מה נשתנה הסאן יאנג הזה מכל שאר הקטנועים?
שעיקר המוניטין של סאן יאנג מבוסס על קטנועים קטנים ובינוניים, ואילו זה – עם נפח של 600 סמ"ק, כבר מתכוון לשחק במגרש של הגדולים, שנקראים 'קטנועי-על'.
שבכל הקטנועים בנפח שמעל 500 סמ"ק של שאר היצרנים יש מנועי טווין עם שני צילינדרים, ואילו זה – סינגל עם צילינדר אחד גדול.
שבכל הקטנועים בנפח שמעל 500 סמ"ק של שאר היצרנים, המנוע והתמסורת נמצאים בתוך השלדה ונתמכים על ידי המתלים, ואילו המקסים 600 בנוי כמו קטנוע רגיל, עם מנוע ותמסורת שיושבים על הזרוע האחורית מתחת לבולמים.
שלכל הקטנועים בנפח שמעל 500 סמ"ק של שאר היצרנים, יש תג מחיר גבוה כמו של מכונית קטנה, ואילו זה – המחיר שלו נמוך בהרבה וקרוב לקטנועי 400 סמ"ק.
חָכָם, מָה הוּא אוֹמֵר?
כשרוצים לייצר קטנוע גדול וחזק צריך לקחת בחשבון שהמבנה הקטנועי הקלאסי, שמתפקד מצוין בנפחים ומשקלים קטנים, הופך להיות בעייתי כשמתווספים עוד הרבה כוח ומשקל. לצמד הבולמים קשה מאוד להדביק את הקטנוע לכביש כשמתחתם יש משקל בלתי מוקפץ של מנוע ותמסורת גדולים וכבדים, לכן קטנועי העל של היצרנים הגדולים בנויים בתצורה 'אופנועית' עם מנוע ותמסורת שנמצאים בתוך השלדה, ומעבירים את הכוח לגלגל באמצעות שרשרת או רצועה. עוד נקודה בעייתית היא הוויברציות שמייצרים מנועים בעלי בוכנה בודדת בנפח גדול. הרעידות האלה לא נעימות לרוכב, ובעיקר מקשות על תמסורת הווריאטור להחליק את פעימות הכוח החזקות בדרך אל הגלגל. לכן אף יצרן לא ייצר עד היום קטנוע סינגל בנפח שמעל 500 סמ"ק.
רָשָׁע, מָה הוּא אוֹמֵר?
מה הם חשבו לעצמם שם בסאן יאנג, שהם ימציאו את הפיזיקה מחדש? שהם יצליחו לייצר קטנוע סינגל גדול שיהיה גם חזק, גם מתנהג, גם נוח וגם מספיק זול בכדי להיות אטרקטיבי? מה, יש להם מהנדסים מוכשרים יותר מאלה שבהונדה, ימאהה או פיאג'ו? לסילברווינג 400/600 של הונדה הגדולה יש מנועי טווין בתוך השלדה, ימאהה וסוזוקי אכלו הרבה קש עם רעידות המנוע כבר בנפח 400 סמ"ק, וסאן יאנג עצמם עם המקסים 400 נפלו באותם בורות של מתלים נוקשים ורעידות מעצבנות, אז מה בדיוק עבר להם בראש כשהם לקחו את הבסיס הפושר הזה ושתלו בו מנוע 600?
תָּם, מָה הוּא אוֹמֵר?
סאן יאנג 600? אתם בטוחים? אבל קטנוע 600 זה דבר יקר, מי ישלם כל כך הרבה כסף על סאן יאנג? ואת פתח לו שנאמר – בִּתְּרֵי זוּזֵי קנית קטנוע 600 סמ"ק כולל אגרות ו-ABS, ובעברית: 43 אלף שקלים זה המחיר על הכביש.
וְשֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל, מָה הוּא אוֹמֵר?
חלאס! כמה חפרתם?! תביא סיבוב, נראה מה הוא שווה.
וַיִתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹוֹדָה קָשָׁה
כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "צדיקים, מלאכתם נעשית על ידי אחרים". אבל מה לעשות ואנחנו לא צדיקים בכלל, אז אספנו את רבי אסף רחמים הצלם ויצאנו עם המקסים 600 לכמה ימים וכמה מאות ק"מ של מבחן. ההפתעות, כמו המן שנפל על בני ישראל מהשמיים, נפלו גם עלינו במהלך המבחן, אחת אחרי השנייה, ועשו לנו ממש חַד גָדְיַא.
