יד שנייה – סאן-יאנג ג'וימקס 250

סאן-יאנג הטייוואני הוא יצרן קטן בקנה מידה גלובלי, אבל אצלנו, כמו ביקום המקביל – הוא היצרן המוביל בשוק הקטנועים; תופעה שמזכירה לנו את הסובארו DL של שנות השמונים ואת מזדה 323 של שנות התשעים

ראשי|פוסטים|מגזין|יד שנייה – סאן-יאנג ג'וימקס 250
By | 2017-07-23T07:35:03+00:00 09/07/2014|מגזין|תגובה אחת

 סאן-יאנג הטייוואני הוא יצרן קטן בקנה מידה גלובלי, אבל אצלנו, כמו ביקום המקביל – הוא היצרן המוביל בשוק הקטנועים; תופעה שמזכירה לנו את הסובארו DL של שנות השמונים ואת מזדה 323 של שנות התשעים. המבקרים יגידו שזה שילוב של מחיר זול וגאונות שיווקית, יחד עם תרבות העדר ומודעות מוטורית לא מפותחת, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שלסאן-יאנג יש דגמים שכאילו תפורים בול על הדרישות של הלקוח הישראלי. "תנו לנו קטנוע 'מנהלים' עם בגאז' גדול ומושב כורסתי במחיר טוב – ואנחנו נהיה מבסוטים". איכות גבוהה מתחברת לנו עם מחיר יקר, ותכונות דינמיות משובחות זה משהו שאולי נחמד לקרוא עליו במבחני דרכים, אבל אותנו יותר מעניינת הסחירות כדי שנוכל למכור אותו מהר כשנרצה, ובלי שישחטו לנו יותר מדי את מחיר המחירון.

כשהגיע הג'וימקס לארץ ב-2006, הוא נחת על קרקע פורייה ודשנה. המותג הטייוואני היה מוכר כאן כבר עשרים שנה, עם מוניטין של כלים פשוטים ואמינים שהתבססו בחלקם על דגמים ישנים של הונדה. ב-2002 הגיע לכאן דגם ראשון מקורר נוזל מפיתוח עצמאי של סאן-יאנג – הג'וירייד, שכבש די בקלות את השוק עם קטנועים גדולים, מפנקים, יעילים וזולים יחסית. הג'וימקס רכב על גל ההצלחה והיה ללהיט רב מכר מהרגע שנחת.

חטיבת הביניים

ב-2006 היו לג'וימקס חיים קלים. מול המתחרים מבית קימקו הוא הציע חבילה מודרנית ומתקדמת, והיפנים, שעמדו אז מולו, היו כבר די מיושנים ובעיקר יקרים מאד. א-מה-מה, הזמן עובר מהר כשנהנים, ובינתיים מתחרים חדשים ומתקדמים יותר נכנסים לשוק. ב-2009 הג'וימקס מקבל מתיחת פנים עם חזית חדשה כפולת פנסים, והקרבורטור המיושן מוחלף במערכת הזרקה מדויקת שהופכת אותו לחסכוני יותר ומזהם פחות. סדנת האיפור מעניקה לו ריסי לד מרשימים מעל הפנסים והשם מתעדכן ל-250i. הוא גם הופך לזריז יותר בגלל שינוי במשקל הרולים, אבל הבסיס של שלדה – מתלים – מכניקה נותר כפי שהיה. הקורס שהג'וימקס כעת מצטיין בו נקרא 'תמורה למחיר'. במקצועות הספורט והאתלטיקה הוא משתרך לו מאחור, וגם ההתנהגות שלו כבר מתחילה לגרור הערות מצד הבוחנים.

ב-2012 הג'וימקס אומר סוף סוף שלום לירכתיים השמנמנים עם פס הקישוט הארכאי, נרשם למכון כושר, וסאן-יאנג מציגה למעשה קטנוע חדש לגמרי, שלמרבה ההפתעה גם מנצח במבחן השוואתי שלנו את המתחרה העיקרי שלו, האקסאבו של פיאג'ו. ג'וימקס 2012 הוא קטנוע חדש ומתקדם, ואינו רלוונטי עדיין כמשומש. ההתייחסות כאן היא לדגם הקודם והמוכר היטב, שעדיין נמכר במקביל לחדש.

