"קוריאני זה יפני עם דם מרוקאי" – כך הסביר לי פעם קצין רכב של חברה גדולה, שחלק גדול מצי הרכב שלה הוא מתוצרת יונדאי וקיה הקוריאניות. "יש להם את היסודיות והשאיפה למצוינות של היפנים, אבל יש להם גם דם חם שדוחף אותם מהר קדימה". תעשיית הרכב של דרום קוריאה נמצאת בתנופה עצומה בשנים האחרונות. המכוניות שמגיעות משם פופולריות מאוד בעולם וגם אצלנו, והפער הטכנולוגי והאיכותי בינן לבין התוצרת היפנית כמעט ונמחק לגמרי. תהליך דומה עובר על היצרן הדו-גלגלי הגדול בקוריאה – דיאלים.
דיאלים (הגיה נכונה – דֵיילים כמו Day) הוא קונצרן קוריאני ענק שהאגף המוטורי שלו מייצר קטנועים מאז 1978. במשך שנים יצרו בדיאלים קטנועים פשוטים שהתבססו על דגמי הונדה ישנים, בדיוק כמו קימקו וסאן-יאנג הטייוואניות המוכרות לנו. כיום מייצרת דיאלים-מוטור קטנועים ואופנועים בנפחי מנוע של עד 250 סמ"ק מפיתוח עצמאי, במפעל גדול ומודרני בעל כושר ייצור של 300 אלף יחידות בשנה. לארץ מיובאים דגמי דיאלים על ידי חברת אלבר, המוכרת מעסקי הרכב והליסינג.
קטנוע הדיאלים הראשון שעומד כאן היום למבחן הוא ה-S1; קטנוע 125 בסיסי, מקורר אוויר ושמן, שנושא תג מחיר של 13,840 ש"ח 'על הכביש'. המתחרים של ה-S1 הם אותם קטנועים בסיסיים ששישה מהם נבחנו כאן אצלנו לפני כשנה, כשהעיקרי מביניהם הוא הקימקו מובי הוותיק שמוביל את המכירות של הקטגוריה הזו.
עיצוב
במבט ראשון ה-S1 נראה כמו עוד אחד מאלפי קטנועי העדר המציפים את רחובות הכרך. ברמזור הוא אינו מושך מבט שני ונטמע היטב בנוף העירוני. במבט בוחן אפשר לשים לב לפרופורציה הנכונה בין הזנב לחזית, וכן לזהות כמה קווים שמזכירים לנו קטנועים אחרים. פאנל הצד והזנב מזכירים את הג'וימקס החדש, המושב עם המשענת למורכב יחד עם המדרס השטוח דומים לאלה של הקימקו ניו-דינק, ואילו עיצוב החזית והפנס הקדמי יוצרים פרונט שמזכיר משהו את הדילן של הונדה. הגלגלים הם בקוטר "13, ויחד עם הצמיגים השמנמנים מתקבל מראה כללי מכובד ונאה.
במקביל ל-S1 נמכר ה-B-Bone בעל העיצוב יוצא הדופן, שחולק איתו את מכלולי ההינע והמתלים. בחנו את השניים במקביל, ובכל מה שקשור למנוע ולהתנהגות הכביש – הם זהים כמעט לגמרי. על הקונספט והייחוד של ה-B-Bone תוכלו לקרוא בסקירה נפרדת שתעלה לאתר בקרוב.