אחד מי יודע? – הפתעה ראשונה מגיעה מכיוון המנוע. עם ההתנעה שומעים שיש כאן מנוע גדול שפועם חזק ולאט, אבל לא מרגישים שמץ של רעידה, אלא רק פעימות כוח עמומות ומוחרשות. התמסורת מחברת את המנוע לגלגל בצורה מיידית ודי ממותנת במטר-שניים הראשונים, כך שאין חשש שארבעים-פלוס כוחות הסוס יגרמו לגלגל להסתובב סביב עצמו בזינוק. מיד לאחר מכן נרתם כל העדר למשימת ההאצה ומטיס את כל העסק הכבד הזה מהר מאוד קדימה. כמה מהר? כשאחד אלוהינו הטימקס עמד לידנו ברמזור ונתן לנו קצת 'פור' בכדי לעקוף אחר כך בזלזול, הוא פשוט נשאר במראות עד המהירות המרבית. כמה סוגרת? 175 על מד המהירות ששווים לכ-160 על ה-GPS. מספק ומכובד מאוד לכל הדעות.
שניים מי יודע? – הפתעה שנייה מגיעה גם היא מכיוון המנוע וההתאמה של התמסורת אליו. הסינגל הגדול הזה פועם חלק בצורה יוצאת דופן לאורך כל קשת הסל"ד. האופי שלו רגוע מאוד, ועיקר הכוח מתקבל בין ארבעה לששת אלפים סל"ד. התאוצות מתבצעות על גל המומנט השופע, והתמסורת מצליחה להחליק את הכוח ולהגיב בצורה מצוינת בכל מהירות ומצב. זחילה בפקק עירוני מצוי מתבצעת בצורה מדויקת וכירורגית, וגם כשמאתגרים את המערכת בעבודה איטית על גבול החיבור של סנדלי הסחיבה, מה שיכול לשגע גם וריאטור של כלים קטנים יותר – כאן הכל ממשיך לעבוד חלק ומדויק. כמה חלק? יותר חלק ונעים ממנועי טווין, שאחרי הרכיבה על המקסים 600 – מרגישים פתאום זמזמניים ועצבניים.
שלושה מי יודע? – הפתעה שלישית מגיעה מכיוון המתלים. הזכרנו קודם לכן את המבנה הקטנועי שמחזיק המון משקל בלתי מוקפץ תחת זוג בולמים פרימיטיביים, וככל שנפח המנוע גדול יותר – כך גדל גם המשקל הזה, ומחייב בולמים קשיחים בכדי לקבל התנהגות כביש ראויה. בולמים קשיחים משמעותם חבטות תשתית ורעידות מנוע שאינם מסוננים, ובעקבותיהם נוחות רכיבה נחותה. המתלים של המקסים 600 מצליחים באיזשהו אורח פלא להיות רכים ותומכים, ובעת ובעונה אחת לספוג היטב את שיבושי הכביש ולספק במקביל התנהגות כביש מצוינת וחפה מנדנודים. ההרגשה היא כאילו יש מתלה נוקשה שעטוף במעין 'שכבת נוחות' שסופגת את הרוב המוחלט של המהמורות, ורק כאלה אכזריות במיוחד מקפיצות את הקטנוע הכבד. במצבים כאלה המתלים מפגינים קשיחות והקטנוע לא מאבד יציבות ולא מתבלבל.
ארבע מי יודע? – הפתעה רביעית מגיעה מכיוון הפרונט. לקטנועים מטבעם יש גלגלים קטנים יחסית והרבה משקל בחלק האחורי, מה שגורם להיגוי נחות משל אופנועים, לרוב זריז מדי ונטול רגש. למקסים 600 יש מלפנים מזלג 'אופנועי' כפול משולשים (כמו לטימקס ולבורגמן הגדול) וגלגל בקוטר "15. גם כאן המקסים הגדול הפתיע אותנו עם צידוד כידון מעולה שמאפשר לו להשתחל בעיר כמעט כמו קטנוע 250, ועם תחושת היגוי ומשקל מצוין בכידון ברכיבות מהירות. ההתנהלות איתו בכבישים מפותלים מהנה למדי בזכות הרגש, והמשקל בכידון נותן תמיכה ממש ברמה אופנועית כשמשנים כיוון מצד לצד. המקסים 600 אינו קטנוע ספורטיבי, שלא תבינו לא נכון, והוא גם לא משדל לרכיבה כזו. הוא מרגיש כבד, אבל לא מסורבל, והקומבינציה של מנוע חזק ורגוע יחד עם המשקל הגדול ותנוחת הישיבה, משדרים לרוכב בצורה ברורה ומוחשית שזהו קטנוע שנועד לגמוע מרחקים ארוכים במהירות ובנחת.