מכללה למנהל

קטנועי המנהלים בנפח 250 הם כלים נטולי חדווה דו-גלגלית, אבל מציעים חבילה הגיונית, יעילה וחסכונית. סוג של משפחתומטית על שני גלגלים. הג'וימקס הוא תלמיד מצטיין במגמה הבינונית הזו ומציע זריזות ושימושיות עירונית עם כושר נשיאה ותמרון מצוינים וכושר בינעירוני סביר מאוד. המנוע מספיק חזק כדי לשייט על 110 קמ"ש אמיתיים (120 פלוס על מד המהירות) בכביש המהיר, ויש מספיק מומנט כדי לא לזחול בעליות או להרכיב נוסע נוסף. הישיבה נוחה ומרווחת, ההיגוי זריז וגם יציב כל עוד לא לוחצים יותר מדי, ויש גם סט של פינוקים לנהג. אהממ… סליחה, לרוכב. פתח התדלוק נפתח בקפיצה ונסגר בלחיצה, פתיחת המושב חשמלית (מ-2009), לוח המחוונים עשיר ונאה, ומלפנים יש סוללת פנסים שכוללת גם לדים לאור יום וגם זוג פנסי ערפל בנוסף לתאורה הראשית.

על הצד הפחות משמח אפשר למנות את המתלים שמכוילים על הצד הרך ומספקים נוחות טובה מאוד, אבל מנטרלים כל אפשרות ללחוץ אותו בפניות, כי אז הג'וימקס מתחיל להתנדנד ולהתבלבל. גם רכיבה מהירה על כביש משובש או גלי תגרום לנדנודים שיכריחו את יד ימין למתן את הלחץ על הגז. איכות הפלסטיקה סבירה למדי ואיכות ההרכבה טובה, אבל לחלקים השחורים יש נטייה לדהות עם הזמן, במיוחד בכלים שחשופים הרבה לשמש. התדלוק בעייתי בגלל זווית הפתח ומבנה הצינור הפנימי שגורמים לדלק להתיז החוצה ולצרוב את הפלסטיקה שמסביב. המראות מרשימות אבל מספקות שדה ראיה לקוי ומאכזב.

פסיכומטרי

ראינו שהג'וימקס מקבל ציונים טובים ברוב הפרמטרים, אבל הוא עובד בשביל זה קשה מאוד. יש בו תכונה שאופיינית לקטנועים הטייוואנים מהדור הקודם, והיא איכות גבולית של חלקים מכניים מסוימים, מה שיוצר נקודות תורפה במעטפת האמינות ובעמידות לאורך זמן. המשמעות היא שניצול מלא של היכולות שלו יגרום לבלאי מהיר, אבל אם נתייחס אליו בעדינות ונקפיד על טיפולים בזמן, הוא יתגמל אותנו באמינות טובה מאוד. הג'וימקס הוא כלי ותיק ומוכר מאוד בשוק, כך שגם הרגישויות המכאניות שלו מוכרות וידועות. ריכזנו כאן עבורכם את הנקודות העיקריות אותן יש לבדוק ולהכיר לפני רכישה של ג'וימקס משומש.

מנוע: היצרן מנחה על החלפת שמן מנוע כל אלף ק"מ. כן, זו לא טעות. היבואן מטעמים שיווקיים כנראה, מנחה על 'טיפול קטן' כל שלושת אלפים ק"מ ומחפה על כך בהמלצה לשימוש בשמן סינתטי משובח במקום המינרלי במקור. כך או אחרת, מסבי ההחלקה של גל הארכובה (קראנק) רגישים מאוד לכמות ותדירות החלפת השמן. מכונאים מסבירים שבשימוש שגרתי ורגוע אין בעיה להחליף שמן אפילו כל ארבעת אלפים ק"מ, אבל שימוש אגרסיבי יותר או רכיבות ארוכות עם מצערת פתוחה לרווחה יקצרו את חיי המנוע ואז כדאי להחליף שמן לעתים תכופות יותר. בכל מקרה חשוב להיות קשוב לצליל המנוע ולכמות השמן ודלילותו.

