קטנועי ה-HD נמכרים כאן מאז 2005, אז הגיע דגם ה-200 לארץ. ב-2007 עם הרפורמה בדרגות רישיון הנהיגה הצטרף אליו ה-125 שזכה אצלנו פעמיים במבחן השוואתי בתואר קטנוע ה-125 הטוב ביותר בקטגוריית המחיר שלו. בשנה שעברה קיבל ה-HD שדרוגים שונים יחד עם עדכון עיצובי מקיף וכעת הוא נקרא HD2. גרסת ה-200 שלו מיוצרת, אבל לא מיובאת ארצה משום מה. לקחנו את ה-HD2 125 ליומיים של מבחן, לראות האם החבילה המוצלחת במקור אכן טובה יותר בדגם החדש.
אני יפה?
העיצוב החדש הוא הדבר הראשון הבולט לעין כשמשווים את ה-HD2 לקודמו. מבחינה חיצונית הדבר היחיד כמעט שנשאר דומה בין שני הדורות, הוא גודל הגלגלים. הצצה בדפי הנתונים מראה שהשדרוג שעבר ה-HD evo הוא יותר ממתיחת פנים קוסמטית. בסיס הגלגלים התקצר בחמישה מ"מ והמשקל עלה בעשרה ק"ג; בלם הדיסק הקדמי צמח מעט בקוטרו והוא כעת מסוג פרפרי אופנתי. העיצוב החדש והמודרני של ה-HD2, בעל קוים הרמוניים ומחודדים יותר בהשוואה לדגם הישן, דומה יותר לקטנועים 'רגילים' ופחות 'טוסטוסי'. התרשמנו מאוד מהאיכות של הפלסטיקה, מההרכבה וההתאמה המדויקת של החלקים אחד לשני, ומהאיכות הכללית של הקטנוע כולו. את המגמה של השקעה ושיפור באיכות החלקים וההרכבה שאנחנו מזהים בעוד דגמים חדשים של סאן-יאנג, רואים היטב גם כאן. הדור החדש של הקטנועים הטייוואנים בהחלט כבר מתקרב באיכותו לרמה המקובלת בכלים יפנים ואירופאיים.
כשסיימו בסאן-יאנג את עבודת העיצוב של ה-HD2, הם היו כנראה מאוד מרוצים מהתוצאה, ומישהו שם עף על עצמו כשעיצב את הלוגו של הדגם בצורת כנפי טייס גדולות שבמרכזן האותיות HD 2. בעלי כלים כאלה צריכים עכשיו להיזהר מרוכבי הארלי דיווידסון שעלולים לחמוד להם את הסמל…
מנוע ותמסורת
המנוע של ה-HD2 משמש כאמור גם את הג'וירייד הפופולרי, והוא מרגיש חי וחזק עם קרוב ל-13 כ"ס מוצהרים. התמסורת עושה עבודה מצוינת ומותאמת היטב למנוע. בזינוק מהמקום מורגשת השהיית וריאטור קצרה ומקובלת, ומיד אחר כך תאוצה החלטית וחזקה. במרחב העירוני זה מצוין ומספק, ויש מספיק כוח מנוע וזריזות תמסורת כדי לדלג בין משבצות האספלט הפנויות בתוך פקקי התנועה הצפופים. עד מהירות של 80-90 קמ"ש יש כוח זמין בשפע (יחסית ל-125, כן?), וכשיוצאים אל הכביש המהיר המנוע סוחב די בקלות עד 100, וממשיך להאיץ בקצב אטי יותר עד 105-110 שם במפתיע נגמרה לנו החגיגה. מהדגם הקודם ומהג'וירייד המקביל אנחנו יודעים שאפשר לראות גם מעל 120 על מד המהירות (115 קמ"ש אמיתיים מדדנו על GPS ל-HD הישן), כך שה'אשמה' במקרה הזה נעוצה כנראה בקטנוע המבחן החדש לגמרי שעדיין לא סיים את ההרצה, ולכן המנוע עדיין לא משחרר את כל מה שיש בו. התמסורת מתחילה להעביר את הכוח לגלגל בסל"ד מעט גבוה, אבל החיבור עצמו חלק ומדויק, ומאותו רגע והלאה ההרגשה היא כאילו המצערת מחוברת ישירות לגלגל.
התנהגות כביש
היתרון הגדול של קטנועי ה-"16 על אחיהם קטני הגלגלים טמון בהתנהגות הכביש הבוגרת שלהם בפניות, בהיגוי היציב ובספיגת מהמורות. ה-HD2 לא שונה כאן מקודמו ומציע שילוב מצוין בין יציבות לזריזות, תוך ספיגה מכובדת מאוד של מהמורות הכביש, גם כאלה שמפתיעות אותנו באמצע פניה מהירה. המתלים מכוילים בצורה שמספקת נוחות רכיבה טובה מאוד מבלי להיות רכרוכיים מדי. צריך להיות ממש חוליגן ולנסות ולרכב עליו בסגנון סופרמוטו בכדי להגיע למגבלות ולגרום ל-HD2 להתנדנד על מתליו, ולשדר לנו שהגזמנו לגמרי.