חמישה מי יודע? – ההפתעה החמישית לא הייתה ממש הפתעה, כי המקסים 600 זהה במבנהו למקסים 400 המוכר לנו, כך שידענו כבר שיש לו תנוחת ישיבה מצוינת ומרווחת. המושב עצמו רחב ומשענת הגב תומכת היטב, והספוג שמתחת לריפוד הנאה לא רך מדי, תומך מצוין ונעים ונוח גם לאורך שעות של רכיבה ממושכת. מה שכן הפתיע אותנו הוא כמה שתנוחת הרכיבה הזו תפורה, מתאימה ומחזקת את האופי של הקטנוע, ואם לא עליתם על זה עד עכשיו – אז המקסים 600 הוא קטנוע עם אופי תיורי מובהק, ובכלל הוא קטנוע עם אופי נעים, נוח, ואפילו כיפי לרכיבה. ואם זו לא הפתעה מצד קטנוע, אז מה כן?
בְּאוֹתּוֹת וּבְּמוֹפְתִים – ההפתעה העיקרית והגדולה במבחן הזה הסתברה לנו ממש בסופו, והיא שכמעט ואין לנו משהו שלילי להגיד על המקסים 600. נקודה שקצת הציקה לנו במהלך המבחן קשורה לחיווי האיתותים בלוח המחוונים שקשה לראותו באור יום, וגם בלילה הוא לא ממש בולט. חיווי קולי לאיתותים לא קיים, כך שמצאנו את עצמנו לא פעם שוכחים לבטל את האיתות אחרי פניות. במעבר על מהמורות גדולות נשמעים מדי פעם קנאקים מהפרונט, אבל אין סימן לחופשים או להרכבה מרושלת. אין סבל מקורי ואין וו תלייה. יש תא אחסון שאמנם מכיל שתי קסדות מלאות, אבל דורש להנדס אותן בצורה מסוימת, ואז לא נשאר שם מקום לשום דבר אחר.
וְהִיא שֶׁעָמְדָה – הבלמים מצוינים עם צמד דיסקים מלפנים ואחד בודד מאחור, מגובים ב-ABS ולא נשכניים מדי במשיכה ראשונית, כך שהפעולה שלהם בטוחה וידידותית. ראויים לציון מיוחד פנסי החזית שמתגברים את האופי התיורי של הקטנוע עם אלומת אור בהיר, ממוקד ואפקטיבי בצורה מעולה. לוח המחוונים נאה וקריא, כולל מדי סל"ד ומהירות אנלוגיים, וביניהם צג דיגיטלי עם כל המידע הדרוש, ועם תאורת לילה נהדרת. בחזית ישנם שני תאי אחסון קטנים ללא נעילה, ותא מרכזי רחב וננעל שמכיל גם שקעי V12 ו-USB לטעינה. ידיות הבלם מתכווננות, יש מתג חשמלי לפתיחת המושב, ובלם חניה יעיל ושימושי. התדלוק במרכז השדרה נוח, ובמיכל ייכנסו קצת יותר מ-14 ליטר. צריכת הדלק במבחן עמדה על 18.5 ק"מ/ל', מה שנותן טווח רכיבה אפקטיבי של כ-220 ק"מ בין תדלוקים – נתון שיכול מן הסתם להשתפר בשימוש שגרתי, רגוע וחסכוני יותר. ההרכבה מצוינת מבחינת הנוחות והמרווח למורכב, והרוכב רק צריך לזכור שיש לו מישהו מאחור, כי גם עם מורכב כבד – ההשפעה על ההיגוי והביצועים מזערית עד בלתי קיימת.
שָׁנוּ רַבּוֹתֵינוּ:
המקסים 600 הוא פצצה של קטנוע שמצליח להעלים את כל המגרעות הידועות של סינגלים גדולים ולהשאיר רק את היתרונות שלהם. יחד עם זה הוא גם מספק התנהגות כביש מצוינת, נוחות טובה מאוד, ומקנח באיכות חלקים והרכבה גבוהה. מה שלא קפץ לגובה הוא המחיר שנשאר סביר ועומד על קצת פחות מ-43 אלף שקל על הכביש, כולל ABS, תא מטען גדול, ועוד שלל פינוקים. פצצה של קטנוע כבר אמרנו? חוץ מזה המקסים 600 הוא קטנוע עם אופי תיורי ברור, ובתור שכזה הוא גם אחד הקטנועים היותר מהנים לרכיבה. כן, כולל כאלה שיקרים ממנו בעשרות אלפי שקלים.