גיר: העברת הכוח הסופית אל הגלגל נעשית דרך שלושה גלגלי שיניים שמהווים גיר הפחתה. האיכות של מסבי הגיר גבולית מאוד והם נוטים להישחק די במהירות, שוב – בתלות באופי השימוש. ברגוע אפשר למשוך אותם משהו כמו 30 אלף ק"מ, ופחות מזה אם לוחצים חזק. את השחיקה אפשר לזהות לפי השריקה שמתפתחת עם הזמן. אם 'תפסנו' את השחיקה בזמן, ניתן להחליף מסבים בעלות של כ-500 שקל, אבל אם פספסנו – נצטרך להחליף גם את גלגלי השיניים, וזה כבר סיפור די יקר – כאלפיים שקלים. אם נזניח עוד יותר, תתפתח תגובת שרשרת שתתבטא בשחיקת תושבות הצירים, וכאן העסק יהיה כבר הרבה יותר כואב לכיס. בקניה של קטנוע משומש אם כן, מומלץ לבדוק היטב את הנקודה הזו.

חשמל: מערכת הטעינה של הג'וימקס גבולית ולא תמיד יכולה לתמוך בהפעלה של כל הצרכנים יחדיו. הסלילים לא איכותיים ויש להם נטייה להישרף, במיוחד אם לא מקפידים על כמות השמן במנוע (הסלילים טבולים בשמן שמקרר אותם). גם לשימוש קבוע בפנסי הערפל או להוספה של צרכני חשמל חיצוניים תהיה השפעה על אורך חיי סלילי הטעינה. אם הסלילים הוחלפו למקוריים הבעיה תחזור על עצמה, לכן מומלץ במקרה כזה להחליף לסלילים מחוזקים מתוצרת הארץ. העלות היא כאלף ש"ח כולל עבודה.

נקודות תורפה נוספות הן מחט הקרבורטור (עד 2009) שנשחקת במהירות, תושבת קליפר הבלם האחורי שגם לה יש נטייה להישחק, ואגזוז שנוטה לאבד את ברגי מגן החום ולהתפרק מבפנים. אגזוז מקורי הוא סיפור יקר – כארבעת אלפים ש"ח – אבל הג'וימקס הוא קטנוע נפוץ מאוד ויש חלפים רבים מפירוק, או תחליפיים.

שירות סדיר

אם הרשימה הארוכה למעלה גרמה לכם להזיע ולהסיק שהג'וימקס הוא בעצם איזה קטנוע סיני מתפרק, אתם יכולים לשתות כוס מים ולהירגע. הרשימה הזו מורכבת בעיקר מרגישויות ולא מליקויים. נקודה רגישה יכולה להפוך לתקלה אם נרכב בצורה אגרסיבית, או נזניח החלפות שמן וטיפולים תקופתיים. שוחחנו וריכזנו חוות דעת של כמה עשרות בעלי כלים כאלה מכל השנתונים, ורובם מרוצים מהג'וימקס שלהם. יותר מזה, וכאן יש להודות שדי הופתענו, בתשובה לשאלה – "במידה וכסף לא מהווה שיקול, האם היית מעדיף 250 אחר?", הרוב ענו שלא, והם היו רוכשים שוב ג'וימקס 250.

נח אבגר הלוי, 47, עורך אתר 'מוטובייק', קנה ב-2008 ג'וימקס בן שנה במצב מצוין עם 14 אלף ק"מ, והחזיק אותו כשלוש שנים עד 90 אלף (!) ק"מ, אז קרס המנוע ושבק חיים. הג'וימקס שימש אותו בעיקר לרכיבות בינעירוניות ארוכות, בהן הוא השתדל שלא לנצל את מלוא הכוח והמהירות האפשריים לטובת אורך החיים של המנוע. הוא השתמש בשמן סינתטי יקר שהוחלף בצורה עצמאית כל 1,500-2,000 ק"מ. התקלות העיקריות מהן סבל היו הגיר שדרש החלפה יקרה כל 30 אלף ק"מ בערך, ומחטי קרבורטור שנשחקו והוחלפו. נח היה מרוצה מאוד מהקטנוע, טוען שהוא נותן תמורה מעולה למחירו ומסכם את התקופה איתו: "משיאו ועד מותו – הג'וימקס בעיניי הוא קטנוע נפלא. נוח, מרווח, לא יקר לתחזוקה, חסכוני בדלק ועומד בכבוד גם בכיסוי מרחקים גדולים".

