יִתְגַּדַּל
הבורגמן 650 נולד ב-2002 כפרשנות של סוזוקי לקטנוע-על. שנה קודם לכן ייסדה ימאהה את הקטגוריה הזו עם הטימקס הספורטיבי, וסוזוקי – כמו הונדה עם הסילברווינג 600, הלכו על כיוון הטורינג. בעוד שלהונדה נשארו כמה מאפיינים קטנועיים מסורתיים, הבורגמן חצה את הקוים שבין עולם הקטנועים לאופנועים, וכמו הטימקס הציג מאפיינים אופנועיים כמו מזלג קדמי כפול משולשים, מנוע ותמסורת שמעוגנים לקדמת השלדה, ומצמד דיסקיות אופנועי עם תפעול אוטומטי. את הכוח הוא מעביר לגלגל האחורי באופן ייחודי על ידי שורה של חמישה גלגלי שיניים, שאחראים גם לשריקה האופניינית. מאפיין ייחודי נוסף הוא התפעול החשמלי והממוחשב של הווריאטור, שמאפשר שני מצבים אוטומטיים – רגיל ו-POWER, ובנוסף תפעול ידני בסגנון 'טיפטרוניק' של שישה יחסי העברה קבועים. המנוע הוא טווין מקבילי שמוציא 55 כ"ס, והתוצאה היא ספינת תיור מפנקת על שני גלגלים, עם התנהגות כביש טובה והרבה כוח.
וְיִתְקַדַּשׁ
סוזוקי זיהו די מהר שיש להם סוס מנצח ביד. הבורגמן הגדול קיבל אמנם שדרוגים ועדכונים קלים, אבל לא השתנה באופן מהותי במשך כעשר שנים. הוא היה בודד וללא מתחרים בנישה הייחודית שלו, וצבר קהל מאמינים מושבע שהתאגד במועדונים בכל העולם כולל אצלנו בישראל. ב- 2012 הוא כבר "הסוס הכי ותיק בחצר", באופק מפציע לו מתחרה שנקרא ב.מ.וו C650GT, ובסוזוקי החליטו שזה הזמן למקצה שיפורים מקיף. הבורגמן 650 המחודש נחת אצלנו בתחילת 2014, ונראה מאוד דומה לקודמו. השינויים הבולטים לעין הם מתיחת פנים עיצובית ולוח מחוונים חדש ומודרני. סוזוקי מצהירים גם על שיפורים במנוע, בתמסורת, במצמד ובאגזוז, לטובת צריכת דלק וזיהום אויר נמוכים יותר, ולרכיבה חלקה יותר. יש עוד שיפורים במערכת הבלימה וה-ABS, אבל התצורה והבסיס המכני נותרו כפי שהיו. הוצאנו את הבורגמן החדש לסיבוב התרשמות חורפי של כמה מאות ק"מ, על מנת לחוות על הכביש עד כמה באמת שודרג הדינוזאור הנצחי.
רַאבָּאק!
אחת הטענות המסורתיות כלפי הבורגמן 650 קשורה להתנהלות המסורבלת שלו בתנועה עירונית צפופה, תכונה שגרמה לו להפסיד במבחן השוואתי מול הסילברווינג של הונדה. זה לא רק הגודל הפיזי העצום והמראות הבולטות לצדדים, אלא גם התנהגות התמסורת שבתנועה אטית מאוד הייתה מתבלבלת ומטלטלת את הקטנוע ורוכבו. ובכן – לא עוד! בתמסורת של הבורגמן החדש אין שמץ של זכר לפספוסים כאלה, והיא מעבירה את הכוח לגלגל בצורה חלקה, מדויקת ומעודנת כמו… מילקי עם קצפת. הזינוק והתחלת התנועה זה הקצפת, רך רך ועדין עדין – מתחיל בצורה כמעט בלתי מורגשת כבר מ-1500 סל"ד, ואז מגיע השוקולד הסמיך והמשמח – עם תאוצה חזקה והחלטית כמו שידעו הבורגמנים לעשות מאז ומתמיד. לחיצה על מתג ה-POWER מוסיפה עוד אקסטרה שוקולד עם סל"ד גבוה יותר למהירות נתונה ותגובה החלטית וחזקה יותר למשיכת המצערת. ומה לא יותר מגניב מלשחק תופסת רמזורים עם טימקס, תוך כדי החלפת הילוכים ונפנוף במראות ובמשקף החשמליים? אז סגרנו את הקטע של העיר עם נקודה של קצפת על האף, והצהרה ש"ראבאק! – לבורגמן יש את הווריאטור הטוב ביותר ביקום!" ויקום עכשיו מי שטוען אחרת, או שיידום עד למבחן השוואתי.