מנוע ותמסורת
המנוע כאמור בנפח 125 סמ"ק, והוא מוזרק ומקורר אוויר ושמן. שמן המנוע מוזרם דרך רדיאטור קטן שממוקם בחזית ואחראי על צינונו. הקונספט של קירור אוויר/שמן מוכר לנו מכמה קטנועים בעבר, הנפוץ מביניהם היה הקימקו הרואיזם 150 שביסס לעצמו מוניטין של אמינות מכנית יוצאת דופן. ההתנעה חשמלית כמובן, והמנוע פועם חרישית בסל"ד סרק. עם היציאה לדרך אנו שמים לב לכך שמהלך המצערת ארוך מאוד, ותחילת תנועה דורשת סיבוב משמעותי של פרק כף היד. התמסורת מחברת את המנוע לגלגל בסל"ד מעט גבוה, אבל בצורה חלקה ומדויקת. כדי לקבל זינוק חזק יש צורך במשיכת המצערת עד הסוף, רק אז המנוע מספק את מלוא הכוח ומזנק היטב. רעש המנוע נשמע צרוד וחזק במצב הזה. במהלך הנסיעה התמסורת פועלת בצורה לינארית ודי עצלה, ודורשת משיכת מצערת ארוכה עד העצר כדי לקבל זינוק חזק או תאוצת ביניים סבירה. בכביש המהיר ניתן לשחרר קצת את הגז ולשייט בנינוחות בין 90 ל-100 קמ"ש. המהירות המרבית עומדת על כ-110 קמ"ש, מה שמאפשר תנועה סבירה בהחלט לטווח בינעירוני קצר. גם בעיר כוח המנוע מספק, אבל מה שמעיק מעט הוא אותו מהלך מצערת ארוך שמחייב עבודה קשה יותר מהמקובל ביד ימין.
שלדה ומתלים
מלפנים נשען ה-S1 על מזלג טלסקופי שגרתי, ומאחור על בולם צידי יחיד. הכיול של הבולמים הוא על הצד הקשיח יותר, כשהמתלה הקדמי סובל משיכוך החזרה מהיר מדי, מה שגורם לעתים לקפצוצים קלים. אין לזה משמעות בהתנהגות הכללית של ה-S1, כפי שנראה בהמשך, אבל זה גורע מעט מנוחות ונינוחות הרכיבה. הבולם האחורי היחיד עושה עבודה סבירה גם כשהקטנוע מועמס בנוסע נוסף. המתלים אם כן הם ברמה בינונית למדי, לכן הופתענו מאוד מהשורה התחתונה שמספק השילוב של משולש המתלים-שלדה-היגוי. לשורה התחתונה הזו קוראים "התנהגות כביש", וכאן ממש גילינו פנינה. התנהגות הכביש של הדיאלים S1 היא פשוט מופתית ומצויינת. במהלך המבחן אנו עוצרים מדי פעם ורושמים הערות על דף נייר. עיון בדפים האלה בעת כתיבת המבחן מעלה את ההערות הבאות: "אחיזת הכביש מצוינת; כושר הפנייה מצוין; התנהגות כביש שמזכירה את ההונדה דילן; שלדה מוצקה שעומדת בקלות בכל עומס; לא מתרגש מפניות מהירות במחלפים; ההיגוי זריז ויציב, עם רגש ופידבק טובים מאוד; עבודת המתלים משתפרת ככל שגובר העומס". גם הרכבה של נוסע נוסף לא גורעת משמעותית מהתנהגות הכביש, והמשקל הנוסף מאחור כמעט ואינו משפיע על ההיגוי.
בסיום המבחן, בדרך הביתה, החלטנו לקחת את ה-S1 וה-B-Bone למגרש אימונים בו רכבנו בעבר על הרבה קטנועים אחרים. רכיבה במקום הזה נותנת לנו אינדיקציה מידית ואובייקטיבית על התנהגות הכביש של הקטנועים. הספיקו לנו כמה הקפות כדי לחזק את ההתרשמות מיומיים של מבחן. צמיגי ה'סוואלו' מפתיעים עם אחיזה מעולה גם כשהאספלט אינו משובח או בשיפוע אופטימלי, ההיגוי הזריז מאפשר פניות הדוקות 'על הקשקש', והשלדה והמתלים תומכים ומספקים בטחון להגיע בכל פניה עד הרגליות, בלי שום נענוע או מחאה.
מערכת הבלימה משולבת, ומשיכה של הידית השמאלית מוסיפה לבלם האחורי גם חלק מעצמת הבלימה של הבלם הקדמי. עם דיסקים בשני הצדדים, ועם גלגלי "13 שעטופים בצמיגים אוחזים, מתקבלת בלימה בטוחה ומצוינת גם בשימוש בידית המשולבת בלבד, ובמיוחד כשלוחצים את שני המנופים יחדיו. יש מספיק רגש כדי לבלום חזק מבלי להגיע לנעילת גלגל מפתיעה, והנקודה היחידה שהפריעה לנו בסעיף הזה היא המרחק הגדול של הידיות מהכידון. צריך כף יד גדולה כדי לרכב בנוחות עם שתי אצבעות על מנופי הבלימה.
