מיתולוגיה
שמתם לב שלמלכים אין שם משפחה? דוד, ג'ורג', חוסיין, אליזבת', פארוק… כאלה. מלך יש אחד, לכן לא צריך שם משפחה בשביל לזהות אותו. גם הטימקס הוא כזה. לא חייבים להגיד ימאהה. מספיק להגיד 'טימקס' – כולם יודעים במה מדובר. הוא היה החלוץ שפרץ את הגבול שבין עולם הקטנועים לעולם האופנועים ב-2001, ומאז כל המתחרים מנסים לזנב בו ללא הצלחה גדולה. יש חזקים ממנו, יש מפנקים ממנו, אבל אף אחד לא מצליח לייצר קומבינציה מושלמת כמוהו. קליל, ידידותי, ונעים לשימוש עירוני, משייט באוטוסטרדות כמו גדול, ומהנה מאוד גם בכבישים מפותלים ברכיבות של פאן נטו. יש לו סאונד מנוע מגניב, הוא נוח, אמין, ושימושי, אבל יותר מכל יש לו נכס שפעם היה מזוהה רק עם אופנועים, במיוחד עם האקזוטיים והיקרים שבהם – הוא מעורר חשק ועובד חזק על היצר.
סוציולוגיה
חיכינו די הרבה זמן כי התעקשנו על טימקס סדרתי. ללא שיפורים ותוספות. לא רצינו את קטנוע ההדגמות שהיה עמוס בכל טוב קטלוג השיפורים, אלא להכיר את הכלה כמו שיצאה מבית אביה. ללא ניתוחים פלסטיים יקרים, ובלי שכבות של איפור ותוספות שיער. בסוף "התפשרנו" על דגם ה'לוקסמקס' שכמו ה'איירון מקס' הוא אבולוציה לרוחב. נגיעות עיצוביות קלות וצביעות שונות יחד עם תוספת מחיר קלה (85 אלף לעומת 82 אלף לדגם הבסיסי) יוצרים תת-דגם יוקרתי וממותג. קטנוע המבחן בצביעת אפור-מעונן נראה מהוגן עד מעונב, ומתנער קצת מתדמית ה"טי-עארס" שדבקה בטימקס בערך מיום הוולדו. אצלנו אולי הלכו קצת רחוק מדי עם התדמית הזו, אבל גם בשאר העולם יש לטימקס תדמית פוחזת משהו. הוא פשוט קטנוע עם טונות של אופי. שרירי, אתלטי, מוחצן וראוותן, יפיוף וכריזמטי בטירוף. סט של תכונות שמדבר אל גברים צעירים. עם הטימקס הם לא צריכים להתענות על אופנוע ספורט בכדי לשדר לסביבה את האנרגיות שלהם. מתחת לתדמית הזו מסתתרת מכונה משובחת, ממושמעת וידידותית. מעטפת היכולות הגבוהה היא בונוס שהרוב לא מנצלים אותו, מעבר לדריפטים עירוניים קלים. גם זה שהוא יקר לא מהווה חסם לקהל היעד. ההיפך. זה רק מחזק את ה'שופוני', וממילא הרוב מוסיפים עוד שיפורים בעשרות אלפי שקלים. מעבר לציוד המקורי יש לו שוק אפטר מרקט אדיר, ובגרף של המכירות אפשר לערום את כל המתחרים אחד על הראש של השני והם בקושי מצליחים לדגדג לו את בית השחי. של הברך.
עתידולוגיה
הטימקס 530 של 2016 מלוטש יותר מאי פעם. בשדרוג הרציני של 2015 הוא קיבל מזלג קדמי הפוך, מפתח חכם אלחוטי, ולדים מלפנים, וכיום הוא גם מתאים לבעלי רשיון A1. מוּוּוּש..! – כמו שאומרות. עכשיו ימאהה בבעיה כי הטימקס הוא בבחינת 'כל המוסיף גורע', והמתחרים כבר מטפסים לו לכיוון המפשעה. קימקו הציגה את ה-AK550 שינסה בלי בושה להידחק לנישה של הטימקס עם כנראה יותר ביצועים ופחות מחיר, הב.מ.וו C650 ספורט קיבל השנה מקצה שיפורים מסיבי ועשה צעד רציני בכיוון, והונדה עם הסיטי אדוונצ'ר בטח גם תיקח ביס מהשוק של בעלי היכולת.
כבר שנים רצות שמועות על טימקס 750, אבל כשיצא ה-530 ב-2012 שיבחו רבים את הבגרות של ימאהה כיצרנית שלא התפתתה ללחץ, ושמרה על הקומפקטיות והקלילות שהם חלק בלתי נפרד מהאופי של הטימקס, וגם היתרון הגדול שלו מול המתחרים.
לפני כשנה רשמה ימאהה סימן מסחרי על השמות טימקס SX וטימקס DX, וכעת כטיזר להצגתו בתערוכת מילאנו – שחררה לרשת סרטון שמראה חלקית את הטימקס החדש. הספקולציות חוגגות, בעיקר בכיוון שימאהה יתנו מענה לצמד הב.מ.וו C650 עם גרסת טורינג לטימקס עם נפח מנוע גדול יותר, ומגה-טימקס-ספורטיבי שימוצב בין ה-C650 ספורט ל-SRV של אפריליה. יהיה מתמיה אם ה-530 הנוכחי יקבל שינוי מהותי או יוחלף לגמרי. תרנגולת כזו לא ממהרים לשחוט. ההערכה שלנו היא שתהיה כאן מתיחת מותג, והטימקס כבר לא יהיה רק מלך, אלא משפחת מלוכה בפני עצמה.
כלי מדהים בפני עצמו. הסטראוטיפ המאוד ברור שיצא לרוכבים עליו בארץ (ברוב המקרים הוא גם די נכון) יחד עם תג מחיר מוגזם לחלוטין שמתקרב לכלים עם פי 2 ויותר כוח מורידים כל חשק להתקרב אליו בכלל