יד שניה – ימאהה איקסמקס ואיקס-סיטי

שנה אחרי האיקסמקס שחררו ימאהה לשוק את האיקס-סיטי שמבוסס על אותה יחידת מנוע ותמסורת. ה'סיטי' מיועד גם הוא לשוק האירופאי חובב הגלגלים הגדולים

ראשי|פוסטים|מבחני יד שניה|יד שניה – ימאהה איקסמקס ואיקס-סיטי
By | 2017-06-20T08:49:25+00:00 09/01/2016|מבחני יד שניה|0 תגובות

 איקסמקס 250
האיקסמקס של ימאהה הוא שחקן ותיק בנבחרת ה-250 בארץ. הוא הוצג ב-2005 כמחליפם של המג'סטי 250 המיושן ושל הוורסיטי 300 קצר המועד, ויועד מלכתחילה לשוק האירופאי, שם הוא גם מיוצר. אלינו הוא הגיע כמודל 2006. שנה אח"כ קיבל הקטנוע הזרקת דלק ומתיחת פנים קלה, וב-2010 עבר עדכון מקיף שכלל שלדה ומתלים חדשים, נוחות משופרת ועיצוב שלא במקרה מזכיר את האח הגדול שלו – הטימקס.

האיקסמקס ממותג בקטגוריית הביניים כקטנוע מנהלים יוקרתי ואיכותי, וכחדש מחזיק בתג מחיר הולם – כ-31 אלף שקל. לאורך השנים שמר האיקסמקס על מעמדו כקטנוע פרמיום, ובהתאם לכך גם נמכר בכמויות קטנות יחסית. יחד עם זאת, הוא צבר מוניטין של קטנוע איכותי, אמין, סטייליסטי ומפנק. כמשומש הוא נגיש יותר עבור מי שחשקה נפשו במותג יפני אבל אינו יכול או אינו מעוניין לשלם עליו מחיר גבוה כחדש.

מעבר ליוקרה ולמותג, מספק האיקסמקס לרוכבו חבילה מעוצבת ומרשימה של ביצועים, התנהגות כביש, כושר אחסון אדיר ונוחות טובה מאוד. המראה הספורטיבי נאה, אבל המתלים מכוילים דווקא על הצד הרך לטובת הנוחות. בדגמים שעד 2010 תנוחת הישיבה מקבעת את רגלי הרוכב עם מדרסים קצרים ושדרה רחבה, דבר ששופר בדגם המחודש שמאפשר מתיחת רגליים לפנים. גם מגן הרוח שעד 2010 נע יחד עם הכידון, חובר למסכת החזית. עוד שיפורים באו בתחום השלדה והמתלים, והתנהגות הכביש של הדגם החדש עדיפה על זו של הישן. על הצד הפחות אטרקטיבי יש לציין אחזקה שוטפת יקרה ותכופה למדי – כל 3,000 ק"מ טיפול 'קטן', וכל 18,000 ק"מ טיפול גדול ויקר.

איקס-סיטי 250

שנה אחרי האיקסמקס שחררו ימאהה לשוק את האיקס-סיטי שמבוסס על אותה יחידת מנוע ותמסורת. ה'סיטי' מיועד גם הוא לשוק האירופאי חובב הגלגלים הגדולים, כולל גלגל קדמי "16 (אחורי "15), אבל תחת המושב שלו אין מקום אפילו לקסדה אחת. למרות הכינוי שלו 'סיטי' (עיר) – הוא מצטיין בעיקר מחוץ לעיר, עם מתלים נוקשים יותר משל האיקסמקס, התנהגות טובה יותר ומיגון רוח עדיף, תכונות שנמצאות בעוכריו דווקא בשימוש עירוני, שם האיקסמקס מפנק וידידותי יותר. השוק הישראלי באופן מסורתי מפנה כתף קרה לקטנועים גדולי הגלגלים, אולי בגלל תא המטען המצומצם, אולי בגלל התדמית של 'טוסטוס' – לא ממש ברור, ומתעלם מהתכונות הדינמיות המשופרות לעומת קטני הגלגלים. עם האיקס-סיטי המצב לא שונה בהרבה, ורק כאשר מטרו הוזילה את מחירו בצורה משמעותית הוא נמכר בכמויות גדולות יותר מאחיו, האיקסמקס. במבחני הדרכים שלנו, רוב הבוחנים העדיפו את האיקסמקס על ה'סיטי', בזכות החבילה היותר שלמה ומוצלחת שהוא מספק לרוכב.

