כמו במתכון המפורסם: "קודם כל תירגעי!" – צריך להבין שבכל רכישה של רכב משומש יש אלמנט של הימור. ככל שנהיה שיטתיים יותר ויסודיים יותר בחיפוש – כך נמזער את הסיכוי ליפול על נבלה שתמרר את חיינו ואת כיסנו. הגישה הנכונה היא להתייחס לכך כאל פרוייקט כלכלי שדורש השקעת אנרגיה ועבודה.
שלב ראשון:
- הרצוי: הגדרת הצרכים שלנו ואופי השימוש ==> מכאן נחליט על איזה נפח מנוע הולכים, איזה סוג (מנהלים, ספורטיבי, עבודה וכו') ומהם הפרמטרים החשובים לנו ביותר, לדוגמה: מדרס שטוח, דגם ותיק ומוכח, התנהגות כביש טובה במיוחד, סחירות וכו'.
- המצוי: דרגת הרשיון והתקציב. ==> דרגת הרשיון תגדיר לנו את הרף העליון של נפח המנוע. את התקציב נחלק לשלושה חלקים:
1. עיון במחשבון הביטוח יגדיר לנו את הסכום שנשאיר בצד לביטוח החובה וצד ג'.
2. ציוד מגן הכרחי: סכום מינימלי של 1-1.5K ש'ח לטובת קסדה/ות, מעיל, כפפות ושרשרת נעילה.
3. הסכום שנשאר לנו נטו לרכישת הקטנוע .
- איסוף מידע והמלצות: בהתאם לרמת הידע שלנו וההתמצאות בשוק – נעלה שאלות בפורומים הרלוונטיים ונקרא מבחני דרכים. בקטנופדיה תמצאו דפי מידע על כל הקטנועים הרלוונטיים, וקישורים למבחני דרכים באתר וברשת. מנוע החיפוש ימקד אתכם בכיוון הרצוי.
- בשלב הזה אנחנו כבר מתחילים לקבל תמונה כללית של השוק וזה הזמן לעיין במחירונים ולעשות חיפוש בלוחות המשומשים – מומלץ בתור התחלה לעשות חתך של מחיר ושנתון כדי להתחיל ולמקד את תמונת המצב וההיצע. טיפ: תמיד להכניס במנוע החיפוש גם מחיר מינימום כדי לסנן סינון ראשוני את כל אלה שאינם מציינים את המחיר במודעה.
- בתום השלב הזה מומלץ לצמצם את החיפוש לכ-3-4 דגמים שעונים על הדרישות והתקציב ולדרג אותם ע"פ ההעדפה האישית שלנו.
שלב שני:
- הבנת השוק וקבלת מושג על ההפרש בין מחיר המחירון לבין "מחיר השוק" – הרוב המוחלט של הקטנועים נסחר מתחת למחירון. ישנם דגמים בהם ההפרש הזה גדול מאוד וישנם דגמים בהם הוא די קטן – אבל העקרון הוא שתמיד מחיר השוק נמוך יותר. ככל ש"נשרוץ" יותר זמן בלוח, נוכל לזהות את הקטנועים שמוצעים למכירה כבר הרבה זמן וגם את אלה הלחוצים למכור ו'מקפיצים' את המודעה כל יום. טיפ: סוחרים רבים מציעים כלים למכירה במסווה של פרטיים. נוכל לזהות אותם ע"י גיגול מספר הטלפון שיוביל אותנו לעוד מודעות שמפורסמות ע"י אותו מס' טלפון או לזיהוי של העסק.
- מחברת/ פנקס/ כרטיסיות/ קובץ מחשב/ סמארטפון – מה שנוח לנו להתחיל לרשום את פרטי המועמדים – וקדימה לדרך: טלפונים…
השלב הזה מרתיע את רוב הרוכשים הפוטנציאליים כי בעצם לא יודעים מה לשאול וגם לא יודעים לנתח בצורה מושכלת את התשובות והנתונים. כאן צריך לפעול בצורה שיטתית, לעשות כמה שיותר טלפונים למוכרים וליצור כרטיסיה שתיתן לנו בסיס טוב להשוואה ולסינון נוסף. טיפ: נעשה חתך חיפוש על מחיר גבוה יותר מהתקציב שלנו בידיעה והבנה שהמחיר המבוקש הוא תמיד גבוה יותר ממה שהמוכר יקבל לבסוף. מילת המפתח: גמישות.
- נכין מראש נוסח קבוע בו נשתמש לכל שיחות הטלפון אל המוכרים – כך נשבור את המחסום הפסיכולוגי שנובע מחוסר ידע וגורם לנו להישמע מהוססים ולא החלטיים. למשל:
– שלום, זה בקשר לקטנוע…
– ראיתי במודעה שזה יד 3 עם XXXXX ק"מ, תוכל בבקשה לתת לי עוד פרטים?
– הקטנוע רשום על שמך?……… הטסט בתוקף?……. יש תעודת ביטוח על שמך?……..
– הקטנוע תקין מכנית?……… מתי נעשה הטיפול האחרון?……. היכן הוא מטופל?………… יש קבלות/ תיעוד?…………
– היו תקלות משמעותיות?………. הוחלף/ שופץ מנוע?…….. הוחלפו חלקים?…… עבר תאונות?……..
– איך הוא חיצונית?……… מה מצב הפלסטיקה?………. שברים, סדקים, שפשופים?………….
