הונדה SH300i – דגם מחודש ל-2011

"צריך להבין את המשמעות של הקטנוע הזה - שכמעט ואינו קיים בכבישי ישראל - באירופה בכלל ובאיטליה בפרט, כדי לקלוט איזו חשיבות עצומה יש לכל שינוי שחל ב-SH300..."

ראשי|פוסטים|מבחני דרכים|הונדה SH300i – דגם מחודש ל-2011
By | 2017-06-20T08:49:24+00:00 11/01/2016|מבחני דרכים|0 תגובות

צילום: מערכת דוגרי

לפני הכל, אנחנו חייבים לפתוח בהקדמה קצרה. לקראת סיום המבחן, במהלך איסוף החומר ובחינת הצילומים, מצאנו במחשב המערכת סקירה שכתב טל שביט על ההשקה של ה-SH300 ברומא יחד עם צילומים שהוא צילם שם. גיגול קצר העלה שהסקירה הזו פורסמה על-ידו ב-YNET (את הסקירה תוכלו לקרוא כאן) חמישה ימים בלבד לפני שנהרג באותה תאונה מזעזעת. בחרנו להשתמש בטקסטים הרלוונטיים למבחן כפי שכתב אותם טל – והם מודגשים באדום.

כללי 
SH300 3"צריך להבין את המשמעות של הקטנוע הזה – שכמעט ואינו קיים בכבישי ישראל – באירופה בכלל ובאיטליה בפרט, כדי לקלוט איזו חשיבות עצומה יש לכל שינוי שחל ב-SH300, גם אם זו מתיחת פנים מינורית. משפחת ה-SH  בנפחי 125-150-300, מחזיקה בשלושת המקומות הראשונים בטבלת המכירות האיטלקית. כפי שמגלה שיטוט ברחובות רומא, דומה כי כל קטנוע שני בעיר שטופת-הקטנועים הזו הוא SH כזה או אחר. ובשלישיה הזו, הראשון בין ראשונים הוא דווקא האח הגדול, ה-SH300. לעיניים ישראליות זה זר ומוזר לגמרי – יש בו כל מה שהישראלים לא אוהבים, וחסר לו מה שהם כן אוהבים. הוא לא קטנוע מנהלים. יש לו גלגלי "16 גדולים, ובגלל זה – אין לו כמעט מקום תחת המושב. נפח המנוע משייך אותו אצלנו לקטגוריית ביטוח גבוהה יותר מאשר קטנועי 125-250. באירופה זה לא משנה, מאחר שהביטוח שם מבוסס על קריטריונים אחרים, פחות קשיחים ויותר הגיוניים. אז אצלנו אין לו הרבה סיכוי, ומכירותיו בהתאם. אבל באיטליה – או-הו…  " (טל שביט בדיווח מהשקת הדגם המשופר ברומא, 25/2/2011 )

שורה תחתונה
"ה-SH300 מציע שילוב נדיר, כמעט בלתי-קיים, של עוצמת מנוע (כ-27 כ"ס), ממדים קומפקטיים, כושר תמרון יוצא דופן, בלמים מצוינים (עם מערכת משולבת) ומיתלים יעילים במיוחד." – –  "ה-SH300 אמנם התעדכן ואף השתפר קצת, אך לא באופן שמשנה את מהותו או את מיקומו בשוק: גבוה מאד כאשר מדובר באירופה, אך דחוק לפינה כאשר מדובר על השוק שלנו." (טל שביט)