מכניקה

המנוע של האיקסמקס (זהה כאמור לזה של האיקס-סיטי) הוא מנוע ותיק, מוכח וחף מרגישויות. משיחות עם מכונאים מסתבר שמרווח הטיפולים הצפוף של כל 3,000 ק"מ הוא לא ממש הכרחי, וניתן להסתפק בהחלפות שמן כל 5,000 ק"מ. בשימוש שגרתי המנוע כמעט ואינו 'אוכל' שמן. בדגמים שעד 2010 קיימת רגישות של משאבת המים, דבר שטופל ברוב הכלים במסגרת האחריות. כדאי לשאול את הבעלים אם אכן הוחלפה המשאבה בכלי שאתם מתכוונים לרכוש, במיוחד אם זה קטנוע שעבר מעט ק"מ בשימוש רגוע – דווקא שם אתם עלולים למצוא משאבת מים בעייתית שהצליחה לשרוד את השנים. מעבר לנקודה הקטנה הזו, מוכיח האיקסמקס אמינות טובה. גם התמסורת המעט מחוספסת מטבעה עושה עבודה טובה, וצבירת הבלאי שם איטית. החלפת רצועה ומשקולות וריאטור נעשית בשגרה כל 18-20 אלף ק"מ.

האמינות המכאנית היא כאמור גבוהה מאוד, אבל בכלים שצברו כבר הרבה עשרות אלפי קילומטרים צריך לקחת בחשבון גם עלות של שיפוץ מנוע, אם וכאשר…, וכאן המכה עלולה להיות יקרה וכואבת. הצילינדר המצופה ניקסיל אינו ניתן לחריטה, ואחד כזה מקורי יהיה יקר עד חוסר כדאיות ביחס למחיר הכלי. במקרה כזה עדיף להתקין מנוע שלם מפירוק, וגם כאן העלות לא נמוכה – בסביבות 6,000 שקל. בפלסטיקה הסיפור דומה מאוד – האיכות גבוהה והעמידות לאורך השנים מצוינת, אבל אם תצטרכו להחליף חלקים שנשברו בתאונה או בנפילה – גם כאן הסיפור יהיה מאוד מאוד יקר, לפעמים עד כדי השבתה של כלי שהוא תקין לחלוטין מבחינה מכנית.

מחירונים וסחירות

במחירונים מתומחר האיקסמקס גבוה יחסית למתחרים הישירים, כפועל יוצא ממחירו הגבוה כחדש. השוק לעומת זאת אומר את דברו באכזריות, וחותך את המחיר בעשרות אחוזים. גם אז, וזה סיפור שחזר על עצמו בכל סוכנות טרייד-אין שנכנסנו אליה, הקטנועים האלה יושבים על ה'מדף' בין חודשיים לחצי שנה, רק כדי לקבל 20-30 אחוזים פחות מהמחירון. לדוגמה: איקסמקס 2007, אחרי טיפול גדול, עם צמיגים חדשים ו-38 אלף ק"מ – מחירון 15 אלף, מוצע למכירה בטרייד-אין של הונדה בשוקן ב-10 אלף שקל. שני רחובות משם מצאנו איקסמקס 2006, גם הוא אחרי טיפול גדול, עם צמיגים חדשים וקילומטרז' נמוך – המחירון שלו 13,700 ש"ח, ומחיר הפתיחה לפני מיקוח – 9,000 שקל. עם ה'סיטי' הסיפור דומה עד זהה, רק שמחיר המחירון שלו נמוך מעט מזה של המקס, כפועל יוצא ממחירו הנמוך יותר כחדש.

לאיקסמקס יש גם גרסה אופנתית שנקראת 'בלאק' (או 'ספורט' מ-2011). הצביעה שונה ומושקעת יותר ויש גם עוד כמה נגיעות עיצוביות, אבל המכניקה זהה לדגם הרגיל. דגמי ה'ספורט' מהשנתונים האחרונים נחשבים מבוקשים יותר, והסחירות שלהם מעט טובה יותר. קיימים גם דגמי 125 לשני הקטנועים האלה, אבל הם נדירים הרבה יותר מגרסאות ה-250 בגלל מחיר קניה גבוה מאוד. הסחירות שלהם נמוכה עוד יותר וירידת הערך עקב כך גדולה מאוד.

זה לא דבר חדש שקטנועי הפרמיום לא מחזיקים את המחיר הגבוה שלהם לאורך זמן, ואת אותה תופעה אנחנו רואים גם באופנועים יקרים יותר וגם בשוק מכוניות היוקרה. אז הסחירות היא באמת צד חשוב, אבל בין הקניה למכירה יש לנו קטנוע שאנחנו צריכים לחיות איתו תקופה מסוימת, לא? יצאנו לדבר קצת עם בעלים של שני קטנועי הימאהה האלה, לשאול אותם – נו… שווה?!

