כ מ ה ? !
בואו נסגור קודם כל את הפינה הזו של הכסף. 85 אלף שקל ל'ספורט' ו-90 אלף שקל ל-GT. מחיר יקררר מאוד בשביל קטנוע. יש אופנועים לא רעים בכלל שעולים הרבה פחות, וזה אפילו קצת יותר מהטימקס הלא זול בכלל בפני עצמו, וכן – זה עוד לפני כל מיני תוספות שבטח תרצו להתקין. אז מה? ב.מ.וו! גם המכוניות שלהם לא זולות בלשון המעטה. גם לא האופנועים שלהם. צריך להפנים ש'קטנוע' זה לא מה שהיה פעם. היום בטופ של הקטנועים ניצבות מכונות טכנולוגיות מהשורה הראשונה, וכמו בכל דבר שהוא The Best, או לפחות מתיימר להיות כזה , מתלווה לתג המחיר גם העניין של האופנה ושל החשק. קונים אותו לא בגלל שצריך, אלא בגלל שרוצים ובעיקר יכולים. כמו שעון יקר, עט יקר, או בגד יקר. הפרינציפ ברור. השאלה היא האם באמת יש כיסוי למחיר היקר. הצרכן עם הכיס התפוח הוא האחרון שייצא פראייר, ומחברה כמו ב.מ.וו יש ציפיות גבוהות מאוד. מי שמכיר ומוקיר את האיכות של המכוניות ושל האופנועים שלהם, מצפה למצוא אותה גם בקטנועים.
היסטוריה קצרה
אם נתעלם מהאפיזודה הכושלת וקצרת המועד של ה-C1 בסוף שנות ה-90, אז הקטנועים הראשונים של ב.מ.וו יצאו לאויר העולם ב-2012. ה-C650GT התיורי וה-C600 ספורט הוצנחו ישר לצמרת של עולם הקטנועים, כשעל הכוונת שלהם נמצאים הטימקס המיתולוגי של ימאהה, וקטנועי התיור הגדולים של הונדה וסוזוקי.
צמד קטנועי העל החדשים היו מרשימים מאוד מהתחלה, מבריקים אפילו בכמה תחומים, אבל גם עם כמה מגרעות לא קטנות. כתבנו עליהם וקיטרנו עליהם במבחן, ובהמשך גם ערכנו מבחנים השוואתיים של ה'ספורט' מול הטימקס, ושל ה-GT מול הבורגמן. בשלושת המבחנים צפו ועלו אותן טענות, וחיזקו את הרושם שלנו שאמנם מדובר בכלים מצויינים, אבל יש מה לשפר בהם בכדי לעמוד בציפיות הגבוהות.
בסוף 2015 ערכה ב.מ.וו השקה לדור השני של שני קטנועי העל, עם מקצה שיפורים מקיף שעל פי הצהרתם – למעט המנוע והשלדה – מדובר למעשה בקטנועים חדשים.
קטנוע חדש או משודרג?
נתחיל מהשורה התחתונה: למרות ההצהרה של ב.מ.וו על החלפה ושינוי של רוב החלקים מסביב למנוע והשלדה – האופי של צמד הקטנועים לא השתנה, וטוב שכך. מה שכן ניכר זה שיפור משמעותי בהרבה פרטים קטנים וגם גדולים. ככה נראית אבולוציה, וב.מ.וו יישמה כאן תשובות הולמות לרוב הטענות שהופנו כלפי הדור הראשון, והיו הרבה כאלה.
התמסורת הגסה של הדור הראשון ידידותית הרבה יותר כעת, ותגובת המנוע למצערת מדוייקת ונעימה גם בשימוש עירוני במהירויות נמוכות.
יחס ההעברה הסופי הוארך, והדור החדש מהיר וחסכוני יותר מבלי לשלם על כך מחיר בביצועים בתחום אחר.
המתלים רוככו וספיגת המהמורות טובה יותר, וגם כאן לא מורגשת ירידה בתמיכת המתלים כשלוחצים לרכיבה ספורטיבית.
הבלמים שופרו וכעת לא חסרה עוצמת בלימה גם בהאטה חזקה ממהירות גבוהה.
ג'ק האמצע הוזז לאחור, וכעת הרבה יותר קל להעלות עליו את רבע הטון ששוקלים הקטנועים האלה, פעולה שדרשה מאמץ חריג בדור הראשון.
האגזוז הוחלף ויחד איתו השתפר הסאונד שמוציא המנוע, עם יותר באסים ופחות רעש צורם מזה של הדגם הקודם. גם המבנה הדו-קני נאה יותר, וכך גם נתון פליטת המזהמים הנמוך יותר שעומד בתקנות יורו 4 החדשות ל-2017.
בקרת האחיזה הייתה קיימת גם בדור הראשון, אך לא הופיעה רשמית בדפי הנתונים. כיום היא מוצהרת, והרשמיות שלה על הנייר תוריד לנו כמה אחוזים בביטוח החובה.
מערכת בטיחות חדשה – Side View Assist, כרגע רק ב-GT – מפעילה משולש אור צהוב במראה כשנכנס רכב או עצם כלשהו ל'שטח המת' שבמראות במהירויות עירוניות של 25-80 קמ"ש.
