יוסאנג ביבר 125 – מבחן דרכים

יוסאנג ביבר 125 הוא קטנוע פשוט ולא מתיימר, מיועד לתעבורה עירונית בסיסית ולעבודות שליחויות למיניהן, ואת הייעוד הזה הוא ימלא בצורה יעילה מאוד ובעלויות זולות

ראשי|פוסטים|מגזין|יוסאנג ביבר 125 – מבחן דרכים
By | 2017-07-23T07:36:03+00:00 04/07/2014|מגזין|סגור לתגובות על יוסאנג ביבר 125 – מבחן דרכים

קטנועי ה-125 הפשוטים הם הבסיס לכל תעשיית הרכב הדו-גלגלי. מיליונים מהם נמכרים בכל העולם, ממדינות עולם שלישי בהם הם משמשים כפתרון לתחבורה זולה, ועד לארצות מפותחות בהן מפלחים איתם בקלות את התנועה הצפופה וחונים בכל פינה. המחיר שלהם זול לרכישה והם פשוטים מאוד לייצור, כך שחוץ מהחברות הגדולות, יש בעולם עוד עשרות אם לא מאות יצרנים של קטנועים כאלה.

יוסאנג?

יוסאנג הוא אחד הקונצרנים הגדולים והוותיקים בדרום קוריאה. שווי החברה מעל שמונה מיליארד דולר, והם מתעסקים בהרבה תחומים של תעשיה ומסחר. כיום אף אחד מהתחומים האלה אינו כולל אופנועים.

האופנועים, הקטנועים והטרקטורונים שנושאים את השם "יוסאנג" מיוצרים על ידי חברת S&T Motors שהיתה בעבר חטיבה בתוך הקונצרן הגדול. S&T Motors הם בעלי הזכויות למותג המוטורי יוסאנג, אבל מסיבות שונות הם מוכרים את המוצרים שלהם גם תחת הרבה שמות אחרים.

אופנועי וקטנועי יוסאנג יובאו ארצה לראשונה ב-2006 על ידי חברת 'מבט קדימה'. קטנועי ה-MS3 היו אמורים להיות להיטי מכירות, אבל סבלו מבעיות אמינות קשות שהיבואן התקשה להתמודד איתן, וגרמו להרס המוניטין של המותג כולו, ולבסוף להפסקת היבוא לארץ.

ב-2012 חודש היבוא של יוסאנג לארץ על ידי יבואן חדש שנקרא אשל-אופנועים. מלאי הקטנועים מ-2009 ששכבו במחסנים נמכר במחירים אטרקטיביים, וכעת מגיעים אלינו דגמי 2013. הסנונית הראשונה היא יותר פשוש מסנונית – הביבר 125. קטנוע פשוט ובסיסי שמזכיר את הסניאנג דיוק והקימקו ג'וקי ששלטו בשוק קטנועי העבודה הפשוטים עד לפני מספר שנים.

את נראית לי מוכרת…

הזכרנו את סאן יאנג וקימקו, אז לא נקפח גם את הונדה. להונדה אין קשר ישיר ליוסאנג או לביבר הקטן, אבל קשר עקיף לכל הנ"ל – יש לה ועוד איך. הביבר הקטן דומה מאוד לדיוק ולג'וקי, ומסתבר שהדמיון הוא לא רק חיצוני. על פי אנשי היבואן, כל יחידת ההנעה של היוסאנג ביבר נרכשת בשלמותה מסאן יאנג, ויש לכך שתי משמעויות עיקריות; האחת היא האמינות המוכחת של אותה יחידת הנעה, והשניה היא שכל מוסך מכיר ויודע איך לטפל בה, וגם החלפים הנפוצים בשוק יכולים להתאים לקטנועי הביבר החדשים. אז איפה הונדה משתרבבת לסיפור הזה? ובכן – אותו קלאסיק דיוק ודומיו מבוססים למעשה על הונדה ליד ישן, קטנוע שתוכנן ויוצר על ידי הונדה ואחר כך נמכרו זכויות הייצור שלו ליצרנים אחרים כמו סאן יאנג וקימקו.

