקטנועים – שילדת אלומיניום.
בשנתיים האחרונות רחשו שמועות עקשניות בדבר טימקס חדש שדיברו בעיקר על מנוע גדול יותר. 750 בבקשה, אם תשאלו את בוחני העיתונות…
אבל בימאהה בחרו בדרך הקשה. במקום לבנות את קטנוע-יום-הדין ולהיכנס למירוץ חימוש מול ג'ילרה/אפריליה, הם העדיפו להשחיז עוד את הסכין הכי חדה שלהם.
2011 – על הנייר זה היה קצת מאכזב. בתערוכת מילאנו הוצג הטימקס החדש. 530 הוא נקרא על שם הנפח החדש, העיצוב השתנה והתעדכן אבל עדיין שומר בקנאות על הקוים הכ"כ מזוהים של הטימקס מאז 2001. בראיון לפולגז הסביר אנדרו סמית' מימאהה אירופה: ""הטימקס הוא לא בעניין של גודל מנוע, הוא בעניין של איזון בין כל המרכיבים שלו. יכולנו להגדיל את המנוע ולהוסיף לו שריר, אבל זה כבר לא יהיה טימקס. הנפח גדל קצת בשביל עוד קצת מומנט, ובעיקר בכדי להיות נקי ומוכן לתקני יורו 4 ו-5 בשנים הקרובות. אני מאמין שבחרנו ועשינו נכון. הורדנו משקל, הגדלנו מומנט ושינינו את העיצוב במקצת"
3/4/2012 – השקת הטימקס 530 החדש בישראל
מה נשתנה?
יש רשימה ארוכה ולא סקסית של פרטים טכניים ששופרו, קחו אויר:
נפח המנוע גדל בעוד 30 סמ"ק, הבוכנות מחושלות, תא השריפה עוצב מחדש, השסתומים גדלו, גלי הזיזים קיבלו פרופיל חדש, גל איזון מאלומיניום במקום פלדה, קוטר גופי המצערת גדל ל-34 מ"מ ועודכנה מערכת הזרקת הדלק. מערכת הפליטה חדשה גם היא – והתוצאה של כל אלה היא עליה של 10% בנתון המומנט המרבי. הווריאטור חדש, השילדה שופרה, הדיסק האחורי גדל ועבר צד, והזרוע האחורית חדשה גם היא ומאלומיניום. רגלית הצד גם היא כעת מאלומיניום והמשקל הכולל ירד ב-4 ק"ג. הגלגלים חדשים ויש גם ABS. המשקף הקדמי ניתן לכיוון ידני של שני מצבים, לוח המחוונים חדש וכמובן העיצוב כולו עודכן.
אבל יותר מעניין מה שאמר אחד הבוחנים בסוף היום: "הטימקס החדש הוא קטנוע מעצבן." – "למה?" שאלתי. "כי אני לא סובל קטנועים, ובכל זאת נהניתי היום…" תכל'ס הוא צודק. הטימקס החדש הוא בן-זומא של קטנוע, אם להיות פסח-לי-קורקט. חיפשנו – באמת שחיפשנו – פאקים או נקודות חלשות, ואפילו מצאנו שתיים. אחת- שפתיחת המושב לא כ"כ נוחה, ושתיים- שבמעל 150 מיגון הרוח לא משהו ויוצר מערבולות. מעבר לשתי הנקודות האלה – הטימקס הוא פשוט קטנוע מושלם. ה-530 ממשיך באדיקות את דרכו של ה-500 ועושה את הכל עוד יותר טוב. פשוט כיף של קטנוע.
הוא מספיק קטן וזריז כדי ללהטט בתנועה הצפופה של העיר, הוא מספיק גדול, יציב ונוח כדי לגמוא מרחקים גדולים במהירות גבוהה, וכשנכנסים איתו לכבישי הרים מפותלים הוא משרה בטחון עם היגוי מדויק וכושר פניה מעולה, ובעיקר מספק חוויית רכיבה ספורטיבית שלא מעולם הקטנועים.
וכן, יש גם את עניין התדמית הזו של הפשע. אז נכון שהטימקס מושלם בצורה פושעת, אבל זה גם ממש פשע שדבקה בו תדמית כזו. ככה זה כשאתה לבד בצמרת. כולם מנסים להוריד אותך.
תגובות אחרונות של גולשים באתר