עיצוב וגימור – שיפור ניכר בגימור ובאיכות החומרים, כשה'ספורט' קיבל גם שיפור עיצובי משמעותי, ונקרא כעת 650 במקום '600' בדור הראשון.
שוק עולמי ומקומי
ב-2015 מכרה ב.מ.וו 4530 קטנועים משני הדגמים יחד. במחצית הראשונה של 2016 מדווחת ב.מ.וו על מכירה של מעל 5200 קטנועים מהדור החדש, עלייה של יותר מ- 70 אחוזים ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת.
אצלנו מכרה דלק מוטורס במחצית הראשונה של 2016 32 קטנועי ב.מ.וו (38 בכל 2015), לעומת 16 קטנועי סוזוקי בורגמן 650 (38 ב-2015), ו…285 קטנועי ימאהה טימקס 530 (559 ב-2015). רק בכדי להרגיע – מספרי המכירות האלה של הטימקס ביחס למתחרים אינם משהו ייחודי לשוק שלנו, אלא תופעה עולמית.
יוצאים לדרך
בתחום העירוני שני הקטנועים מסמנים V ולא תוקעים אותנו באופן חריג בתנועה צפופה. שניהם עדיין לא חתולי רחוב כמו הטימקס, ובטח לא כמו קטנועים עירוניים קטנים, אבל עם התמסורת החדשה והמתלים המרוככים איכות החיים העירונית איתם לא רעה בכלל. לדגם הספורט תנוחת ישיבה שמתאימה יותר למרחב העירוני, וגם די נהנינו מאגזוז האקרפוביץ' התחליפי בו הוא היה מצויד. הוא ניגן יפה את הסאונד של המנוע, ועורר את תשומת הלב של הנהגים מסביב, מבלי לחרוג לדציבלים חוליגניים.
בכביש המהיר מתגלה הגדולה האמיתית של הכלים האלה. הנוחות מעולה והיציבות מופתית בכל מהירות ובכל תנאי דרך. 150היא מהירות שיוט נוחה, ועדיין יש רזרבה גדולה וזמינה לעקיפות או חמיקות הכרחיות. די מהר מגיעים שני הקטנועים לקצה הסקאלה שמראה 180 (175 לפי ה-GPS), וממשיכים עוד להאיץ עד 183 קמ"ש אמיתיים וזהים לשניהם. ליחס ההעברה הארוך שמאפשר את המהירות הזו, יש גם צד שני שמתבטא בחסכון בדלק ברכיבה רגועה יותר. בין 18 ל-22 ק"מ/ליטר ב-GT, ובין 15 ל-21 ק"מ/ליטר ב'ספורט' – הייתה צריכת הדלק במבחן, כשההבדל בין הכלים נובע לדעתנו מהאופי של ה'ספורט' שמפתה יותר ללחוץ אותו לעומת ה-GT המפנק והרגוע יותר.
בכבישי הצפון המפותלים ה-GT מפתיע כל פעם מחדש עם ההתנהגות האופנועית שלו, פשוט כי כשיושבים על כורסה גדולה ומרווחת לא מצפים להתנהגות כביש משובחת כזו. את קטע הכביש המצוין והמפותל של אלקוש ה-GT זלל הלוך וחזור בהנאה, ועצר שוב למעלה להשקיף על הנוף ולעשן סיגריה. ה'ספורט' עשה את אותו הלוך-חזור, אבל כשהגיע למעלה ביקש בנימוס אם אפשר לעשות את זה עוד פעם בבקשה. לא יכולנו לסרב, וזה אולי מגדיר הכי טוב את ההבדל בין שני המלכים האלה. מי מהם יותר טוב או יותר מוצלח? תלוי במצב הרוח. במהלך המבחן לרוב זה היה אותו כלי שרוכבים עליו באותו רגע. שניהם מעולים, שניהם תותחי על. זה יותר מפנק, זה יותר מפתה… לך תבחר. מצד שני – איזה מהם שלא תבחר – בחרת טוב. אם יש לך את הכסף לשלם עליו, כן? אבל את הפינה הזו סגרנו כבר בהתחלה.
את הקונספט של שני כלים כל כך דומים ועם זאת כל כך שונים, ובעיקר את ההברקות כמו תא המטען המתקפל של ה'ספורט', את המשקף החשמלי הסופר-יעיל של ה-GT, את בלם החניה שמפעילה רגלית הצד, את האיתות שכבה מעצמו, את תשומת הלב לפרטים הקטנים כמו הכנפונים שמתחת למשקף של ה-GT, את הגימור ששופר ואת הלוק השונה והמיוחד.