זה הביבר שלך?

Beaver באנגלית הוא בונה. מכרסם גדול ושעיר בעל קרומי שחיה ברגליו שהכשרון הגדול שלו הוא לכרסם גזעי עצים ולבנות מהם סכרים בנחלים בהם הוא חי. בסלנג לעומת זאת, יש באנגלית למילה Beaver משמעות קצת אחרת. המילה הזו משמשת לתיאור איזור מסוים ושעיר בגופה של אישה. לא, לא הראש, למי שבכל זאת לא הבין.

כשיוסאנג החלו בשיווק של ה- Beaver שלהם בארצות הברית, השם שלו גרר הרבה תגובות LOL בפורומים. "אני אקנה לאישתי אחד כזה, רק כדי לשאול את החבר'ה אם בא להם סיבוב על הביבר שלה" כתב אחד המגיבים, ואחר הציע ליוסאנג סיסמת פרסום בנוסח: "ה- Beaverשלנו יתן לכם שנים רבות של הנאה". קטנוענית אחת התלוננה שהיא לא מצליחה לדחוס קסדה מלאה לביבר שלה, ומוושינגטון כתב מישהו שאצלם זה לא חוקי לשלם על Beaver או לרכב עליו ברחוב. למען האיזון נציין שגם הגרנד-דינק של קימקו לא יצא נקי שם. 'דינקי' בסלנג שלהם פירושו איבר גברי קטן במיוחד…

שנצא לעיר?

הביבר הוא קטנוע עירוני קטנטן שמיועד בעיקר לצרכי עבודה ותעבורה בסיסית. עם 8 כ"ס וגלגלי 10 אינץ' אין מה לצפות לביצועים מרנינים במיוחד, וגם אין מצב שהוא יעורר בנו את החשק לצאת מוקדם בשבת בבוקר לסשן השחזת רגליות בהרי ירושלים או השומרון. כן יש מצב שנשתמש בו הרבה במשך היום לכל משימה של סידורים או קניות בעיר הצפופה. הביבר הקטן משתחל בפקקים כאילו הם אינם קיימים, וקוטר הסיבוב שלו קרוב בקוטרו לזה של פקק של בקבוק שתיה קטן. הוא כל קטן שאפשר לחנות אותו בכל פינה, ואם עלינו איתו בעוונותינו על איזו מדרכה, הוא לא רק קטן אלא גם חרישי. הוא לא יעיר שום תינוק בעגלה, וגם לא יפחיד אף זקנה עם הליכון.

אפשר גם להסתדר איתו בנתיבי איילון למשל, אבל רק בשעות העומס. כשהפקק משתחרר והמכוניות עוברות את ה-80 קמ"ש, הביבר נשאר מאחור ומרגיש כמו עלה נידף ברוח התנועה החולפת. המהירות המרבית שלו היא קצת מעל 100 על השעון כשיש ישורת ארוכה בירידה, וגם אז ה-GPS לא מראה יותר מ-90 קמ"ש אמיתיים. הוא זריז במפתיע בזינוקים, ואפילו סוחב יפה עד כ-70 קמ"ש. מעבר לזה זה כבר עניין של תשתית וזמן ארוכים. בלם הדיסק הקדמי עושה עבודה לא רעה כל עוד הצמיג הקטנטן מסכים לספק אחיזה. התוף האחורי בקושי עושה גם את זה, ומרגיש ספוגי וחלוש. ההיגוי המאוד זריז לא מספק שום פידבק מהכביש, ולנו גם לא היתה החוצפה לבקש דבר כזה. המתלים הרכים עושים עבודה מצויינת בספיגת מפגעי תשתית קטנים, אבל קורסים בסגירת מהלך כשנתקלים בשיבושים אלימים יותר. הנוחות טובה ברכיבות עירוניות קצרות, אבל תנוחת הרכיבה קצת צפופה לרוכבים בגודל מלא שייאלצו לפסק רגליים כדי לא להיתקל בכידון בצידודים חדים.