בתנועה העירונית הצפופה שדורשת תמרונים מהירים שמשלבים האצות, בלימות ופניות – התנהגות ה- HD2 היא לא פחות ממעולה. צידוד הכידון מאפשר לזגזג בין טורי המכוניות בפקק כאילו הם לא קיימים, וכשצריך אפשר לזחול גם במהירות אפסית בלי צורך להוריד רגל תומכת. כשהכביש נפתח והמהירות עולה, ה- HD2 לא מתבלבל מפניות הדוקות ומהירות, וגם בעיקולי המחלפים הוא משכיב בלי שום דרמה או תלונה. פסי האטה עירוניים גורמים לחיוך אצל הרוכב כשהקטנוע הזה מדלג עליהם בעליזות במקום להאט בחשש כמו עם קטנועים קטני גלגלים. הרכבת נוסע נוסף על ה- HD2 כמעט ולא משפיעה על ההיגוי, ואת שקיעת הזנב אפשר למתן על ידי כיוון דרגת עומס הקפיץ בזוג הבולמים האחוריים, בהתאם למשקל הרוכבים.
הבלם הקדמי לבדו מרגיש מעט חלש ונטול רגש, אבל בקטנועים הבלימה נעשית תוך שימוש בשתי הידיות במקביל, ואז עוצמת הבלימה טובה מאוד ומספקת. המתלים עושים גם כאן עבודה טובה מאוד, תומכים היטב את הקטנוע בכל כוח בלימה המופעל עליו, והתוצאה בהחלט תורמת להרגשת בטחון ברכיבה בכל מהירות.
נוחות
תנוחת הישיבה טובה אם כי די מקובעת. משולש הכידון-מושב-מדרס מרווח למדי ולא מאלץ את הרוכב לכיווץ רגליים או ידיים, אבל מרחב התנועה של הרגליים על המדרס קטן. הישיבה זקופה, נתמכת מאחור על ידי משענת סמלית במושב, ונטולת כל מיגון רוח מלפנים. המושב עצמו מרופד באריג סינתטי מחוספס, וטוב שכך – כי למושב יש נטייה קלה קדימה, וגם עם הריפוד שלא מחליק נוצר לחץ מסוים על אזור גברי רגיש. ברכיבות קצרות זה כמעט ולא מורגש, אבל בבלימות חזקות, או אחרי חצי שעה של רכיבה רצופה זה כבר די מטריד ומציק. הדבר הזה לא היה קיים ב- HD evo הישן, ונובע כנראה מהתכנון החדש של המושב ותא המטען שתחתיו. מעבר לזה, הרכיבה מאוד נוחה, בעיקר בזכות המתלים הטובים שסופגים את תחלואי האספלט ולא מעבירים אותם במלואם אל הרוכב.
בהרכבה ה-HD2 לא מאפשר לרוכבים עליו לשמור מרחק נגיעה כמו בקטנועי המנהלים, אבל השילוב של מושב נוח, רגליות נשלפות וידיות אחיזה יעילות – נותן בסופו של דבר איכות הרכבה טובה מאוד. הבולמים האחוריים עומדים היטב בעומס הנוסף ומספקים נוחות טובה למורכב.
שימושיות
הנקודה החלשה של קטנועי ה-"16 היא תא המטען המצומצם תחת המושב, פועל יוצא מהגלגל האחורי הגדול שמתחתיו. ה-HD2 מציע תא מטען בינוני מאוד בנפחו, כזה שמתאים מקסימום לקסדת שלושה-רבעים שממלאת את כולו, או לתיק קטן, כפפות, אפוד-זוהר וכדו'. הוא מפצה על כך בסבל מקורי שמתאים להתקנת ארגז, ובוו תליה שימושי מעל המדרס השטוח שיכול לשאת עליו תיק או כמה שקיות עם קניות. גם את המושב האחורי נוכל לנצל לקשירה של מטען גדול ומזדמן, שייקשר אל ידיות האחיזה של המורכב.
ל-HD2 יש גם תא קטן מלפנים, אבל רובו מוקדש למיכל העודפים של מי הקירור, והחלק הפנוי שבו יכיל בקושי קופסת סיגריות באריזה רכה. מדרס הרגליים אמנם שטוח, אבל קטן בשטחו ואם נעמיס עליו שישיית בקבוקי מים למשל, כבר יהיה חסר לנו מקום להניח עליו את הרגליים. ארגז אחורי ו/או רשת מטען הם ציוד מתבקש וחיוני על קטנוע כזה.