מנוע, תמסורת וביצועים
SH300-1
ל-SH300 צילינדר יחיד בנפח 279 סמ"ק, בעל 4 שסתומים והספק של 27 כ"ס ב-8500 סל"ד. המנוע מבוסס על הטכנולוגיה של סדרת המוטוקרוס של הונדה, ה-CRF, בעל מימדים קטנים ובית ארכובה אטום ונפרד מאגן השמן. המנוע עולה בסל"ד מהר וחלק, כמעט ללא ויברציות בכלל ומרגיש חזק משמעותית מרוב המתחרים בקטגוריה. בצירוף המשקל הקל – 161 ק"ג – אנחנו מקבלים טיל בליסטי עירוני שטס ראשון מרמזור לרמזור ומשאיר אחריו גם כלים בעלי נפח מנוע גדול יותר. התמסורת מגיבה בצורה חלקה מאוד, תומכת ברכיבה במהירות זחילה בפקקי התנועה ללא שמץ של גמגום או רעידות ומאיצה היטב כשמושכים את המצערת בזינוקים ובתאוצות ביניים. המהירות המרבית שנצפתה על מד המהירות נשקה ל-160 קמ"ש כשמהירות השיוט הנוחה היא בין 120 ל-130 ויש עוד רזרבה מכובדת וזמינה של כוח להאצה בשעת הצורך. הבלמים, דיסק יחיד עם שלוש בוכנות בקוטר 256 מ"מ מלפנים ומאחור דיסק בקוטר זהה עם בוכנה אחת – במערכת בלימה משולבת, עושים עבודה מצויינת.

התנהגות
שדרוגי השילדה והמתלים שעבר ה-SH300 השנה פתרו את הבעיה הדינמית היחידה אולי ממנה סבל הדגם היוצא: "…אבל התנהגות הקטנוע כן מענינת. ה-SH שבחנתי על כבישי ישראל החל לנדנד את חרטומו במתינות אך באופן מוחשי כאשר התקרבנו למהירותו המירבית. בכלי החדש לא היה זכר לכך, גם לא בנסיעה מאד מהירה בהטיה קלה בפניות ארוכות. מאוחר יותר שאלתי לפשר ההבדל את פלאוויו ניקוטרה, ראש צוות הטכני במחלקת הפיתוח של הונדה-אירופה שהסביר לי כי בין היתר הוקשחה השילדה על ידי חיזוקים וריתוכים שונים, ובנוסף – קוטר ציר הגלגל הקדמי גדל משמעותית, ויש צמיג אחורי עם פרופיל שונה."(טל שביט). 
SH300 2אם מחוץ לעיר מתנהג כעת ה-SH הבכיר למופת, הרי שבתוך העיר הוא מרגיש ממש בבית. מהמורות, בורות ושאר תחלואי האספלט העירוני נבלעים תחת הגלגלים הגדולים והמתלים המשובחים בצורה יעילה מאוד, כולל פסי האטה שאותם – אם רק נחפוץ בכך – יעבור ה-SH גם בדילוג קליל ללא שום טלטול או עיוות. בפיתולים הוא מרגיש ממש כמו אופנוע קטן, נצמד לקו הפניה כשהגלגלים הגדולים, השילדה והמתלים – מספקים היגוי ניטרלי ובטוח בצורה יוצאת דופן בעולם הקטנועים. אחד הקטנועים היחידים שהרכיבה עליו ממש מהנה! בסיס הגלגלים הקצר בשילוב עם המשקל הקל וזוית צידוד הכידון המכובדת – מאפשרים לו לצלוח גם את הצפוף שבפקקים ולהשתחל בכל רווח קטן שמתפנה. עוד נקודה ראויה לציון היא איכות החלקים וההרכבה של ה-SH. ההרגשה היא כאילו יצקו את הקטנוע כולו כיחידה אחת – הכל מהודק ומחובר ברמה גבוהה ביותר.