ביבר קטן ומאומן

תחת המושב של הביבר יש מקום לקסדת שלושה רבעים, אבל קסדה מלאה לא תצליח להידחק לשם, אולי הקטנות מביניהן. פתיחת המושב נעשית מהדופן האחורית על ידי המפתח או חשמלית ממתג האורות, ואז אין צורך לדומם מנוע. נוח ויעיל. יש סבל מקורי שמוכן להתקנת ארגז, ומדרס שטוח ושימושי עם וו תליה קטן ופתוח שממוקם בצד האחורי של המדרס, ולא נוח לשימוש מסיבי. ממול קיים בורג שכנראה אפשר להתקין עליו וו נוסף. לוו הזה שכבר מזמן נעדר מקטנועים גדולים ויוקרתיים יותר, יש חשיבות גדולה כשמדובר בקטנוע עבודה שטוח מדרס. אפשר לעגן עליו כמות לא הגיונית בעליל של שקיות למשל, ואז הקטנוע הופך בעצם למעין טנדר קטן. גם מבחינה דינמית עדיף למקם מטען כבד נמוך ובין הגלגלים, מאשר בארגז שממוקם גבוה ומאחורי הגלגל האחורי.

לוח המחוונים בסיסי ופשוט. יש מד מרחק מכני, מדי מהירות ודלק אנלוגיים וברורים, נוריות חיווי לאור גבוה ומאותתים, ו…זהו. מעבר לזה יש כפתור להפעלת ארבעת המאותתים יחדיו, פס לדים לאור בלם שמובנה בסבל, וקיק-סטרט לשעת חירום במידה ויש בעיה עם המצבר. לטובת המורכב יש משטחים קטנים לרגליים וידיות אחיזה, ודי במפתיע ההרכבה על הביבר דווקא די נוחה ומאוזנת, למרות הממדים הזעירים של הקטנוע.

הפלסטיקה וההרכבה באיכות טובה, והגימור בסדר גמור בסך הכל, למעט שתיים-שלוש נקודות שהפריעו לנו. שטיח הגומי של מדרס הרגליים בקטנוע המבחן לא היה מחובר כמו שצריך ונטה להשתחרר, והמראות שציר הכיוון שלהן נמצא על הכידון יצאו מכיוון עם כל נגיעה. הנקודה השלישית היא רגלית הצד שהורדתה לא מדוממת את המנוע. זה טוב אולי לשליח שעולה ויורד כל שניה מהקטנוע, אבל יש בזה סיכון שכל נגיעה במצערת כשאין רוכב באוכף, תגרום לקטנוע לזוז וליפול, או חמור מזה – לפגוע במישהו.

כמה?

מיכל הדלק של הביבר מכיל קצת פחות משבעה ליטר, וצריכת הדלק במבחן עמדה על 27.5 ק"מ/ליטר עם מצערת פתוחה לרווחה רוב הזמן. טווח הנסיעה הריאלי בין תדלוקים יהיה אם כך בסביבות ה-170 ק"מ, ויותר מזה עם יד קצת יותר עדינה על המצערת. מקובל וסביר. עם תג מחיר של 9900 שקל, הביבר הוא כנראה קטנוע ה-125 הזול ביותר בארץ.

למה?

יוסאנג ביבר 125 הוא קטנוע פשוט ולא מתיימר. הוא מיועד לתעבורה עירונית בסיסית ולעבודות שליחויות למיניהן, ואת הייעוד הזה הוא ימלא מן הסתם בצורה יעילה מאוד ובעלויות זולות. החבילה שהוא מספק אמנם קטנה, אבל לגמרי סגורה על עצמה, והתמורה שהוא נותן למחיר טובה מאוד.