טבלת ציונים
סעיף | ציון (1-10) | |
---|---|---|
מנוע | 9 | חזק, חלק, עם צליל נעים, ומתאים בול לאופי התיורי של הקטנוע. מצליח להעלים את הרעידות האופייניות לסינגל גדול ולשדר רק פעימות כוח נעימות |
תמסורת | 9 | חיבור מיידי למנוע, פעולה חלקה, ממתנת את הכוח בזינוק ומיד אחר כך משחררת את כל המומנט אל הכביש בצורה נעימה ורגועה |
מתלים | 8 | מתלה קדמי 'אופנועי' עם שני משולשים שמתפקד מצוין; צמד בולמים אחוריים שמצליחים להתמודד היטב עם משקל הזרוע האחורית והמנוע הכבדים, ומספקים תמיכה מצוינת יחד עם נוחות טובה, כל עוד הרכיבה היא במוד הרגוע שמתאים לאופי הקטנוע |
היגוי | 9 | צידוד מצוין מאפשר השתחלות בתנועה עירונית צפופה, אינפורמטיבי, בעל משקל טוב ויציבות מצוינת מחוץ לעיר בכל מהירות |
בלמים | 9 | מערכת משולבת עם צמד דיסקים מלפנים ואחד מאחור, ABS, מספקת כוח בלימה יעיל, נשלט ומשרה בטחון |
נוחות | 8 | טובה מאוד כל עוד הסלילה סבירה. מהמורות גדולות חושפות מתלים קשיחים שמעבירים את החבטות לרוכב |
שימושיות | 8 | תא מטען גדול ורחב שמכיל שתי קסדות מלאות, אבל לא הרבה מעבר לזה. שלושה תאי אחסון מלפנים, אחד מהם ננעל. נוח מאוד למורכב ואין הפרעה להיגוי או ליציבות גם עם מורכב כבד |
מחוונים ואביזרים | 9 | לוח מחוונים נאה עם כל המידע הדרוש ותאורה מגניבה בלילה. חיווי מאותתים חלש מדי. אבזרים – הכל כלול: בלם חניה, שקעי 12V ו-USB, ידיות בלם מתכווננות, משענות לרוכב ולמורכב, איתות חירום, פתיחה חשמלית לתא המטען |
עיצוב | 8 | מסיבי וגדול מבלי להיראות או להרגיש ענק, נאה למדי |
גימור | 8 | בסדר גמור בסך הכל. במעבר על מהמורות אכזריות נשמעים קצת רעשים מהפרונט |
מפרט טכני
סעיף | נתון |
---|---|
תצורת מנוע | צילינדר יחיד, 598 סמ"ק, 4 שסתומים, קירור נוזל |
הזנת דלק | הזרקת דלק |
הספק | 41 כ"ס (30.3 קו"ט) ב-6,500 סל"ד |
מומנט | 4.4 קג"מ (43.2Nm) ב-5,500 סל"ד |
קוטר קדח, מהלך בוכנה | – |
יחס דחיסה | – |
הילוכים | תמסורת וריאטור |
שלדה | צינורות פלדה |
מתלה קדמי | מזלג טלסקופי בקוטר 41 מ"מ |
מתלה אחורי | זרוע עם צמד בולמים |
צמיגים | קדמי: 120/70R15; אחורי: 160/60R14 |
בלמים | קדמי: צמד דיסקים בקוטר 275 מ"מ; אחורי: דיסק בקוטר 275 מ"מ; מערכת משולבת עם ABS |
מיכל דלק | 14.2 ל' |
אורך כולל | 2,270 מ"מ |
בסיס גלגלים | 1,560 מ"מ |
גובה מושב | 755 מ"מ |
משקל | 234 ק"ג |
תצרוכת דלק מדודה | 18.5 ק"מ/ל' |
מחיר | 41,985 ש"ח |
עלויות טיפולים
ק"מ | עלות הטיפול |
---|---|
1,000 ק"מ | 644 ש"ח |
5,000 ק"מ | 354 ש"ח |
10,000 ק"מ | 847 ש"ח |
15,000 ק"מ | 1,317 ש"ח |
20,000 ק"מ | 910 ש"ח |
25,000 ק"מ | 354 ש"ח |
30,000 ק"מ | 1,644 ש"ח |
סה"כ ל-30,000 ק"מ | 6,070 ש"ח |
- המחירים כוללים חלפים, עבודה ומע"מ, והם נכונים ליום פרסום המבחן בלבד
השאר תגובה