נוחות ושימושיות
המושב של ה-S1 מדורג ומרווח למדי. הריפוד קשיח במידה, הנוחות טובה ואין שקיעה או מועקה גם אחרי יותר משעה של רכיבה רצופה. תנוחת הרכיבה טובה ומרווחת למדי. הישיבה הזקופה לא מאלצת כיפוף ברכיים מוגזם, ויש מספיק מקום גם לארוכי גפיים. לטובת המורכב יש רגליות נשלפות נוחות ויעילות, ומשענת גב קטנה ותומכת, כך שקיים כושר הרכבה מעשי ונוח למדי. בסעיף הנוחות יש גם צד פחות חיובי שנובע מכיול המתלים הקשיח. ספיגת המהמורות טובה לכשעצמה, אבל הסינון של הרוכב ממה שקורה שם למטה כמעט ולא קיים. יום אחד של המבחן הוקדש לרכיבה ארוכה של מעל מאתיים ק"מ בכבישים בינעירוניים, בחלקם כבישי רכיבה מפותלים. ה-S1 עמד בכבוד במשימה שמתאימה במהותה לדו"ג גדולים הרבה יותר, ולא אילץ אותנו לעצירות יזומות לצורך מנוחה או מתיחת איברים.
תא המטען תחת המושב מואר ויכול להכיל בקלות קסדה מלאה, אך זו תתפוס שם את כל המקום. מאחור יש סבל מקורי שמתאים להתקנה של ארגז קטן ומלפנים תא כפפות קטן וננעל. מדרס הרגליים שטוח, רחב ושימושי מאוד, ומעליו יש וו תליה קטן ופתוח. וו תליה נשמע כמו פריט שולי, אבל יש לו משמעות גדולה לכושר נשיאת חפצים על הקטנוע, וכאן הוו הזה די מאכזב. הוא קטן ופתוח, כך שכושר הנשיאה שלו די מוגבל, ואם נרצה לתלות שם תיק גב למשל, כזה עם רצועת אחיזה עבה, זה לא ממש יסתדר.
מחוונים
לוח המחוונים של ה-S1 מורכב ממד מהירות אנלוגי גדול וקריא ותחתיו צג דיגיטלי קטן שכולל מד דלק, שעון זמן ומד מרחק מתאפס. בצידי הלוח נמצאות נוריות החיווי של התאורה והאיתות, ואלה האחרונות כמעט ואינן נראות באור יום. האיתות אינו מלווה בתקתוק, כך שאם שכחנו לבטל אותו אחרי הפנייה הוא ימשיך להבהב מבלי ליידע אותנו על כך, וזה עלול להטעות ולבלבל את הנהגים מסביב. איתות חירום של ארבעת הווינקרים מופעל בלחיצת כפתור, והוא פעיל גם כשהמפתח מחוץ לסוויץ'. צריך רק לשים לב שלא להפעיל אותו במקביל לאיתות הרגיל כי אז המערכת מתבלבלת ומהבהבת בצורה עמומה ולא סדירה. מראות הכידון מעט קטנות לטעמנו, אבל הן יעילות ושדה הראיה בהן טוב מאוד. יחידת התאורה הראשית עושה עבודה טובה וכוללת גם מפסק אורות מיותר, לאור העובדה שכל דו"ג חייב באור דולק כל הזמן. היה נחמד לקבל במקומו מתג הבהוב לאור הגבוה, שאינו קיים כאן.
גימור; דלק; טיפולים
הפלסטיקה של הדיאלים S1 מרגישה איכותית וההרכבה שלה טובה מאוד. הקטנוע מרגיש מוצק ומהודק, ולא שמענו אפילו קרקוש אחד של מחאה למרות שאתגרנו אותו עם כל מפגעי האספלט העירוני, כולל גם רכיבה קצרה על דרך עפר משובשת. פתח התדלוק ממוקם בחזית משמאל, מעל מדרס הרגליים. המכסה שלו נע על ציר, אך מחייב את שליפת המפתח לצורך פתיחתו. צריכת הדלק בתנאי המבחן הקשים עמדה על 27.5 ק"מ לליטר, ויחד עם תכולת מיכל של 9.5 ליטר – מתקבל טווח רכיבה מכובד של מעל 250 ק"מ. המרווח בין הטיפולים עומד על ארבעת אלפים ק"מ.