וְיַצְמַח פֻּרְקָנֵהּ
שנה רבי סקוטערמאן ודרש: "ידיות מחוממות זה מוצר צריכה בסיסי", והבורגמן כמאמין אדוק מוסיף מעלה ומחמם לנו גם את התחת. כשיוצאים בחמש בבוקר מהבית ומד הטמפ' בצג הדיגיטלי מראה 5 מעלות קור, הפינוקים האלה מקבלים משמעות יתרה. טענה יש לנו בעיקר למבנה המשקף, שבמצב הגבוה מאפשר לרוח לחדור מתחתיו הישר אל כפות הידיים, ואז גם לחימום הידיות קשה להתגבר על הקור. ניתן לסגור את הפינה הזו עם מגיני ידיות, אבל במצב המקורי זה די מציק, במיוחד בגשם. בכביש המהיר הבורגמן מאפשר שיוט נינוח בכל טווח המהירויות שעד 150 קמ"ש, ועם עוד קצת מאמץ מגיע די מהר למהירות המרבית של 180 על המד. הוא יציב מאוד גם בהרכבה, וצריך רק לזכור להעלות את עומס הקפיץ בבולמים האחוריים כדי למנוע שקיעה מוגזמת של המתלים הרכים. הנוחות מצוינת, המרחב לרגליים אדיר, והבורגמן הגדול הוא פרטנר מעולה לרכיבות ארוכות, סולו או בזוג, בכל מזג אויר. בכבישים המפותלים הבורגמן שומר על פאסון ועל התנהגות טובה, בתנאי שלא מגזימים ונסחפים לרכיבה ספורטיבית. כיול המתלים הוא על הצד הרך לטובת הנוחות, ההיגוי לא משדר הרבה פידבק לכידון, וצריך פשוט להתמסר להרגשת הריחוף וליהנות ממנה, ולא לנסות להפוך את הלוויתן המנומס לכריש אכזר. תחת המושב יש שפע של מקום, והצמצום הקטן בנפח לעומת הדגם היוצא ממש לא מורגש. שתי קסדות מלאות נבלעות שם בקלות, ובמקרה שלנו כל ציוד הצילום של בני מצא שם מקום כולל החצובה ועוד כמה דברים קטנים בנוסף. ראוי לציין את התאורה שנמצאת בצד התחתון של המושב ומאירה ביעילות את החלל הגדול. הפתיחה נעשית עדיין מהסוויץ', ומתג חשמלי יגיע אולי בשדרוג הבא. שלושה תאי אחסון מלפנים חותמים את הפרק השימושי, ובתא המרכזי הגדול והננעל נמצא גם שקע טעינה. צריכת הדלק במבחן עמדה על קרוב ל-17 ק"מ לליטר, נתון לא רע בכלל בהתחשב במהירויות הגבוהות ובמשקל של שני רוכבים פלוס ציוד. התאורה חזקה ויעילה, כך גם הנראוּת על הכביש, והגימור, איכות החלקים וההרכבה מצוינים.
וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵהּ
הבורגמן 650 החדש הוא קטנוע תיור מעולה כפי שהיה קודמו, ויותר. מקצה השיפורים שהוא קיבל נגע בדיוק בנקודות החלשות של הדגם היוצא, וכעת הוא מרגיש הרבה יותר ידידותי גם בתנועה עירונית, גם בהרגשה המעודנת שמעבירה התמסורת, וגם בצריכת הדלק. החבילה שמספק הבורגמן החדש שלמה יותר מבעבר, ולפחות עד המבחן ההשוואתי מול הב.מ.וו 650GT שייערך בקרוב, הבורגמן יותר מראוי לכתר של מלך קטנועי התיור.
קישורים:
תודה AVI, אתה כמובן צודק,
ואנחנו מכים על חטא ומתקנים לאלתר את הטעות
התמונה בראש הכתבה היא של בורגמן 400