אליך, חנוך

שי, מהנדס מכונות בן 32 מקרית-עקרון, בעליו של איקסמקס 2008, רוכב כבר 7 שנים ובעברו קטנועי 50 ו-125 סמ"ק. השימוש שלו בקטנוע הוא בעיקר עירוני, אבל לצורך נסיעות ארוכות מדי פעם וגם לטיולים בסופ"ש הוא החליט לרכוש קטנוע 250. "הזמנתי רכיבות מבחן על ג'וימקס, איקסאבו, איקס-סיטי ועל האיקסמקס. עשיתי עם כולם את אותו המסלול, והחיבור שלי לאיקסמקס היה מיידי וברור. פשוט נדלקתי עליו". שי הזמין את ה'מקס', חדש מהסוכנות, ועשה איתו מאז 2008 מעל 50 אלף ק"מ. הוא מטפל באופן קבוע במוסך מורשה, עושה טיפול קטן כל 5,000 ק"מ, וגדול כל 20 אלף. "טיפול קטן עולה כ-150 שקל, שזה בעצם רק החלפת שמן, וטיפול גדול עולה כ-2,500 שקל. נכון, אני יודע שזה יקר ואפשר למצוא מי שיעשה את זה יותר בזול, אבל אני סומך על המוסך שלי שהוא מקצוען ומזהה בלאי עוד לפני שמגיעה תקלה. כך אני רוכב בראש שקט ורגוע, ויודע שהכלי שלי במצב פיקס". שי מדווח על אפס תקלות מעבר לטיפולים שוטפים, למעט חריג אחד ששייך אמנם לבלאי טבעי, אבל הופיע אצלו מוקדם יחסית: מסבי ההיגוי שאחרי 20 אלף ק"מ כבר דרשו החלפה יקרה שעלתה לו כאלפיים ש"ח. "בסך הכל אני מאוד מרוצה מהקטנוע וחושב שעשיתי קניה מצוינת".

אבי, בעל כריכיה בן 50 מירושלים, הוא אופנוען ותיק שמחזיק גם קטנוע לצורך נסיעות יומיומיות לעבודה. אבי רכש את אחד האיקסמקס-ים הראשונים שהגיעו ארצה ב-2006, ו"אני יכול להגיד עליו רק דברים טובים: קטנוע יציב וחזק, עם תנוחת ישיבה שמאוד נוחה לי. הוא משרה בטחון ברכיבה, השלדה שלו נהדרת, ורק מיגון הרוח שלו קצת בעייתי. החזקתי אותו בערך כשנה ומכרתי אותו לטובת שדרוג האופנוע. קיבלתי עליו בזמנו מעל המחירון, אבל אני יודע שהיום המצב הזה השתנה". את הטיפולים ביצע אבי במוסך, ותקלות לא היו לו. "היו לי קטנועים לפני האיקסמקס וגם אחריו, ולדעתי הוא הקטנוע הטוב ביותר בנפח שלו. אין מה להשוות אותו לג'וימקס למשל, שגם אותו שקלתי לקנות. היה שווה לי לשלם אז שבעת-אלפים שקל יותר, ולקבל קטנוע איכותי וחזק שמתאים לדרישות שלי".

צחי, הייטקיסט בן 32 מהשפלה, רוכב 12 שנים על אופנועי שטח ודו"ש, ומחזיק קטנוע איקס-סיטי: "חיפשתי כלי שיהיה כמה שיותר אמין ופשוט לאחזקה. לאחר קריאת מבחנים רבים הגעתי למסקנה שהאיקס-סיטי עונה על הדרישות. רכיבת מבחן במטרו בתוספת מבצע טוב שהיה בזמנו (25 אלף ש'ח על הכביש) הביאו אותי לרכישת כלי חדש מהיבואן". צחי מעיד על קטנוע אמין, עם בלמים מצוינים, מיגון רוח נפלא ומהירות שיוט יפה. הוא לא אוהב את המתלים שמעבירים חבטות בכבישים משובשים ואת העובדה שאין מקום לקסדה תחת המושב. תקלות לא היו לו בכלל לאורך 46 אלף ק"מ, למעט נורה ראשית שנשרפה. צחי מבצע טיפולים קטנים בעצמו, בעלות של כ-70 שקל כל 3,000 ק"מ, ונכנס למוסך רק פעם ב-20 אלף ק"מ לצורך טיפול גדול. הוא מציין גם את צריכת הדלק המצוינת, בין 24-30 ק"מ לליטר. לסיכום: "אני מאוד מרוצה מהקניה, ולדעתי – במחירים בהם הוא נסחר כמשומש, זו אחת העסקאות היותר משתלמות בשוק היד-שנייה של קטנועי 250".