מחוונים ופינוקים
לוח המחוונים של ה- HD2קטן ופשוט למראה, ומציע תצוגה אנלוגית של מהירות, חום מנוע ודלק. בנוסף יש צג דיגיטלי קטן עם טריפ-מטר אחד ושעון זמן שמתחלף בלחיצת כפתור למד-טעינה. בסיסי מאוד, אבל קריא ועושה את העבודה. תחת המושב נמצא מפסק ניתוק הצתה "סודי" שנועד כנראה בעיקר לשעשע את הגנבים. לצידי הפאנל הקדמי נמצאים פתחי האוויר היוצא מהרדיאטור, וזה די נחמד בחורף לפסק מעט את הרגליים ולקבל משב של אויר חם אל הירכיים, או לחמם שם את הידיים בעמידה ברמזור. יש רגלית צד יעילה בנוסף למרכזית, המושב נפתח מהסוויץ' ובזאת מסתיימת לה רשימת האבזור הקצרה.
מראות הכידון הטרפזיות בינוניות באיכותן, מספקות שדה ראיה סביר, וכמעט ולא מפריעות בהשתחלות צפופה. המתגים פשוטים אך נוחים לתפעול ומתפקדים היטב. אחד מהם הוא מתג תאורה מיותר, לאור העובדה שקטנועים חייבים באור דולק בכל נסיעה. הפנס הקדמי כפול, כשצד אחד שלו משמש לאור הדרך הרגיל והשני לאור גבוה.
תדלוק ה-HD2 לא הכי ידידותי. המכסה הנשלף מחייב למצוא מקום להניח אותו, ופתח התדלוק שממוקם מאחור ובצד דורש לפעמים תמרון עם המשאבה. תכולת מיכל הדלק היא קצת פחות משמונה ליטר, ועם צריכת דלק של 24.1 ק"מ לליטר שמדדנו במבחן, טווח הרכיבה המרבי יהיה פחות ממאתיים ק"מ. בפועל זה יהיה הרבה פחות מזה, כי מד הדלק נכנס לתחום האדום אחרי שישה ליטרים שמספיקים בקושי ל-150 ק"מ.
סיכום
סאן-יאנג HD2 הוא קטנוע עירוני מצוין עם יכולת סבירה ביותר לכיסוי מרחקים קצרים על כבישים מהירים. הוא מספק חבילה דינמית מאוד מוצלחת של מנוע, תמסורת, מתלים, בלמים והתנהגות כביש. השימושיות שלו לוקה מעט בחסר בגלל תא המטען הקטן, והנוחות נפגמת בגלל נטייה קלה קדימה של המושב. העיצוב שלו מודרני ונאה, איכות החלקים גבוהה וההרכבה מעולה, והחבילה כולה מרגישה אחידה ושלמה. המחיר בו הוא נמכר, כ-16 אלף שקל, הופך אותו לדעתנו לקניה מצוינת, והתמורה שהוא נותן למחיר היא בין הטובות בקטגוריה.
טבלת ציונים
סעיף | ציון (1-10) | |
---|---|---|
מנוע | 8 | מרגיש חזק ומגיב היטב. אם יספק בהמשך מהירות מרבית גבוהה יותר – יקבל ציון 9 |
תמסורת | 9 | חלקה ומגיבה יפה בכל מצב |
בלמים | 8 | קדמי קצת חלש, ומחייב שימוש בשני הבלמים – אז הבלימה טובה מאוד |
עיצוב | 8 | נאה. הרמוני ומודרני |
מחוונים | 6 | לוח קטן ופשוט |
היגוי | 8 | גם זריז וגם יציב, חסר פידבק במהירות גבוהה |
מתלים | 9 | עושים עבודה מצוינת. שילוב טוב בין רכות נוחה לקשיחות תומכת |
נוחות | 7 | הסה"כ סביר, אבל נטיית המושב קדימה מציקה |
שימושיות | 7 | קסדה מלאה לא נכנסת תחת המושב, אבל יש סבל מקורי ווו תליה יעיל |
גימור | 9 | עוד לא הונדה, אבל בהחלט בכיוון |
מפרט טכני
סעיף | נתון |
---|---|
תצורת מנוע | צילינדר יחיד, 124.5 סמ"ק, 4 שסתומים, SOHC, קירור נוזל |
הזנת דלק | קרבורטור |
הספק | 12.87 כ"ס (9.4 קו"ט) ב-8,500 סל"ד |
מומנט | 1.1 קג"מ ב-6,500 סל"ד |
יחס דחיסה | 10.5:1 |
הילוכים | תמסורת וריאטור |
מתלה קדמי | מזלג טלסקופי |
מתלה אחורי | זרוע אחורית עם בולם |
צמיגים | קדמי: 110/80-16; אחורי: 120/80-16 |
בלמים | קדמי: דיסק 226 מ"מ; אחורי: דיסק 220 מ"מ |
מיכל דלק | 7.8 ל' |
אורך כולל | 2,070 מ"מ |
בסיס גלגלים | 1,380 מ"מ |
גובה מושב | 720 מ"מ |
משקל יבש | 145 ק"ג |
תצרוכת דלק מדודה | 24.1 ק"מ/ל' |
מחיר | 15,985 ש"ח |
השאר תגובה