– מה לגבי המחיר? – יש על מה לדבר?……….
– במידה ואראה אותו וימצא חן בעיני, האם אוכל לקחת אותו לבדיקה במוסך?…………… האם תהיה מוכן להגיע לעיר XXX לצורך הבדיקה?…………..
– תודה רבה לך, אני בודק עוד כמה אופציות ואהיה איתך בקשר. יום טוב.
- את נתוני שיחות הטלפון נרשום בכרטיסיות שהכנו.
כרטיסיה לדוגמה:
סוג הקטנוע…………. שנה………. שם המוכר………….. טלפון……… איזור מגורים……….
יד………… ק"מ………….. מחיר מבוקש……………. מחירון:………. |
מצב מכני:………….
|
מצב חיצוני:…………
|
ניירת: טסט……….. שיעבודים/עיקולים………
|
גמישות במחיר……………..
|
התרשמות אישית מהמוכר………………..
|
עדיפות…………..
|
הערות…………
|
- סינון ראשוני: אחרי שיחות הטלפון ומילוי לפחות 10 כרטיסיות, מגיע הזמן לבחור מביניהם את אלה שהכי נראים לנו מבחינת שנתון, מצב כללי, מחיר, קילומטראז', יד וקרבה גיאוגרפית. נשתדל לתאם באותו יום עם כמה שיותר מוכרים ולגשת ולהתרשם מהמועמד בעיניים שלנו.
שלב שלישי:
- בדיקה בעין: הרושם הראשוני בהחלט קובע. אם הקטנוע נראה מוזנח חיצונית – סביר להניח שגם הצד המכני הוזנח. נמשיך את הבדיקה בהתאם לכישורים והניסיון שלנו או של חבר/ קרוב שמתלווה אלינו ומבין קצת יותר.
הבדיקה שלנו נועדה לסנן את הכלים שהם למעשה נבלות ברמה כזו או אחרת ולא נרצה לבזבז עליהם עוד זמן, או כסף על בדיקה מקצועית.
מה נבדוק במגבלות שלנו?
א. ניירת: בדיקת רישיון רכב והתאמה לתעודת הזהות של המוכר ולמס' הרישוי.
ב. שלמות הפלסטיקה, מראות, ידיות, מושב, מצב דיסקיות בלם, מצב צמיגים, חלודה.
ג. התרשמות אישית שלנו מהמוכר. האם הוא נראה אמין…
ד. אם אב"ג נראים לנו בסדר – נתחיל לדון על המחיר.
ה. אם המחיר הנדרש אחרי ה'גמישות' מתאים לנו – נודה למוכר ונגיד לו שניצור איתו קשר בהקדם, כי "יש לנו עוד כמה כלים לראות".
- בדיקה מקצועית: בשלב הזה נשארו לנו 2-3 קטנועים שמתאימים לנו מכל הבחינות, אותם נדרג לפי סדר העדיפויות שלנו וניקח לבדיקה במוסך. קטנועים ישנים ומאוד זולים – אין טעם לקחת לבדיקה מקיפה, אלא למוסך שאמין עלינו – שיתן מבט מקצועי ויעשה סיבוב קצר. ע"פ המלצתו נחליט אם לסגור עיסקה או להמשיך הלאה. קטנועים יקרים וחדשים יחסית – מומלץ לקחת לבדיקה מקיפה במוסך שמתמחה בדגם המסוים (המלצות אפשר לקבל בפורומים) או אצל בוחנים עצמאיים. עלות הבדיקה היא על הקונה.
- במידה והקטנוע עבר את הבדיקה באופן משביע רצון, נמשיך לשלב הבא של סגירה על המחיר שהוסכם, בקיזוז עלות הפאקים שנתגלו בבדיקה – שוב, ע"פ מה שהוסכם מראש.
- בשלב הבא נקבע להעביר בעלות בסניף דואר, לשם נגיע יחד עם המוכר ועם כל הניירת הדרושה – רשיון הרכב, תעודות זהות ו…כסף מזומן או צ'ק בנקאי. לפני כן נבדוק ברשיון הרכב שאין בו הערת שיעבוד וברשם המשכונות שאין עיקולים על הקטנוע.
- העברת הכסף מיד ליד תיעשה בסניף הדואר במקביל להעברת הבעלות. נבקש מראש מהמוכר להביא איתו גם את סט המפתחות הרזרביים, ספר הרכב אם יש בידו ואת ערכת הכלים שמגיעה במקור עם כל קטנוע.
- לפני או אחרי שני השלבים האחרונים – נדאג לפקסס לסוכן הביטוח שלנו את רשיון הרכב ואת כל מה שנדרש כדי שיכין לנו את ביטוח החובה, או שנקשור את יקירנו החדש במקום בטוח וניסע בת"צ לעשות ביטוח.
- נקודות להתייחסות – הסיכונים שבלקיחת "סיבוב" על קטנוע שאינו שלנו. אין ביטוח וסכנת נזק לרכוש או לצד ג'. התייחסות לקניה מסוחר – פחות גמיש במחיר, אבל יכול לתת אחריות גם על משומש או לעשות עיסקת טרייד אין שמקצרת הליכים וחוסכת זמן וטירטורים – אבל בסיכום עולה קצת או הרבה יותר מעיסקה פרטית.
השאר תגובה