מה שלא אהבנו הוא יותר בגזרת מה היינו עוד רוצים לקבל במחיר הזה. מפתח אלחוטי למשל. סגירה אלגנטית ואיכותית יותר של תאי הכפפות. לוח מחוונים דיגיטלי מרשים יותר, עם מד סל"ד ברור יותר. פתיחה חשמלית ו/או אלחוטית למושב. משקף חשמלי גם ב'ספורט'. כאלה…
תכלס
שני קטנועי-על יקרים, יוקרתיים, ומוצלחים. את היכולות הגבוהות בכל קנה מידה דו-גלגלי מבטא כל אחד מהם בצורה ייחודית משלו, ושניהם עושים את זה בצורה מעולה. ספורטיביות מפנקת או פינוק ספורטיבי – לשניהם יש אופי וייחוד. הם לא מכוונים ללקוחות שיעשו חשבון שבמחיר שלהם אפשר לקנות מכונית קטנה ועוד קטנוע בינוני, אלא לכאלה שכבר יש להם, והם רוצים 'כזה' כי בא להם וכי הם יכולים להרשות לעצמם. בדור הראשון עוד עיקמנו קצת את האף, כי התמורה הייתה אמנם טובה מאוד, אבל לא מצויינת. הדור השני עשה את הצעד הנכון קדימה, וכבר מציע תמורה מצויינת למחיר.
תודה לחנוך פרמינגר על הסיוע בהפקת המבחן ועל הצילומים
צ'ק ליסט:
סעיף | ציון | הערות |
מנוע | 9 | חזק ושרירי, מחוספס מעט כחלק מהאופי, צליל נעים לאוזן ולא חזק מדי, וסאונד מרשים עם אגזוז אקרפוביץ בתוספת מחיר, מהירות מרבית גבוהה – 183 על GPS |
תמסורת | 9 | פעולה חלקה עם תגובה מיידית מסל"ד נמוך, תאוצות ביניים טובות מאוד, מעבירה בצורה טובה מאוד את הכוח לגלגל לכל אורך סקלת הסל"ד, בסיוע בקרת משיכה אלקטרונית הניתנת לניתוק חלקי |
מתלים | 9 | מזלג הפוך מלפנים, בולם מרכזי מאחור בתצורה אופנועית עושים עבודה מצויינת בספיגת מהמורות ותומכים מצויין גם כשלוחצים ברכיבה ספורטיבית. כיוון עומס קפיץ ב-GT דורש פירוק פאנל פלסטיקה |
בלמים | 10 | צמד דיסקים מלפנים ודיסק בודד מאחור עושים עבודה מצויינת. ABS כסטנדרט פועל מצוין ולא מתערב מוקדם מדי. עצמת בלימה טובה מאוד בכל מהירות |
היגוי | 9 | מדויק ואינפורמטיבי. מעט כבד בתמרונים עירוניים אטיים מאוד במיוחד ב-GT, ומעט מעורפל בפניות מהירות מאוד. מעולה בקנה מידה קטנועי |
נוחות | 9-10 | 9 לספורט ו-10 ל-GT. שניהם מרווחים מאוד עם מושב רחב ונוח לרוכב ולמורכב. תנוחת ישיבה מצויינת בשניהם, מתאימה לרכיבות רצופות של מאות ק"מ, וההעדפה נתונה לבחירה אישית. ה-GT יותר כורסתי ומפנק ויותר מרווח, ה'ספורט' מרגיש קרבי יותר אבל נוח מאוד גם הוא |
שימושיות | 10 | תא מטען גדול בשניהם, מכיל 2 קסדות מלאות ב-GT ועוד מקום לידן, וב'ספורט' מכיל 2 קסדות בחניה בעזרת ההברקה של ה'פלקס-קייס'. בלם החניה משולב ברגלית הצד – עוד הברקה נוחה שפועלת מצוין. סבל מקורי בתוספת תשלום, כמו גם תיקי צד ושידרה – ציוד מקורי כחלק מקטלוג תוספות עשיר במיוחד |
מחוונים ואביזרים | 8 | מד מהירות אנלוגי שסוגר סקלה לפני המנוע, מד סל"ד דיגיטלי קטן ולא קריא, צג דיגיטלי עם שפע מידע ושליטה מידית שמאל – נוח לתפעול אבל היינו המצפים לשיפור בויזואליות וברושם בדור הבא. הסוויץ' פשוט מאוד ומשמש גם לפתיחת המושב. גם כאן יש ציפיה לשיפור בדור הבא.
מיגון רוח חשמלי מעולה ב-GT, וטוב מאוד ב'ספורט' עם כוונון ידני בעצירה בלבד. גם כאן היינו מצפים למגן חשמלי ברמת המחיר שלו. מערכת בטיחות מעולם הרכב ב-GT, Side View Assist – מדליקה משולש צהוב במראות במהירויות עירוניות לאזהרה מנוכחות רכב בשטח ה'מת' של המראות. פועל מצוין ומוסיף עוד נדבך בטיחותי לרכיבה. |
גימור | 9 | איכות חומרים והרכבה מצוינת, שיפור ניכר מהדור הראשון. תאי הכפפות במיוחד ב-GT עדיין לא עומדים בסטנדרט המצופה |
עיצוב | 9 | ה'ספורט' מרשים במיוחד, ה-GT יותר סטנדרטי אבל מרשים מאוד גם הוא. קוים אירופאיים ושונים מהמתחרים האסייתיים |
השאר תגובה