אריאלה, עובדת הייטק בת 41 מתל אביב, רכשה ג'וימקס חדש לפני ארבע שנים ועשתה איתו מאז 47 אלף ק"מ ברכיבות רגועות, רובן בינעירוניות קצרות. הקטנוע שלה מטופל באופן סדיר במוסך קבוע, בדיוק לפי הספר. המצב המכני מצוין והיא לא נזקקה למוסך מעבר לטיפולים השוטפים. גם הפלסטיקה במצב מצוין כי היא חונה בחניות מקורות רוב הזמן. אריאלה מרוצה מאוד מהג'וימקס, והדבר היחיד שהייתה מחליפה בו הוא הצבע. "הייתי רוצה בדיוק כזה באדום…".

מור, בת 27 מעתלית, רכבה על אופנוע שטח ועברה לפני שנתיים לג'וימקס 2007. מור רכשה את הקטנוע הראשון שראתה, בלי לבדוק אותו לפני כן, ואכלה הרבה קש מהרכישה הלא מוצלחת. הג'וימקס שלה עשה 59 אלף ק"מ, מתוכם כעשרים אלף אצלה, והוא סובל מתקלות רבות בגיר, בחשמל ובמנוע. הפלסטיקה דהויה ומתפרקת והמנוע חלש ולא סוחב טוב. "נמאס לי לתקן, אני רוכבת עליו עד שיתפגר. כרגע יש בעיה בגיר וגם הרדיאטור נוזל, אבל אני מתעלמת. לתקן יעלה יותר ממה ששווה לי הקטנוע. העלות של התיקונים והטיפולים עד עכשיו הגיעה ל-8,000 ש"ח, אז החלטתי להפסיק להשקיע".

גדי מחיפה, עבר מאופנוע ישן לג'וימקס חדש ב-2009, ועשה עליו מאז כ-25 אלף ק"מ. הנסיעות של גדי הן בעיקר עירוניות ואופי הרכיבה שלו רגוע. הוא מטפל באופן סדיר במוסך קבוע, והתקלות אצלו הסתכמו בחיישן חמצן שהוחלף במסגרת האחריות, בורג באגזוז שהוחלף פעמיים, ובבלאי של מסבי הגיר שהוחלפו יחד עם שני גלגלי שיניים ב-17 אלף ק"מ. הקטנוע שלו נראה יפה ושמור והמנוע סוחב היטב. "הג'וימקס קצת רך ומתנדנד בפניות מהירות, והייתי גם שמח לעוד קצת כוח, אבל בכללי הג'וימקס הוא קטנוע פרקטי ונוח מאוד"

שכר לימוד

סאן-יאנג ג'וימקס 250 הוא קטנוע טוב מאוד שנותן תמורה מצוינת למחירו, והוא מתאים למי שמחפש כלי תחבורה עירוני-פרברי נוח שימושי ויעיל. אופי הפעולה שלו רך ורגוע, והאמינות טובה מאוד כל עוד מקפידים על שימוש רגוע ועל טיפולים בזמן. כלים ש'נקרעו' ו/או לא טופלו בצורה סדירה יסבלו מתקלות ומבלאי מואץ. הג'וימקס מספק חבילה אחידה ושלמה שעונה בצורה מלאה על הדרישות והציפיות ממנו, ועבור רבים הוא מספיק טוב, למרות שיש קטנועים טובים ממנו בקטגוריה, כמו המתחרה הצמוד שלו – האקסאבו של פיאג'ו.

המודלים הישנים פחות מבוקשים ונסחרים הרבה מתחת למחירון. הדגם המוזרק (מ-2009) מבוקש יותר וקל יותר למכירה. כלים מהשנתון-שניים האחרונים, שמורים ויפים שעשו מעט קילומטרים, עם היסטוריית טיפולים מוכחת, יכולים להימכר גם במחיר מחירון או מאוד קרוב אליו.

למה כן?