טל, סטודנט בן 35, רוכב באופן קבוע מהמרכז לצפון ובחזרה, בעל ותק של שבע שנות רכיבה, ובעברו הונדה פנתאון 150. הוא רכש איקס-סיטי חדש ב-2009, במסגרת מבצע המכירות בו הוזל הסיטי ל-25 אלף ש"ח. "רציתי קטנוע יפני במחיר הגיוני, וזה היה בדיוק זה". טל עבר עם ה'סיטי' מעל 60 אלף ק"מ, רובם כאמור ברכיבה בינעירונית מהירה, ומדווח על מעט מאוד תקלות. משאבת המים אצלו הוחלפה במסגרת האחריות, ומנגנון נעילת המושב שהתקלקל, תוקן גם הוא. אחרי כ-30 אלף ק"מ התפרקו הצינורות הפנימיים באגזוז, וטל הזדעזע מהמחיר המופרך שדרשו במטרו עבור מפלט חדש – כ-8,000 שקל(!). לבסוף תוקן האגזוז המקורי על ידי פתיחה וריתוך בעלות יותר הגיונית של 800 שקל. בעקבות תאונה נאלץ טל להחליף את מסכת החזית שנשברה, וזה עלה לו כ-1,500 ש"ח. מעבר לזה הוא מדווח על אמינות מצוינת, ועל התנהגות כביש טובה. "הייתי מאוד מרוצה מהקטנוע ואני חושב שהוא קניה מצוינת". לפני כשנה מכר טל את הסיטי ורכש נקסוס 500 שמתאים יותר לנסיעות הארוכות שלו.

לסיכום

אם לא מתאים לכם להיות חלק מהעדר ואתם מחפשים איכות יפנית ומוכנים לשלם עליה קצת יותר – האיקסמקס והסיטי הם קטנועים מצוינים עבורכם. ההמלצה שלנו היא לחפש את המודל המתקדם ביותר שמאפשר התקציב, עם מינימום ידיים וקילומטרים, כזה שעבר לא מזמן טיפול גדול ויקר וקיבל צמיגים חדשים. חפשו כלי ללא שיפורים מכאניים ועם היסטוריית טיפולים מוכחת. מצאתם אחד כזה יפה? קחו בחשבון שהתחזוקה שלו תעלה קצת יותר, ושמחיר השוק שלו נמוך משמעותית מהמחיר הנקוב במחירון.

למה כן?

  • קטנוע איכותי, יוקרתי ואמין עם מחיר שוק נוח כמשומש
  • ביצועי מנוע טובים מאוד, מהירות מרבית גבוהה והתנהגות כביש טובה
  • שימושיות מצוינת (באיקסמקס) – תא מטען ענק תחת המושב, לשתי קסדות מלאות ועוד

למה לא?

  • טיפולים תכופים
  • פלסטיקה וחלקי חילוף מקוריים יקרים מאוד
  • אין הרבה חלקים תחליפיים
  • סחירות חלשה
  • שימושיות לקויה באיקס-סיטי – אין מקום לקסדה תחת המושב,
  • פיאג'ו איקסאבו… ;-)

 עלות טיפולים לפי המחירון הרשמי של היבואן

ק"מ עלות הטיפול
1,000 ק"מ 377 ש"ח
3,000 ק"מ 270 ש"ח
10,000 ק"מ 695 ש"ח
20,000 ק"מ 1,974 ש"ח
30,000 ק"מ 862 ש"ח

* המחירים כוללים עבודה, חלפים ומע"מ, והם נכונים ליום פרסום הכתבה בלבד.

עלויות חלפים

פריט מחיר למקורי מחיר לחליפי
מסנן אוויר 181 ש"ח
מצת 30 ש"ח
זוג מסבי היגוי 452 ש"ח
דיסק בלם קדמי 642 ש"ח 829 ש"ח (חצי צף)
רפידות בלם קד' 368 ש"ח 173 ש"ח
דיסק בלם אחורי 824 ש"ח 531 ש"ח
רפידות בלם אח' 326 ש"ח 162 ש"ח
רצועת וריאטור 598 ש"ח 354
משקולות וריאטור 152 ש"ח
משולש וריאטור 53 ש"ח
ידית בלם ימין 277 ש"ח 48 ש"ח
ידית בלם שמאל 277 ש"ח 48 ש"ח
מראה 257 ש"ח 139 ש"ח
משקף רוח 1,683 ש"ח 674 ש"ח
פנס ראשי 2,380 ש"ח
פנס אחורי 573 ש"ח
קיט וריאטור 1,464 ש"ח
מפלט סליפ-און טיטניום 4,375 ש"ח

* מחירי החלפים המקוריים הם לפי מחירון מטרו, יבואני ימאהה
* מחירי התחליפיים הם עבור חלקים מתוצרת אחרת, מייבוא של ארנב אנרגיה, אשר מתאימים לשימוש באופנוע. ניתן לחסוך כאן עלויות אך שימו לב שלעתים קיים הבדל באיכות ובתפקוד החלקים. בדקו כל מקרה לגופו.
* כל המחירים כוללים מע"מ
* תודה לארז בן שלום ממחסן החלפים של מטרו על העזרה באיסוף הנתונים

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Share

השאר תגובה