שוק הקטנועים מאופיין בשמרנות מסורתית, ומובילי המכירות הם אותם דגמים של המותגים הטייוואנים הוותיקים והמוכרים. בבחינה מעמיקה יותר של נתוני המכירות רואים התחזקות משמעותית של קטגוריית ה-300 סמ"ק, למרות ביטוח החובה היקר יותר בכ-30% יחסית ל-250 סמ"ק. גם קטגוריית התל"ג (תלת-גלגליים) מתבססת עם כמות מכירות יפה, הן של הימאהה טריסיטי הקומפקטי, והן של הפיאג'ו MP3-300 היקר כפליים.
מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים בבלימה היא כבר לא דבר נדיר, נמצאת כסטנדרט ברוב המוחלט של הקטנועים מעל 300 סמ"ק, וגם מחלחלת מטה אל קטגוריות הנפח הקטנות והזולות יותר – מגמה שתלך ותתחזק במהלך 2017 עם כניסתם של דגמים חדשים כמו פיאג'ו מדלי, ושדרוג דגמים ותיקים כמו סאן יאנג ג'וירייד 200.
עובדה:
» קימקו מובי הוא הקטנוע הנמכר ביותר בישראל עם 1536 מסירות, ולוקח נתח של 9% משוק הדו"ג כולו «
» אחריו סאן יאנג ג'וירייד 125 עם 1102 מסירות, סאן יאנג ג'וימקס 250 עם 970, וקימקו דאונטאון 350 עם 635 «
» ב-2016 נמסרו בארץ 12,008 קטנועים, 482 יותר מ-2015 – עליה של 4% «
» ב-2016 נמסרו בארץ 5106 אופנועים, 1087 יותר מאשר ב-2015 – עליה של 27% «
» קטנועי ה-125 אחראים ל-49% מהמכירות. אחריהם ה-250 עם 24%, וקטנועי ה-300 עם 12% «
» ב-2016 נמכרו 13% יותר קטנועי 125, 4% יותר 250, ו-17% יותר קטנועי 300 – לעומת 2015 «
» הקטנוע היקר ביותר הוא ב.מ.וו C650GT. במחיר שלו (90,000₪) אפשר לקנות 10 קטנועי דיאלים ארומה «
עשרת הקטנועים הנמכרים ביותר:
12,008 קטנועים מכ-70 דגמים שונים נמכרו ב-2016, מתוכם עשרת הקטנועים הנמכרים ביותר אחראים לכ-60% מכלל המכירות. את הטבלה מוביל בפער גדול קימקו מובי הוותיק, ואחריו סאן יאנג ג'וירייד 125 וג'וימקס 250. קימקו דאונטאון 350 מתברג לחמישיה הראשונה ומחזק את מעמדו כקטנוע מוצלח מאוד שנותן תמורה מצוינת למחירו. פיאג'ו איקסאבו הוותיק סוגר את החמישיה הראשונה למרות ירידה קרוב לעשרים אחוזים במכירות, שרובה כנראה תוצאה של קניבליזם מבית – על ידי הדאונטאון 250.
העשיריה השניה:
קטנועי 125 סמ"ק (5925 כלים נמכרו ב-2016)
קטגוריית ה-125 שולטת כצפוי וכראוי בכ-50% משוק הקטנועים כולו. מעל 30 דגמים שונים ממלאים את הקטגוריה בטווחי מחיר של 9000 עד 48 אלף שקלים.
את קבוצת הקטנועים הזולים – עד 15,000₪ – (18 דגמים ומכירות של 2778 כלים) מוביל קימקו מובי המיתולוגי והמיושן, שביסס עם השנים את מעמדו כקטנוע המשלוחים האולטימטיבי. אחריו בהפרש עצום דיאלים ביבון השובב שמשווק כיום בעיקר לשוק משלוחי המזון (פיצה האט בעיקר), ושני קטנועי העבודה הייעודיים למשלוחים של סאן יאנג – קומביז ו-X-PRO.
את קבוצת הביניים – בין 15 ל-20,000₪ – (9 דגמים, 2763 כלים) מוביל כרגיל סאן יאנג ג'וירייד הוותיק והפופולרי עם מעל אלף כלים, ואחריו עם יותר מ-500 – מתייצב ימאהה טריסיטי שהיתרון הבטיחותי שלו מסתבר כמוצלח ומשכנע גם בגזרת המכירות.