  • נוח, מרווח ושימושי
  • מנוע חזק ותמסורת טובה
  • נפוץ מאוד ויש שפע של חלפים
  • סחירות טובה והיצע גדול של משומשים
  • אמינות טובה בשימוש רגוע
  • בדיוק כמו זה של השכן…

למה לא?

  • מרווחי הטיפולים צפופים
  • התנהגות כביש בינונית
  • עמידות נמוכה להזנחה בטיפולים ובשימוש אגרסיבי
  • רגישות במנוע, בגיר ובחשמל
  • חביב גם על הגנבים
  • בדיוק כמו זה של השכן…
  • פיאג'ו איקסאבו ;-)

תודה על הסיוע בהכנת הכתבה: גילי ושדי מהרצליה; מירון מגארד-רייסינג; שרון מאישימוטו; אמיר ממוטורד; ביל ממוטוטסט, תומר מהונדה-שוקן; ולגולשי פורום קטנועים בתפוז. 

 עלות טיפולים לפי המחירון הרשמי של היבואן

טיפול עלות
1,000 ק"מ 433 ש"ח
3,000 ק"מ 212 ש"ח
6,000 ק"מ 430 ש"ח
9,000 ק"מ 212 ש"ח
12,000 ק"מ 1,600 ש"ח
15,000 ק"מ 212 ש"ח
18,000 ק"מ 430 ש"ח
21,000 ק"מ 212 ש"ח
24,000 ק"מ 1,847 ש"ח

* המחירים כוללים עבודה, חלפים ומע"מ, והם נכונים ליום פרסום הכתבה בלבד.

צמיגים

דגם הצמיגים מחיר לסט קדמי + אחורי
פירלי דיאבלו סקוטר 900 ש"ח
מישלין פיילוט פיור 900 ש"ח
מצלר פיל פרי 900 ש"ח
דורו 800 ש"ח

* כל המחירים הם מחירי שוק ריאליים בהם נמכרים הצמיגים, והם כוללים הרכבה ואיזון. תודה לאורן מ'צמיגי זיתוני' על הנתונים.

עלויות חלפים

פריט מחיר למקורי מחיר לחליפי
מסנן אוויר 126 ש"ח 81 ש"ח
מצת 48 ש"ח
דיסק בלם קדמי 476 ש"ח
רפידות בלם קד' 339 ש"ח 99 ש"ח
דיסק בלם אחורי 458 ש"ח
רפידות בלם אח' 121 ש"ח 85 ש"ח
רצועת וריאטור 555 ש"ח 445 ש"ח
משקולות וריאטור 144 ש"ח
משולשי וריאטור 23 ש"ח
ידית בלם ימין 65 ש"ח
ידית בלם שמאל 65 ש"ח
מראה 836 ש"ח
משקף רוח 1,088 ש"ח 1,013 ש"ח (גבוה)
פנס ראשי 2,287 ש"ח
פנס אחורי 1,061 ש"ח
מאותת ימין/שמאל 1021/977 ש"ח
פלסטיק חזית 760 ש"ח
פלסטיק חזית תחתון 497 ש"ח
מערכת פליטה מושלמת 2,860 ש"ח

* מחירי החלפים המקוריים הם לפי מחירון מטרו, יבואני סאן-יאנג
* מחירי התחליפיים הם עבור חלקים מתוצרת אחרת, מייבוא של ארנב אנרגיה, אשר מתאימים לשימוש באופנוע. ניתן לחסוך כאן עלויות אך שימו לב שלעתים קיים הבדל באיכות ובתפקוד החלקים. בדקו כל מקרה לגופו.
* כל המחירים כוללים מע"מ
* תודה לארז בן שלום ממחסן החלפים של מטרו על העזרה באיסוף הנתונים

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

תגובה אחת

  1. אחד 08/04/2017 בתוך 12:47

    אני עם JOYMAX 250 XI לאחר 3 שנים עם XEVO, רוכב בעיקר בכבישים פתוחים ורגוע.
    אני לא יורד מ35 קמ לליטר,מדהים 🙂 בעוד באקסבו 30 קמ לליטר לכל היותר.
    קטנוע מעולה באופן יחסי למה שאתה מחפש.

אפשרות להגיב בוטלה.