נוחות, תנוחת ישיבה
תנוחת הישיבה זקופה ומקובעת. הישבן עוד יכול לזוז מעט לאורך המושב הנוח בפני עצמו, אבל הרגליים מקובעות למדרס הצפוף מבלי יכולת לזוז לאף כיוון, למעט אם תחליטו להניח אותן על רגליות המורכב הנשלפות. בעיר זה נוח ומתאים לאופי הקטנוע, מחוץ לעיר זה קצת מעיק ברכיבות ארוכות, במיוחד במהירות גבוהה בה הרוח מכה בכל כוחה ברוכב, בגלל היעדר מיגון רוח כלשהו. המורכבת הפרטית שלי מדווחת: "אהבתי! – יש הרגשה של בטחון ויציבות, המושב מרווח ונוח, הרגליות הנשלפות נוחות, כמו גם ידיות האחיזה ולמרות המימדים הקטנים – ההרגשה היא כמו על כלי גדול". מצד הרוכב, ההשפעה של המורכב מאחור מזערית מבחינת היציבות וההיגוי.

ביום יום
SH300-4העיצוב עבר אמנם שדרוג קל, אבל הרושם הכללי הוא של כלי קטן ולא מרשים במיוחד. כשעולים עליו מבינים מיד שזה טוסטוס על סטרואידים – הוא שרירי, אתלטי ומהנה מאוד לרכיבה. רשימת האבזור של ה-SHלושמאות קצרה מאוד: תא קטן תחת המושב שיתאים לתיק לא גדול, אך לא יכיל קסדה מלאה, תא 'כפפות' קטן בחזית, סבל אינטגרלי לטובת ארגז מתבקש וכן וו תליה תחת הכידון. המדרס אמנם שטוח, אבל מצומצם מאוד – העמסה של שישיית בקבוקי מים למשל, כבר תגזול את מקומן של הרגליים. מיכל הדלק נמצא תחת המושב, מכיל 9 ליטר שיספיקו לכ- 200 ק"מ, כשצריכת הדלק הממוצעת היא 22 ק"מ לליטר. לוח המחוונים חודש לעומת הדגם היוצא – הוא מעוצב נאה אבל עדיין כולל את המידע ההכרחי בלבד: מדי מהירות, חום ודלק אנלוגיים וצג דיגיטלי קטן עם טריפ-מטר, שעון וק"מ מצטבר. המראות הממוקמות על הכידון מספקות שדה ראיה מצוין לאחור וכמעט ואינן מפריעות במעבר צפוף בין המכוניות. התחושה הכללית היא של כלי שבא לעשות את העבודה בלי להצטעצע ובלי לעשות רושם מיותר, אבל עושה את זה בצורה הכי טובה שאפשר.

מחיר
אחזקה אחריות המחיר הוא -.34,900 ש"ח לפני הוצאות רישוי. האחריות ניתנת לשנתיים ללא הגבלת ק"מ. טיפולים נעשים במרווחים של 6000 ק"מ, כשטיפול גדול נערך כל 18K ק"מ. העלות המצטברת של הטיפולים עד 24,000 ק"מ היא -.5190 ש"ח ע"פ מחירון המוסך המרכזי של היבואן. רשיון נהיגה הנדרש הוא A1 וההוצאות מוכרות במס לעצמאיים.

נתונים טכניים

SH300 5מנוע: סינגל, 279 סמ"ק, 4 שסתומים לצילינדר, גל זיזים עילי, הזרקת דלק, קירור מים
הספק: 26.8 כ"ס ב-8,250 סל"ד
מומנט: 2.65 קג"מ ב-6,000 סל"ד
מתלים: קדמי – מזלג טלסקופי 35 מ"מ
אחורי – בולם כפול, כיוון עומס קפיץ
בלמים: קדמי – דיסק 256 מ"מ, קליפר 3 בוכנות, מערכת בלימה משולבת
אחורי – דיסק 256 מ"מ, קליפר בוכנה אחת , מערכת בלימה משולבת
צמיגים: קדמי- 110/70-16
אחורי- 130/70-16
בסיס גלגלים: 1,420 מ"מ
גובה מושב: 785 מ"מ
מרווח גחון: 136 מ"מ
מיכל דלק: 9 ליטר
משקל: 161.8 ק"ג (יבש)
צריכת דלק: 22 ק"מ לליטר (ממוצע)
טווח: 198 ק"מ

Share

השאר תגובה