בקבוצה היקרה של מעל 20,000₪ יש בסך הכל 4 דגמים ו-384 כלים שנמכרו ב-2016, כשלרובם המכריע אחראים סאן יאנג ג'וימקס 125ABS, וימאהה איקסמקס. וספה פרימוורה ABS מכרה השנה 40 קטנועים אחרי הוזלה גדולה במחיר, והשנה תתפוס את מקומה וספה ספרינט עם קמפיין שיווקי מושקע במטרה לתפוס נתח שוק משמעותי יותר.
200 סמ"ק (540 כלים נמכרו)
בקטגוריית הביניים בין ה-125 ל-250 נמצא בבדידות מזהרת סאן יאנג ג'וירייד הוותיק, עם מכירות של 479 כלים, ירידה של 25% לעומת 2015. לצידו נמכרו 61 יחידות של סימפוני 200, שנגרע השנה מאתר היבואן.
קטנועי 250 סמ"ק (2867 כלים נמכרו)
קטגוריית הביניים הישנה עדיין פורחת אצלנו "בזכות" מדרגת הביטוח היקרה של מעל 250, ומונה 9 דגמים – מהם שלושה 'ישראלים' (ג'ידינק ודאונטאון של קימקו, והג'וימקס של סאן יאנג) שמיוצרים בנפח הזה במיוחד עבור השוק המעוות ביטוחית שלנו. אליהם מצטרף פיאג'ו איקסאבו הוותיק שאינו משווק באיטליה מולדתו זו השנה החמישית.
אל הרביעיה הזו מצטרפים ימאהה איקסמקס ודיאלים S3, ועוד שלושה דגמים עם כמות מכירות זניחה.
הצמיחה של הקטגוריה המזדקנת הזו עומדת על 4% בלבד, לעומת צמיחה של 17% בקטגוריית הביניים החדשה של 300 סמ"ק שעליה נמנים קטנועים חדישים ומתקדמים יותר.
קטנועי 300 סמ"ק (1492 כלים נמכרו)
קטגוריית הביניים החדשה מתבססת בשוק המקומי שלנו למרות מדרגת הביטוח הגבוהה ממנה הם סובלים ללא צדק, ולמרות דגמי 250 אטרקטיביים וזולים יותר לרכישה ולביטוח. קטנועי ה-300 המודרניים מצויידים ברובם המכריע ב-ABS ובמנועים מהדור האחרון – חזקים וחסכוניים. הקטגוריה הזו מראה צמיחה יפה של 17% במכירות לעומת 2015, והמגמה הזו צפויה להימשך ולהתחזק על חשבון קטגוריית ה-250.
קטנועי 400 סמ"ק (392 כלים נמכרו)
את קטגוריית הביניים הגבוהה מוביל ימאהה איקסמקס 400 – האח הקטן והזול של הטימקס המיתולוגי. אחריו סאן יאנג מקסים 400 האפרורי, סוזוקי בורגמן המתיישן שיוחלף השנה בדגם חדש לגמרי, ובסוף הונדה SW-T האיכותי והיקר – דגם שנמצא כנראה בסוף דרכו וממשיך להיות מיוצר ללא שינוי.
קטנועים מעל 400 סמ"ק (695 כלים נמכרו)
בקטגוריית הנפח הגבוהה נמצאים כלי הפרמיום היקרים, ומוביל אותה כרגיל ימאהה טימקס 530 עם מכירות של 446 כלים, ירידה של כ-20% לעומת 2015 – כנראה בגלל שהלקוחות ממתינים לדגם החדש שהוצג בסוף השנה ויגיע אלינו במהלך השנה הנוכחית. אחריו נמצא סאן יאנג מקסים 600 שעולה כמחצית ממנו עם 80 כלים שנמכרו, ופיאג'ו MP3-500 עם 65 כלים שנמכרו. כל השאר מכרו עשרות בודדות ומטה.
*נתוני המכירות מתוך דו"ח תוצרים של לשכת המסחר
**המחירים מתוך אתרי היבואנים
השאר תגובה