סיכום
דיאלים S1 נכנס לשוק צפוף, קשה ותובעני של קטנועי העבודה הקטנים. השוק הזה נשלט כבר שנים על ידי שני יבואנים גדולים שמשווקים מותגים ותיקים ומוכרים. הלקוח האופייני של הקטנועים האלה הוא שמרן, והפרמטרים החשובים לו הם לאו דווקא אלה המביאים קטנוע לנצח במבחן דרכים, אלא נותנים משקל גדול יותר לשיקולים הכלכליים של עלויות אחזקה זולות, זמינות של חלפים ומוסכים, וכמובן למוניטין של אמינות וסחירות טובה.
הדיאלים S1 מביא איתו נדוניה יפה שמדברת בשפה המוכרת ללקוח הישראלי. את מבחן הדרכים הוא צולח בכבוד עם ציונים גבוהים בסעיפים הדינמיים החשובים, וחבילת הנוחות והשימושיות שלו גם היא טובה מאוד. מרווחי הטיפולים שלו דומים לאלה של המתחרים הישירים, והיבואן מבטיח, לדבריו, מחירים הוגנים לטיפולים וחלפים. צריכת הדלק טובה מאוד, והמחיר מכוון ישירות ללב הקטגוריה עם פחות מ-14 אלף שקל על הכביש. היבואן נותן אחריות לשנתיים ללא הגבלת ק"מ ומציע מגוון אפשרויות תשלום ופריסת מוסכים, תמיכה ושירות ארצית. הדיאלים S1 נותן תמורה גבוהה למחירו, ואם הוא אכן יוכיח אמינות טובה לאורך זמן – הוא בהחלט יכול לחולל מהפך בשוק הקטנועים הקטנים ולתפוס נתח נכבד מעוגת המכירות.
טבלת ציונים
סעיף | ציון (1-10) | |
---|---|---|
מנוע | 7 | תפוקת כוח טובה, מהלך מצערת ארוך מדי, רועש במאמץ |
תמסורת | 6 | שילוב חלק, אופי פעולה עצל מחייב הרבה גז כדי לזנק או לעקוף |
בלמים | 9 | מערכת משולבת שעושה עבודה טובה מאוד, צמיגים מקוריים מצוינים |
עיצוב | 7 | נאה והרמוני, אבל חסר ייחוד |
מחוונים | 8 | מד מהירות קריא, וצג דיגיטלי עם מידע חיוני. נוריות חיווי כמעט לא נראות באור יום |
היגוי | 9 | היגוי זריז וגם יציב, התנהגות כביש מצוינת ובטוחה |
מתלים | 7 | קשים ופוגמים בנוחות, אבל תומכים היטב את הקטנוע |
נוחות | 7 | המושב נוח ותנוחת הרכיבה טובה ומרווחת, המתלים הקשים מעבירים חבטות לרוכב |
שימושיות | 9 | קסדה מלאה נכנסת תחת המושב, סבל מקורי, תא קטן ננעל, מדרס שטוח ורחב, וו תליה קטן מדי |
גימור | 8 | מרגיש מוצק ואיכותי |
מפרט טכני
סעיף | נתון |
---|---|
תצורת מנוע | צילינדר יחיד, 124.9 סמ"ק, 4 שסתומים, SOHC, קירור אוויר/שמן |
הזנת דלק | הזרקת דלק |
הספק | – |
מומנט | – |
קוטר קדח, מהלך בוכנה | 56.0, 50.7 מ"מ |
הילוכים | תמסורת וריאטור |
שלדה | צינרות פלדה |
מתלה קדמי | מזלג טלסקופי |
מתלה אחורי | זרוע עם בולם יחיד |
צמיגים | קדמי: 120/70-13; אחוריL 130/60-13 |
בלמים | קדמי: דיסק; אחורי: דיסק |
מיכל דלק | 9.6 ל' |
אורך כולל | 1,965 מ"מ |
בסיס גלגלים | 1,350 מ"מ |
גובה מושב | 770 מ"מ |
משקל יבש | 127 ק"ג |
תצרוכת דלק מדודה | 27.5 ק"מ/ל' |
מחיר | 13,840 ש"ח |
השאר תגובה